בקרוב: הצעת חוק נגד הבריונות ב-Secret

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, הורה ליועצים המשפטיים להכין הצעת חוק שתילחם בתופעה, שמשפיעה רבות על ילדים ובני נוער ● לדבריו, "הממשלה לא עושה כלום בנושא; הפתרון הוא בחקיקה"

04/11/2014 16:04
היא חוזרת! Secret

האם יחוקק בקרוב חוק שמגביל את Secret? יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, ח"כ משה גפני, ביקש היום (ג') מהיועצים המשפטיים להכין הצעת חוק בנושא, לאור מקרי הבריונות הרבים, בעיקר נגד ילדים ובני נוער, שאירעו באפליקציה מאז החלה לצבור פופולריות בישראל בקיץ האחרון.

הכנסת נדרשה היום לתופעת הבריונות ב-Secret – רשת חברתית שמאפשרת להעלות פוסטים באנונימיות מוחלטת. בין היתר, ילדים ובני נוער ש-"הושחרו" באפליקציה – כלומר, כאלה שפורסמו עליהם רכילות והאשמות מרושעות – נאלצו להתמודד עם המצב ללא כלים מתאימים. מצב מסוכן זה הביא את ועדת המדע והטכנולוגיה לחבור באופן חריג לוועדה לזכויות הילד, בראשות ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס, ולקיים דיון בשאלה כיצד על המדינה להתמודד עם בעיית הבריונות ברשת.

ח"כ גפני העביר בדיון ביקורת קשה על הממשלה וביקש מהיועצים המשפטיים של שתי הוועדות להכין הצעת חוק בנושא. "הממשלה לא עוסקת בנושא הזה ברצינות. אני רואה בעיני רוחי את אותו תלמיד שחוזר הביתה מוכה וחבול, לאחר שפורסמו נגדו דברים קשים ברשת, ואנחנו כחברה לא עשינו כלום. לא חוקקנו חוק, לא קבענו איך פועלים מבחינה חינוכית, איך מבצעים אכיפה. אין דרך אחרת מלבד חקיקה".

ח"כ לוי-אבוקסיס הציעה לחסום את האפליקציה לשימוש. היא ציינה כי פנתה בנושא למשרדי התקשורת והמשפטים. היא אמרה כי ממשרד התקשורת נמסר לה שהוא מעביר את התלונות בנושא לאיגוד האינטרנט ובמשרד המשפטים טוענים כי פגיעה בחוק בערכים של חופש הביטוי אינה חוקתית. איגוד האינטרנט הביע התנגדות נחרצת לחסימה ובמקום זה "לטפל בשורש הבעיה באמצעות חינוך ואכיפה".

ח"כ יפעת קריב ציינה כי ישראל לא חתמה עד היום על אמנת בודפשט – אמנה בינלאומית מ-2004 שעוסקת בפשעי אינטרנט על ידי הגברת שיתוף הפעולה בין המדינות. לדבריה, עובדה זו פוגעת בעבודת המשטרה, שמנסה לתפוס במהירות המרבית נתונים ומידע שנמצאים בשרתים בחו"ל. בהמשך לכך, ביקש גפני מנציגת משרד המשפטים למסור לו תשובה בכתב לשאלה מדוע ישראל לא הצטרפה לאמנה זו עד כה.

נציג חטיבת החקירות במשטרה אמר בדיון כי נכון לתחילת ספטמבר הוגשו למשטרה 27 תלונות בגין השימוש באפליקציית סיקרט. ואולם, לדבריו, רוב המקרים האלה לא מגיעים לכדי עבירה פלילית, ולכן המשטרה לא פתחה בחקירות.

היועץ המשפטי של יחידת הסייבר המשטרתית, עו"ד גלעד בנט, ציין כי "הגבול בין עבירה פלילית לבין בריונות ברשת מאוד דק. רובם המכריע של המקרים שמגיעים למשטרה לא עוברים את הרף הפלילי, אבל זה לא אומר שהיא מתעלמת מהם". לדבריו, "המשטרה מנסה, באמצעות קשריה עם משרד החינוך ועמותות שונות, לטייב את ממשקי העבודה, על מנת שיעזרו לטפל גם באירועים שאינם מגיעים לרף פלילי".

נציגת משרד החינוך אמרה כי המשרד פועל בנושא בשנים האחרונות. לדבריה, השנה החלה לפעול ועדה משרדית בנושא, ובעוד שנה תקום ועדה בינמשרדית כדי לנסות לקדם את ההסברה והחינוך בנושאי הבריונות ברשת. היא סיפרה כי במהלך חופשת הקיץ התקבלו במשרד פניות רבות מהורים ומורים שהתלוננו על השימוש באפליקציה ולמרות החופשה, המשרד הוציא מכתבים להורים ולצוותי החינוך. בנוסף, כבר בתחילת השנה ניתנו הדרכות למורים ולכל הצוותים החינוכיים בבתי הספר למניעת הסתה ופגיעה ברשת.

גל יוסף, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, ציינה כי "הבעיה היא לא באפליקציה אלא במשתמשים. צריך ללמד את בני הנוער שכשהם רואים סטטוס פוגעני, עליהם לומר: 'זה לא מצחיק אותי'".

בדיון השתתף גם אלון בר דוד מעמותת הכפתור האדום – מיזם חברתי שהוקם כדי לאפשר לגולשים לדווח על אלימות ברשת. לדבריו, העמותה נתקלת מדי שבוע בעשרות תלונות העוסקות ב-Secret. היא מפנה את התלונות להנהלת Secret ולדבריו, זו מסירה את התכנים הפוגעניים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים