מה בין דוקטור סוס ל-Big Data?

מנהלי Big Data בארגונים יכולים ללמוד הרבה מ-"אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים", אחד הספרים בסדרה המופלאה

דנה פרידמן, ראש ענף BI ופיתוח מודלים בבנק לאומי

לפני כשמונה שנים, כשעזבתי מקום עבודה אחד ועברתי לאחר, קיבלתי את הספר "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים" מאת דוקטור סוס. זה מסוג הספרים שאני כל כך נהנית לקרוא בכל פעם מחדש ולגלות עד כמה הוא נכון.

מדובר בספר ילדים מומלץ מאוד לקריאה, שמעביר מסר לפיו רק אם מנסים ומעיזים – מגיעים למקומות נפלאים. יש קשיים בדרך וזה לא תמיד קל, אבל רק ככה מגלים דברים חדשים.

למה אני מזכירה אותו באתר שעוסק במחשוב ובהיי-טק? ובכן, "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים" הוא ספר מתנה מקסים שנכון לכל דבר בחיים. גם לעולם ה-Big Data.

המידע בעולם ה-Big Data הוא עצום ולמעשה אינסופי, וכדי להגיע לתובנות עסקיות שנותנות ערך לארגון נדרש לדוג את המידע הרלוונטי מתוך האוקיינוס הזה, מבלי להתייאש כשמתחקרים אותו לעומקו. הספר כולל כמה וכמה משפטים שניתן לעשות מהם הקשרים לעולם המידע העסקי.

"אם בכלל לא תמצא אף רחוב שתאהב, תעזוב את העיר ותצא למרחב"

אחד הדברים המרתקים בעולם ה-Big Data הוא שלא יודעים לאן אפשר להגיע. אפשר להתחיל בתחקור אוכלוסייה שנראה שמאפייניה דומים ולגלות שהכיוון שחשבנו עליו שונה לחלוטין. כמובן שזה משפיע על החלטות שהארגון לוקח: למי לפנות, מה להציע, מתי, למה ואיך.

עטיפת הספר

עטיפת הספר

ההמלצה היא פשוט לתת למידע להוביל ולהגיע דרכו למקומות חדשים. לדוגמה, להתחיל עם מודל לחיזוי שביעות רצון של לקוחות ומשם להגיע לקבוצת לקוחות חדשים, שהצטרפו לארגון רק בשנה האחרונה והגדילו משמעותית את פעילותם. הנה נולדה לה אפשרות לשאלה אחרת מזו שהתחלנו איתה.

"לפעמים אתה לא מצטער לספר, האמת היא פשוטה, נתקלים, נכשלים לפעמים גם אתה"

לא מכל מחקר תצא תובנה. לא תמיד מה שחשבנו שגילינו הוא באמת הכיוון, אבל זה כל העניין – להמשיך ולחקור, להוסיף עוד מידע, לעשות הצלבה, לרדת עוד לעומקם של הנתונים שלא תמיד נמצאים לנו מול העיניים בשליפה מהירה.

"כשיקרה הדבר אל תפחד, אל תזיע, תמשיך ותלך ותראה שתגיע"

מה שדוקטור סוס מציע כאן לא תמיד קל, ונדרשת סבלנות והרבה פעמים גם עוד עיניים שיראו דברים שאנחנו לא רואים כשאנחנו נמצאים עמוק בפרטים. אבל זה היתרון בעבודת צוות של Data Scientists, בעיקר כשהם מחוברים גם לעשייה העסקית.

בספר מתואר מקום "לא טוב" – מקום שבו מחכים. כולם מחכים לרכבת, לקור, לבשורה, לרוח שתעיף עפיפון, לצלצול של טלפון, שימריא המטוס, שירתחו המים… מחכים מחכים, ממתינים ממתינים…

בעולם הדיגיטלי, הדינמי והמשתנה אין זמן לחכות. צריך כל הזמן לנסות, לגלות ולהציף תובנות חדשות. זהו בדיוק עולם ה-Big Data וזו מהותו העסקית. אם לא נחפש לא נגלה, ואין כלי, מערכת או מודל חיזוי חדשני שיעזור.

"עם רגליים בנעליים, עם שכל בראש – תמצא את הדרך שלך, אל תחשוש. אתה יכול ויודע, מוכן ומזומן, ואתה הוא זה שיחליט לאן"

בדרך, בין כל התחקורים, השאילתות וההצלבות, יש לזכור כל הזמן שבסופו של דבר התובנות צריכות להוביל לאן שהארגון רוצה להגיע. אחרת הן לא מעניינות אף אחד ואין להן ערך מוסף.

שם המשחק הוא מה השאלה העסקית אותה מנסים לפצח. מקסימום הכנסה? מינימום עלות? התייעלות מבנית? הגדלת נתח הארנק? כל שאלה פותחת עולם שלם של אפשרויות ומי שאמון על ניהול ה-Big Data צריך לנווט את המחקר למקום הנכון.

ולסיום:

"אתה לא תישאר אחרון בשורה, תעבור את כולם בטיסה מהירה. לאן שתעוף – תעוף טוב יותר. תגיע ראשון! תגיע מהר!"

אין ספק שארגון שידע למנף Big Data וייקח את המידע למקומות שימקסמו ערך עסקי יהיה הראשון. הוא יעבור את כולם בטיסה מהירה, כי הוא זה שייתן באמת את הערך המוסף ללקוחותיו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים