המסכה ברשתות החברתיות – האמנם צוהלת ושמחה?
אילו מסכות אנחנו עוטים על עצמנו ברשתות החברתיות? למה אנחנו עושים זאת? ומהו המשולש האפל? טור מיוחד לפורים
חג הפורים הוא הזדמנות ראויה לדון במסכות שאנחנו עוטים בחיי היום יום כדי להרשים את הזולת. אחת מדרכי ההצגה העצמית בעידן הווירטואלי היא פרסום תמונות סלפי ברשתות החברתיות ועריכתן.
סקר שנערך באחרונה אונליין על ידי ג'ס פוקס ומרגרט רוני מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אוהיו שבארצות הברית, בקרב מדגם מייצג שמנה 1,000 גברים אמריקניים בני 40-18, בדק באיזו מידה מנבאות תכונות אישיות מסוימות את המסכות שאנשים עוטים עליהם ברשתות החברתיות כדי להרשים את הזולת.
המחקר ראה אור בכתב העת היוקרתי Personality and Individual Differences ומצביע על כך שלא רק בחורות בביקיני, אלא גם גברים שריריים, נרקיסיסטים ופסיכופתים משקיעים זמן רב בעיצוב תמונותיהם במדיה החברתית.
המשולש האפל
בחקר האישיות, ל-"תכונה" יש משמעות ניטראלית, ורק רמה קיצונית שלה נחשבת שלילית ואף פתולוגית. ברוב המקרים, אדם ייחשב "מאוזן" כשהוא נמצא באמצע הסקאלה המודדת את התכונה.
יוצאות מכלל זה שלוש תכונות, שהצירוף ביניהן ידוע לשמצה בקרב חוקרי אישיות וזכו לכינוי "המשולש האפל":
נרקיסיזם – תכונת אישיות שבצורתה הקיצונית והשלילית מבטאת חוסר יכולת להבחין בצרכי הזולת, הואיל והאנרגיה של האדם מושקעת בעצמו בלבד. התכונה הזו מביאה לידי ביטוי תחושת גדלות וחשיבות עצמיות, שתלטנות, זכאות ("מגיע לי") ותפיסה עצמית מופרזת של חוכמה, אטרקטיביות ועליונות על אנשים אחרים. זאת, כפיצוי על רגשי נחיתות וחוסר ביטחון פנימיים. תכונה זו נמצאה במחקרים בקשר חיובי עם מוחצנות, פתיחות ופסיכופתיה (הקודקוד השלישי במשולש האפל) ובקשר שלילי עם נעימות (נוחות לבריות).
מקיאבליזם – תכונת אישיות שנקראת על שם המסה הפילוסופית-פוליטית הנסיך, שכתב ניקולא מקיאבלי במאה ה-16 וזכתה לשימוש נרחב ככינוי שלילי שמייצג רוע פוליטי וחסר עכבות. בפסיכולוגיה של האישיות, אנשים בעלי רמה גבוהה של תכונה זו מאופיינים על ידי ציניות, שמתבטאת בדאגה קיצונית לאינטרסים העצמיים שלהם, היעדר עקרונות מוסריים ושימוש מניפולטיבי בזולת כמפתח להצלחה בחיים. תכונה זו נמצאה במחקרים בקשר שלילי עם נעימות, מצפוניות ומשמעת עצמית, ובקשר חיובי עם פסיכופתיה.
פסיכופתיה – התכונה השלילית ביותר במשולש, שמאופיינת על ידי צירוף בין רמה נמוכה של אמפתיה ורמות גבוהות של אימפולסיביות וחיפוש ריגושים וסיכונים. תכונה זו מזוהה על ידי הפרעת אישיות אנטי חברתית, ששכיחה בעיקר בקרב גברים עבריינים, ונמצאת בקשר חיובי עם מוחצנות ופתיחות ובקשר שלילי עם נעימות, מצפוניות ונוירוטיות.
החפצה עצמית
לפי תיאוריית ההחפצה, כוחות חברתיים-תרבותיים מקדמים החפצה מינית של אנשים בצורה שגורמת להם להיות "נטולי אישיות" ומוערכים כאובייקטים בעלי ערך מיני בלבד. כאשר אנשים גדלים בתרבות ההופכת אנשים לאובייקטים מיניים בלבד, הם מפנימים בהדרגה את נקודת המבט הזו גם בקשר לעצמם, ולומדים לראות ולהעריך את עצמם רק על סמך המראה החיצוני שלהם.
ברשתות החברתיות, שבהן תשומת הלב ממוקדת לעתים קרובות בהצגה עצמית ובמראה חיצוני, אנשים המחפיצים את עצמם עשויים להיות מונעים לשיפור המראה החיצוני שלהם באמצעות הרשת.
יותר זמן, יותר סלפים, יותר פוטושופ
מתוצאות המחקר עולה שגברים המגלים רמות גבוהות של החפצה עצמית – כלומר, לתפוס ולהציג את עצמם כאובייקטים מיניים בלבד – ונרקיסיזם מבלים זמן רב יותר ברשתות החברתיות בהשוואה למי שרמתם בתכונות אלה נמוכה יחסית.
עוד נמצא שבעלי הציונים הגבוהים יותר בנרקיסיזם ובפסיכופתיה דיווחו על שכיחות גבוהה יותר של תמונותיהם. נרקיסיסטים ובעלי רמה גבוהה של החפצה עצמית אף עסקו בשכיחות רבה יותר בעריכת התמונות העצמיות שהעלו לרשתות החברתיות. המחקר מצביע, אם כן, על קשרים שלא נבדקו עד כה בין תכונות אישיות והצגה עצמית במדיה החברתית.
היזהרו: הונאה מעבר לפינה
יתר על כן, הממצאים מצביעים על כך שבעלי הציונים הגבוהים בתכונות המשולש האפל – כאמור, נרקיסיזם, מקיאבליזם ופסיכופתיה – נוטים להשתמש ברשתות החברתיות באסטרטגיות של הונאה, שמסייעת להם להשיג את מטרותיהם הבין אישיות והחברתיות, למרות נטיותיהם האנטי חברתיות (כלומר, נטיות הנוגדות את ערכי המוסר החברתי).
המחקר תורם להרחבת הידע שהצטבר במחקרים קודמים על הקשר בין תכונות המשולש האפל לפעילויות חברתיות אונליין. אלה מצביעים על קשרים בין התנהגויות אנטי חברתיות כמו בריונות ברשת ושימוש פוגעני מכוון לטרולינג – פרסום הודעות פרובוקטיביות שליליות ברשת.
הכותב הוא פסיכותרפיסט ופרופסור חבר בבית הספר למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית נתניה.
תגובות
(0)