תגידו שלום ל-Ello

בואו לעשות הכרה עם הרשת חברתית החדשה שמתיימרת לשמור על הפרטיות שלנו וגם, שימו לב, לעקוף את פייסבוק בסיבוב

יומרות יש, עכשיו הגיע תור המימוש. Ello

ה-דיבור ברשת בימים האחרונים הוא על רשת חברתית חדשה שבאה לתת מענה על אחת הסוגיות הבולטות בזמן האחרון באינטרנט וגם לאתגר את פייסבוק (Facebook), שלא לומר לכבוש את מקומה. יעד מאוד שאפתני.

הדבר הבולט ביותר ב-Ello, כך קוראים לרשת הזו, הוא שהיא נקייה מפרסומות ובהתאם, לא מספקת כלל לגופים מסחריים שונים את הפרטים שלנו. מדובר בסוגיה שמטרידה מאוד את אלה שמבקשים לשמור על הפרטיות ברשת וגם, אם כי קצת פחות, את הציבור הרחב. פייסבוק, למשל, מספקת פרטים שונים אודותינו לחברות שונות, וכך הן יכולות לפרסם לנו מוצרים בתחומים שמעניינים אותנו, לפי הפעילות שלנו ברשת החברתית. אם אנחנו מרבים לכתוב פוסטים על אוכל ולפרסם תמונות ממסעדות, יופיעו לנו על הפיד פרסומות רבות למוצרי מזון, בתי אוכל ועוד דברים שקשורים בתחום. הפעילות הזאת נראית לאחדים לגיטימית, אלא שמי יודע מה אותן חברות יעשו עם המידע הזה בעתיד והאם הן לא מעבירות אותו לגורמים נוספים.

Ello מבקשת להוות אלטרנטיבה שבה לא תהיה הצדקה לחששות מעין אלה. מייסדיה הם, או כך הם מכנים את עצמם (אין תמונות שלהם באתר), פול בודניץ, ש-"בונה מוצרים יפים שמשנים את העולם", על פי הכתוב; ברגר ופור, שמבצעים "עיצוב גרפי שמבוסס על עקרונות. הם מאמינים שכוונה וראייה קדימה יעצבו את העולם"; ו-Mode set, קולקטיב של אנשי טכנולוגיה ש-"מתמקדים באיכות וביעילות" ו-"יוצרים תוכנות נהדרות".

לצד התשבחות העצמיות מפרסמים המייסדים את המניפסט שלהם. "הרשת החברתית שלכם נשלטת על ידי מפרסמים", לדבריהם. "כל פוסט שאתם משתפים, כל חבר שנוסף וכל לינק שאתם עוקבים אחריו נרשם ומוכנס לתוך מאגר נתונים. מפרסמים קונים את המידע עליכם וכך הם יכולים להראות לכם יותר פרסומות. אתם המוצר שאותו קונים ומוכרים".

"אנחנו מאמינים שיש דרך טובה יותר", הם ממשיכים. "אנחנו מאמינים בחוצפה, יופי, פשטות ושקיפות. אנחנו מאמינים שצריכה להיות שותפות בין האנשים שיוצרים דברים לאנשים שמשתמשים בהם. אנחנו מאמינים שרשת חברתית יכולה להיות כלי להעצמה. לא להיות כלי להונאה, כפייה ומניפולציה, אלא מקום לקשר, ליצירה ולחגוג את החיים". לסיום הם כותבים: "אתם לא מוצר".

אולי בהתאם לרעיון הזה, לא כל אחד יכול להצטרף ל-Ello. היא הוקמה כרשת סגורה לחלוטין, שרק מי שמקבל הזמנה אליה יכול להצטרף, אולם בזמן האחרון העלו המפתחים שלה גרסה ציבורית יותר, אליה ניתן לבקש להצטרף.

לא ברור בשלב זה מהי התוכנית העסקית עליה מבססת Ello את הצהרותיה שהיא מעוניינת להחליף את פייסבוק, ומומחים חוזים לה כישלון. לדבריהם, קיים פער בין מה שהגולשים מצפים מהרשת הזו לבין מה שהיא יכולה להציע. אחד מהם אף דימה את Ello לספריי שגורם למכונית ישנה להרגיש כמו חדשה. בינתיים היא מתבססת על ההייפ שיש סביבה בתקשורת העולמית, הסקרנות של המשתמשים ואותן הצהרות שיוצרות את הציפיות, אולם לא ברור האם וכמה זמן העסק יחזיק מעמד.

אגב, כמו כל אתר אינטרנט מדובר, גם Ello הספיקה לעבור מתקפה. האתר סבל אתמול (א') ממתקפת DDoS שתוקנה לאחר כחצי שעה – לפי פער הזמנים בין הציוץ של מייסדיה על המתקפה לציוץ בו הם הודיעו שהאתר שב לעבוד כרגיל.

כך או כך, Ello שמה את הדגש על נושא רגיש, וספק אם כלכלית היא תוכל לעמוד בהבטחה שלה לאורך זמן. הגולשים הם אלה שיקבעו בסופו של דבר האם המנצח יהיה החדש והמבטיח, אבל לא ברור אם מקיים, או הרשת הישנה והמוכרת, שמכה עד כה את כל המתחרות שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים