רבותיי, ההיסטוריה מזוייפת

מהפכת הידע של הרשת עוברת לשלב הבא: אתרים משתמשים בתמונות ובידע לא מהימן, והכול במטרה אחת: לשתף, לשתף ולשתף

הקלות הבלתי נסבלת של השיתוף. עמוד הציוצים של History In Pictures

אם אתם נמצאים בטוויטר (Twitter), ודאי יצא לכם להיתקל באחד מחשבונות הטוויטר הפופולריים, History in Pictures או EarthPics. יש להם 2.16 מיליון ו-1.48 מיליון עוקבים, בהתאמה.

חשבונות אלה מציגים תמונות היסטוריות מעניינות או תמונות טבע מרהיבות, והם פרי יצירתם של אריק דמיאר (31), חבייאר די פטה (20) וקייל קמרון בן ה-18. לפי כתבה שפירסם פורבס (Forbes) בחודש פברואר, ההכנסות של החברה המאגדת את החשבונות האלה, All Day Media, הגיעו השנה לכמיליון דולרים לחודש. ההכנסות מבוססות אך ורק על הקלקות על פוסטים שמפנים לאתרים. לטענת החברה, יש לה קהל של כ-300 מיליון מנויים.

אתמול (ב') בשעות הלילה הודיעה All Day Media על גיוס של שני מיליון דולר, כאשר בין המשקיעים בה נמנים Upfront Ventures, 500 Startups ו-Daher Capital.

אחד העניינים העיקריים שהופכים את AllDay ליותר מעוד סיפור הוא המקור של החומרים שבהם משתמשת החברה: היא שואבת את האייטמים פעמים רבות מאתרים שונים, כשהפופולרי ביניהם הוא הפורום Reddit, ופשוט "גונבת" משם את החומרים. מילא זה, הבעיה העיקרית עם הפוסטים האלה היא שאי אפשר ממש לסמוך עליהם.  חלק לא קטן מהתמונות שמפורסמות בחשבון History in Pics מזויף לגמרי. יתרה מזאת, חלק מהפוסטים שמוצגים בעמוד הראשי של החברה לקוחים כמעט באופן ישיר מוויקיפדיה (wikipedia).

ועכשיו נעסוק בשאלה החשובה ביותר: האם זה משנה? ובכן, כן. כלי תקשורת רבים אמנם מצטטים כתבות ממקורות אחרים, אבל ישנם גם סטנדרטים עיתונאיים בסיסיים שאתרי חדשות ממוסדים צריכים לעמוד בהם – ו-AllDay לא עושים זאת. יתר על כן, נראה שלאף אחד לא אכפת או משנה כבר האם המידע שהוא צורך יהיה נכון או לא, כל מה שמשנה זה שהוא יהיה ויראלי – כי על ויראליות מקבלים ומשלמים הרבה כסף.

המסקנה היא שאתרים מסוג All Day הם דבר שיש לקחת אותו בחשבון – לא מאחר שהם טובים או לא טובים, אלא משום שהם פופולריים כל כך עד כדי שהם מחליפים מקורות מידע מהימנים ולא עושים כמעט בכלל בקרת איכות על עצמם.

במפגש בין ידע לבין בקרה שלו, היכולת לבקר את איכות הידע עולה כנראה יותר מדי כסף ועלולה אפילו לקלקל את הסיפור. כי מה בסך הכול רצינו, הם שואלים, שתקליקו על התמונה או על הפוסט ותשתפו את העובדות? אפשר לשים את זה בצד.

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים