על IT והפער בין הרצוי למצוי
מדוע המוסדות להשכלה גבוהה לא נותנים מענה לפלח שוק רציני מכוח העבודה בארץ - מנהלי IT?
הטכנולוגיות מתפתחות כל הזמן וכדי לא לעמוד במקום מנהל ה-IT חייב להתפתח, לצבור ידע ולהתקדם יחד עם השינויים בענף.
התשובה לשאלה כיצד להתמקצע ולהתקדם – היא התמקצעות טכנית בכמה שיותר טכנולוגיות של כמה שיותר יצרנים בתעשייה. אך כיום דרכי הלימוד הקיימות יחסית יקרות והקורסים המקצועיים לא מכסים את כל הנושאים החשובים. הם נוטים להיות תיאורטיים מדי וללא כלים להתמודדות עם דילמות ונושאים בעולם האמיתי. כך עולה השאלה, כיצד מנהל ה-IT יכול להישאר מעודכן ואף להפוך למומחה בתחומו?
מבין המסלולים העומדים לרשות מנהלי המחשוב, המקובל ביותר הוא לפנות לקורס ייעודי להסמכה טכנית באחד ממרכזי ההדרכה שקיימים בארץ. כאמור, הבעיה היא שלא תמיד קיימים קורסים לכל הפתרונות של כל היצרנים, ושקורסים כאלה נוטים לעלות סכום לא מבוטל, שלא תמיד המעביד מוכן להשקיע.
בנוסף, התכנים המועברים במרכזי ההדרכה שונים הן בתכנים והן ברמתם. בעיה זו נובעת בחלקה גם מהעובדה שמשרדי ממשלה כמו החינוך או התעסוקה בדרך כלל לא עומדים מאחורי קורסים אלו ולא דואגים לתוכנית אחידה.
זמן יקר שאבד בלי שוב
כיום עומדות לרשות העובדים גם אלטרנטיבות אונליין, וניתן ללמוד כמעט כל נושא גם באמצעות קורסים מקוונים או חומרים הנמצאים ברשת – במחיר סביר בהחלט. מצד שני, זהו תהליך לימוד לא פשוט, שכרוך במשמעת עצמית גבוהה והקצאת זמן פנוי לצורך משימה זו.
האלטרנטיבות ברשת הן לעיתים אינסופיות ויש צורך גם לברור את הקורסים ברמה הנכונה וכאלו שמעבירים את החומרים הנכונים, כדי לא להתחיל הרשמה באתר מסוים ורק לאחר זמן יקר שבוזבז עליו להבין כי זהו זמן יקר שאבד בלי שוב.
ואם מדברים על זמן יקר, רבים בעולם ה-IT מרגישים שאפילו תואר ראשון לא באמת עונה על דרישות העיסוק היומיומי בעולם המחשוב. בפועל אין ממש תואר העוסק בניהול מערך מחשוב, ומי שמעוניין לעסוק בתחום, בדרך כלל פונה למסלול כמו מדעי המחשב, אלקטרוניקה ולימודים אחרים המעניקים תואר BSc – אך בפועל העבודה שונה לחלוטין. יש יוצא מן הכלל אחד, התואר בתקשורת נתונים באוניברסיטת בן גוריון עוסק בחלקו בעולם ה-IT, אך ברובו עוסק בעיקר בתכנות.
בימים בהם משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה מנסים לדחוף קדימה את לימודי המתמטיקה ואבטחת המידע, רצוי לקחת בחשבון גם את נושא הכשרת הדור החדש של מומחי ה-IT בחשבון. מדוע המוסדות להשכלה גבוהה לא נותנים מענה לפלח שוק רציני מכוח העבודה בארץ הנותר ללא מטרה ברורה כאשר הוא ניגש ללימודים אקדמאים? המצב שנוצר הוא אבסורדי בלשון המעטה.
שדרוג מיידי של קורות החיים
נכון הוא שמדובר בתחום רחב מאוד, עם המון תחומי התמחות, הכוללים את עולמות תקשורת הנתונים, אבטחת מידע, אחסון, וירטואליזציה ועוד. מה עוד שבכל תחום התמחות קיימים מגוון יצרנים, שלכל אחד מהם יש פתרונות שונים. כך נוצר מצב בו התעשייה צריכה אנשים שידעו לתת מענה לדרישות ספציפיות מאוד של לקוחות ואינטגרטורים, ושיהיו מעוניינים להתמקצע במוצרים שאיתם הם עובדים.
זו הסיבה שאנשים המעוניינים להיכנס לשוק העבודה, מוצאים עצמן מחפשים קורסים שיוכלו להעניק להם מספיק ידע מעבר להכשרה הבסיסית של התואר. מקומות עבודה מייחסים חשיבות רבה להכשרות אלו, שכן הן מעידות על הוכחת ידע של העובד במוצרים ובטכנולוגיות הספציפיות האלו, ומשדרגות באופן מיידי את קורות החיים של העובד.
יהיו שיגידו שהסמכות כאלו יכולות לסלול את דרכו של מנהל ה-IT גם ללא תואר, אבל שוק העבודה בישראל הוא עדיין שמרני והדבר יכול להווה מעין תקרת זכוכית (ולא תמיד בצדק).
בתיאוריה, הפתרון טמון בכך שיכירו בנחיצותו של תואר ייעודי, שבו יוכלו הסטודנטים להיפתח לכל העולמות שהם צריכים במסגרת הזמן המתאימה. כך, יצאו לשוק מוכנים בהרבה ממי שנאלצים ללמוד תוך כדי עבודה, ויוכלו להתרכז בהתקדמות ובהצלחה המקצועית שלהם.
הכותב הינו יועץ תקשורת נתונים, אבטחת מידע ב-Arrow ECS.
תגובות
(0)