האם אתה נעול בתוך הענן שלך?

לכל ספק יש אינטרס לייצר "נעילת לקוח" באמצעות הגבלות חוזיות, כלכליות או טכנולוגיות שונות שהוא מטיל על לקוחותיו ● כיצד תצליחו להשיב לעצמכם את השליטה ולקבל את השירות הטוב ביותר עבור השקעתכם?

מיילס וורד, ראש חטיבת הפתרונות העולמית של Google Cloud Platform. צילום: תומר פולטין

כל מי שמתכנן מערכת מחשוב, חייב להביא בחשבון את ההשפעות העתידיות של התשתית בה יבחר ולהיערך אליהן מראש.

למרות ההתקדמות ביעילות וביחס בין מחיר לביצועים בתחומי הרשת והאחסון, העלויות של תשתית המחשוב נותרו גבוהות – ולא רק מבחינה כספית. חלק מהעלות הגבוהה של התשתית מגולמת בסיכון עתידי, שכן כל בחירה בהטמעת רכיב כזה או אחר עלולה לפגוע ביכולת ההתרחבות העתידית, באיכות השירות, ובגמישות שבה ניתן יהיה לבנות יישומים על גביה.

ספקי תשתית המחשוב אינם יושבים מהצד בחוסר מעש – לכל ספק יש אינטרס לייצר "נעילת לקוח" (Vendor Lock-In) באמצעות הגבלות חוזיות, כלכליות או טכנולוגיות שונות שהוא מטיל על הלקוח.

מהרגע שהצליחו לכבול את לקוחותיהם, יודעים ספקי התשתית כי הם יכולים לגבות מחירים גבוהים יותר מבלי לחשוש מנטישת הלקוחות. במקרים רבים, העניין הגובר של לקוחות בתשתית ענן נגזר מהרצון העז שלהם לפרוץ את החומות שהגבילו אותם לספק בודד, ואשר גרמו להם לשלם מחיר גבוה יחסית, בהשוואה לערך שקיבלו תמורתו.

להשיב לעצמכם את השליטה

ובכן, כיצד תצליחו אתם, הלקוחות, להשיב לעצמכם את השליטה ולקבל את השירות הטוב ביותר עבור השקעתכם?

הצעד הראשון הוא להתנגד באופן אקטיבי לאותה "נעילת לקוח". רוב הלקוחות כבר הבינו כי חוזים ארוכי טווח מול ספקי התשתית מגלמים סיכון, ותשלום מראש ללא אפשרות לתמחור עתידי רק פוגע ביכולת ההחלטה העתידית ולכן מהווה סיכון גדול לארגון.

נעילת לקוח המתבססת על מגבלות טכנולוגיות נותרה זו שהלקוחות מתקשים להתמודד אתה יותר מכל – ספקים רבים עוטפים את השירותים שלהם בטכנולוגיות קנייניות, ואף משווקים אותם במחירי הפסד, וכך ממהרים הלקוחות להתחייב לשירות. רק בהמשך הם מגלים כי הם תקועים עם אותו ספק בלי יכולת למנף שירותים מתקדמים יותר.

בעבר ניסו מספר חברות לסייע למשתמשים להימלט מה"כלא" הזה באמצעות בניית שכבות-ביניים המקשרות בין תשתיות של ספקים שונים, כך שניתן היה להיעזר בכלי המתווך בין תהליכים המתרחשים בין עננים שונים. גישה זו נחשבת לבעייתית ופגיעה, ונוטה להתפשר על המכנה המשותף הנמוך ביותר בין שירותי הענן שאותם היא מחברת. היא גם גורמת לספקי הענן למצוא דרכים חדשות לשמר את נעילת הלקוח שלהם.

חופש תנועה

למזלנו, זו אינה הדרך היחידה בה פועל עולם הטכנולוגיה. ניתן בהחלט לבנות מערכות בעלות ביצועים גבוהים, חסכוניות, וניתנות להרחבה – מבלי להיכנע לנעילת לקוח או להתפשר על המכנה המשותף הנמוך ביותר. ניתן אפילו להמשיך ולצרוך מוצרי תשתית קנייניים, כל עוד אתה באמת מאמין שיש לך "חופש תנועה" בין השירותים, המתאפשר בזכות API פתוחים.

זו עבודה מורכבת ומתקדמת, אך היקף הזמן והמאמץ שהיא דורשת הולך ומצטמצם באופן דרסטי מדי יום. המשתמשים זוכים לחופשיות רבה יותר, וכאשר זו הולכת ומתגברת, קל להם יותר להתייחס לספקי התשתית כאל מוצרי מדף – ממש כפי שהם אמורים להיות.

אנו מבינים את הערך הטמון במוצרים שנבנו על בסיס טכנולוגיה קניינית. יצרנו בגוגל (Google) תשתית ענן המותאמת במיוחד לסקלאביליות, ביצועים מעולים, אבטחה וגמישות. אנו מפיקים ערך אמיתי מההשקעה הזו, אך אנו גם מבינים, כפי שמבינים ספקים אחרים בתעשייה, שכאשר ללקוח יש כוח הוא מסוגל לבצע דברים מופלאים.

הכוח שמצוי בידי הלקוח

עבדנו קשה על מנת לספק שירותים שנבדלים מהתחרות ברמת הביצועים, היציבות והעלויות שלהם, ולא באמצעות כבילת הלקוח לטכנולוגיות קנייניות וסגורות. אנו יודעים שמשמעות הדבר היא שכאשר תרצה להפסיק לעבוד איתנו, תוכל לעשות כן בקלות – ואנו חושבים שהכוח הזה שמצוי בידך כלקוח מאפשר לך להשתמש בשירותים שלנו תוך סיכון נמוך יותר.

יש מי שמכנה את הגישה שלנו בשם GIFEE (ר"ת Google Infrastructure For Everyone Else), אך בהתחשב בהיקף הבלתי נתפס של גורמים התומכים בגישה זו, משתמשים במוצריה, או תורמים לה קוד, אולי נכון יותר לקרוא לה Everyone’s Infrastructure, For Every Cloud – אך לצערנו אלו ראשי תיבות לא מוצלחים במיוחד.

אנחנו מאמינים בגוגל בפילוסופיה של API פתוחים ובטכנולוגיות שנועדו לסייע ללקוח לגדול מבלי לנעול אותו בהסכמים ארוכי טווח. כדאי לזכור שההוכחה הניצחת לכך שיש בידך חופש פעולה לנוע – היא באמצעות התנועה עצמה.

הכותב הינו ראש חטיבת הפתרונות העולמית של Google Cloud Platform.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים