"שירות הנשים במקצועות טכנולוגיים בצה"ל – במגמת עלייה"

"בשנים הקרובות נפגוש נשים נוספות במערך הטכנולוגי בתפקידי אל"מ ובתפקידים בכירים יותר", אומרת אל"מ טליה גזית, מפקת ממר"ם, בתשובה לשאלון של אנשים ומחשבים ● לדבריה, "יש בצה"ל מנהיגות טכנולוגיות"

אל"מ טליה גזית, מפקדת ממר"ם. צילום: דובר צה"ל

שמי: טליה גזית.
תפקידי: מפקדת ממר"ם, המרכז המבצעי-טכנולוגי ללוחמה רשתית של צה"ל.
ותק בתפקיד: שנה וחצי.
תפקיד קודם: סגנית מפקד לוט"ם בתחום התכנון וניהול הפרויקטים.
השכלה: B.sc במדעי המחשב ו-MBA במנהל עסקים.
מצב משפחתי: אימא אוהבת של אור ושיר.

האם הייתה לך רול מודל אישה בהיי-טק?
"תמיד התרשמתי מנשים פורצות דרך בצבא ובהיי-טק, שהצליחו על אף המורכבות להגיע לתפקידי מפתח, להשפיע ולהיות מחוללות שינוי – לעתים במעגלים הרבה יותר רחבים ממה שהיה נדמה".

מה הביא אותך להיי-טק?
"הוריי עבדו קשה מאוד בילדותי על מנת לפרנס את המשפחה. מאז שאני זוכרת את עצמי, שאפתי להתקדם ולשנות את ההוויה שאיתה התמודדו הוריי וכך, ללא הכוונה, בחרתי בתיכון במגמת מתמטיקה, פיזיקה ומחשבים. באותה המגמה, המחנך תמיד אמר לנו שאם נקבל ציונים גבוהים בבגרויות – נתקבל לממר"ם. בשקדנות ובנחישות עשיתי כל מאמץ כדי להגיע לממר"ם והתפתחתי במסלול הטכנולוגי, עד להיותי מפקדת היחידה".

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה?
"קיימת לטעמי אפליה לא מכוונת, שנובעת מהתפתחות אבולוציונית, חברתית וסוציולוגית במעמדה של האישה. האפליה הזו באה לידי ביטוי בהיקף הנשים בתפקידים בכירים ובתפקידי מפתח, בשונות במדרגות השכר ועוד.

בשנים האחרונות ניתן לראות מגמה של שינוי. כך, לדוגמה, שירות הנשים במקצועות הטכנולוגיים נמצא במגמה שהולכת ועולה. יותר נשים מגיעות לקורסי היסוד הטכנולוגיים בצה"ל.

כאשר אני מסתכלת על פוטנציאל הקצינות בדרגות רס"ן וסא"ל, אני בטוחה שנפגוש בשנים הקרובות נשים נוספות במערך הטכנולוגי בתפקידי אל"מ ובתפקידים בכירים יותר. ביחידת לוט"ם יש מחלקות בהן כמעט כל דרג ראשי הענפים מורכב מנשים ובהחלט יש ביניהן מנהיגות טכנולוגיות, שיתפתחו בהמשך לתפקידים בכירים במערך הטכנולוגי בצה"ל".

אחוז הנשים בהיי-טק ובסטארט-אפים נמוך משל הגברים. כיצד ניתן לתקן את המצב?
"כדי לתקן את המצב בצורה מערכתית, אנחנו נדרשים לפעול עוד בבית הספר היסודי ולהטמיע בתוכנית הלימודים שפת תכנות כשפה לכל דבר ועניין, באופן כזה שחוויית המסוגלות תהיה זהה לבנים ולבנות והאמביציה להצליח בתחום הטכנולוגי תהיה נחלת הכלל.

במצב הנוכחי, בו תוכנית הלימודים בבית הספר היסודי אינה מותאמת, אנחנו, בצה"ל, מבינים שצומת קבלת ההחלטות המשמעותית היא בתיכון ולכן, אנחנו משקיעים רבות בפעילות משותפת עם משרד החינוך וחברות היי-טק מובילות בשוק לעידוד בנות לבחור מגמה טכנולוגית. זאת, מתוך הבנה שהדבר מגדיל משמעותית את הסיכוי שהן תגענה בהמשך לשירות במקצוע טכנולוגי ולאחר מכן תשתלבנה במשרות משמעותיות בהיי-טק. האינטרס הוא לא רק ביטחוני-צה"לי אלא לאומי, וזהו אותו אקו-סיסטם ייחודי שקיים במדינת ישראל".

האם יש יתרון כלשהו לחברה בהעסקת נשים?
"בכל ארגון באשר הוא, בין אם מדובר ביחידה צבאית או בחברה עסקית, ראוי וחשוב שתהיה העסקה מגוונת. הסיכוי של מסגרות ארגוניות שהן הומוגניות בדפוסי החשיבה, במיומנויות ובשיטות הניהול להיות בעלות ערך עסקי או מבצעי, להיות רווחיות ולפרוץ דרך נמוך בצורה משמעותית ממסגרות ארגוניות הטרוגניות. עניין זה רלבנטי במיוחד בעידן זה, בו ההשתנות וקצב ההתפתחות הטכנולוגית הם דרמטיים.

העסקה מגוונת, ובוודאי הנהגה מגוונת של ארגונים, מעניקה פלורליזם מחשבתי, ראייה רחבה ויכולת התפתחות חדשנית אל מול צורכי השוק או הצרכים המבצעיים. זה Win-Win לארגון ולאנשיו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים