אפליקציה ממשלתית חושפת פרטים של הרמטכ"ל, ח"כים ואזרחים

מספרי הטלפון והכתובות של אזרחים ובעלי תפקידים כמו רא"ל בני גנץ, הח"כיות מירי רגב, מרב מיכאלי ושלי יחימוביץ' מצויים ברשימת הכלבים ובעליהם, שניתן להוריד אותה ממכשירי אנדרואיד ו-iOS ● משרד החקלאות: החוק מחייב, אבל ניתן להסיר את מספר הטלפון

האם הוא רואה את הפרטים של הבעלים שלו? אילוסטרציה: BigStock

יש לכם כלב? קיים סיכוי גדול שהפרטים האישיים שלכם חשופים לכל בעל מכשיר חכם. הגורם לכך הוא משרד החקלאות, שהעלה לאוויר אפליקציה שכוללת פרטים של הכלבים ובעליהם. בהקלקה פשוטה של שם הכלב ניתן לראות את הפרטים עליו ועל בעליו.

כך, למשל, המשתמש יכול לדעת האם הכלב שלכם נחשב מסוכן, האם הוא מסורס או מעוקר, או שמא הוא כלב נחייה. יתירה מזאת, הוא אף יכול לדעת את הכתובת ומספרי הטלפון – הנייד והנייח – של הבעלים. בין היתר, מצויים שם הפרטים של בכירים בצה"ל, כולל הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, אנשי ממשל – חלק מהם תמכו במאגר הביומטרי, חברות הכנסת מירי רגב, מרב מיכאלי ושלי יחימוביץ', הבדרנית אורנה בנאי ואחרים.

האפליקציה מיועדת למכשירי אנדרואיד (Android) ו-iOS, ומשתמשי ה-iPhone אף יכולים להתקשר לבעל הכלב. היא זמינה אמנם עוד מיולי, אבל גולשים החלו להפיץ את דבר פרסום הפרטים באפליקציה רק בימים האחרונים.

ח"כ תמי זנדברג (מרצ) יצאה נגד משרד החקלאות בהודעה בפייסבוק (Facebook) וכתבה כי היא תפנה אליו בדרישה לקבל הסברים.

התנועה לזכויות דיגיטליות הודיעה כי פנתה לגוגל (Google) ולאפל (Apple) בבקשה להסיר את האפליקציה וקוראת לציבור לדווח עליה כ-"פוגענית". "האפליקציה לא רק מדליפה את פרטיהם האישיים של הגולשים אלא גם חושפת אותם למעקב של הרשויות", טענה התנועה. "בהתקנת האפליקציה מבקש המשרד לעקוב אחר המשתמש, לגשת לפרטי המיקום שלו, גם אם אינו משתמש באפליקציה, לקבל את יומן השיחות שלו ועוד".

נמצא ברשימה. הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ. צילום: דובר צה"ל

נמצא ברשימה. הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ. צילום: דובר צה"ל

עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה, אמר כי "מדינת ישראל מוכיחה שוב שבכל הקשור לשמירה על מידע אישי, פרטי ורגיש, היא מתרשלת פעם אחר פעם. מטריד לחשוב מה יעשו במדינה עם המידע הביומטרי שלנו ומתי נתעורר בבוקר עם אפליקציה שחושפת לציבור הכללי, בצורה קלה ופשוטה, גם אותו".

גון קמני, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי במשרד הפנים, אמר בהקשר זה כי "אין כל מקום להשוואה בין מאגר משרד החקלאות לבין המאגר הביומטרי, המוגדר סודי ביותר ומונחה אבטחה על ידי גורמי הביטחון. באבטחת המאגר הביומטרי מושקעים משאבים רבים ביותר כפי שגורמי הביטחון יודעים לאבטח נתונים רגישים. המאגר מופרד מכל רשת, אין ולא תהיה כל גישה אליו ואין בו כל פרטים מזהים – רק שתי טביעות אצבע ותמונת פנים, אפילו לא מספר זהות". הוא הבהיר כי "אין ולא תהיה כל כוונה ליצור אפליקציה למאגר הביומטרי".

משרד החקלאות: "האינטרס הציבורי גובר על צנעת הפרט"

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה כי " "המרכז הארצי לרישום כלבים הוקם על מנת להסדיר את הפיקוח על הכלבים במדינת ישראל וליצור מאגר נתונים אחד, כלל ארצי, הכולל בתוכו פרטים של כל הכלבים הרשומים בישראל. המאגר מאפשר לעקוב אחר הכלבים מבחינה בריאותית, עיקורם או סירוסם והאם הינם משתייכים לקבוצת הכלבים המסוכנים. המטרה היא פיקוח על הכלבים מתוך דאגה לבריאות בעלי החיים והציבור".

הם ציינו כי "החוק להסדרת הפיקוח על כלבים מונה בבירור את הפרטים שחייבים להופיע במאגר. נושא זה אף נידון בכנסת ושם הוחלט כי האינטרס הציבורי ליצור מאגר מידע אמין ונגיש לציבור גובר על אינטרס צנעת הפרט" וכך הוחלט, לאחר שכל המשרדים והגופים הרלוונטיים נתנו את דעתם.

עם זאת, לדברי המשרד, "אם אזרח מעוניין להסתיר את מספר הטלפון שלו, הוא יוכל לעשות זאת דרך כפתור 'כתוב לנו' באפליקציה החדשה או דרך פנייה במייל למאגר הכלבים".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    סערה בכוסית מים. אלה פרטים שמסרו האנשים החשובים לאנשים בלתי מסווגים מרצונם, קרי פקידים בשירות הוטרינרי העירוני או עוזר הוטרינר שחיסן את חיית המחמד ומועברים באופן לא מאובטח למאגר המרכזי. חלק מהנתונים שנוגעים אלי, למשל אינם עדכניים למרות שאני מקבל בדואר מדי שנה את דרישות השירות. אני סבור שהגיע הזמן להפסיק להתעסק בשטויות. המידע שנחשף לקופאי/ת בחנות הירקות השכונתית בה אנו משלמים בכרטיס חיוב, או בהמחאה, ולפי החלטת הממשלה הטיפשית בקרוב גם כרטיסי debit הרבה יותר מסוכן לכל אחד מאיתנו אפילו ממתן גישה חופשית למאגר הביומטרי. הבעיה היא לשמור על זמינות המאגרים Availability והשלמות Integrity שלהם, כי בסופו של דבר המידע יהיה צריך להיות זמין לכולם. לכן, במקום לחבל בלי הפסקה בהנגשת המידע לציבור, במקרה הזה איתור מהיר של בעלי חיית מחמד שנמצאה לצורך השבתה ואו יותר חמור למתן טיפול רפואי דחוף אם קיים חשש לכלבת, יש להשקיע משאבים וחקיקה בהגנה על המערכות מתקיפות סייבר. בנוסף, על המחוקקים ועל מקבלי ההחלטות להחליף דיסקט במוח ולעבור משמירה על הפרטיות שוויתרנו עליה עם השימוש הרב במובייל, ברשתות חברתיות ובהרשמה לחנויות מקוונות לשמירה והגנה עלינו - הציבור למרות שהפרטיות שלנו נפגעת כלומר לקבוע מה מותר ומה אסור לעשות במידע עלינו וקביעת התקנים שיחייבו את נותני השירותים כמו כרטיסי חיוב, debit והמחאות וכן מאגרים רפואיים וביטוחיים למניעת שימוש לרעה בפרטים שלנו. כל ההתעסקות במאגר הביומטרי ובודאי במאגרים טריוויאליים יותר כמו מאגר חיות המחמד היא נחלת העבר וגובלת בבזבוז נפשע של כספי המיסים שלנו.

  2. דורון

    אולי אין כוונה ברשות הביומטרית לבנות אפליקציה ... אבל רק לפני שבוע היתה להם כוונה לאפשר למתנדבים (שאינם עובדי ממשלה) להיות אלו שיתעסקו במידע ביומטרי של אזרחים .. זה כתוב בפרוטוקולים של הכנסת . אז אולי כדאי שהרשות הביומטרית לא תקפוץ כמוצאת שלל רב ותטען "באבטחת המאגר הביומטרי מושקעים משאבים רבים ביותר כפי שגורמי הביטחון יודעים לאבטח נתונים רגישים" כאשר מתכוונים לתת למתנדבים להתעסק עם תעודות שמכיות מידע פרטי ורגיש של אזרחים.

אירועים קרובים