אורי בן ארי, קרן אתנה: "הטכנולוגיה לקחה מהמורים את הסמכות כמקור הידע"

"נדרש שהטכנולוגיה תעצים את המורים בתפקיד החדש שלהם, כמנטורים ומתווכי ידע", אמר בן ארי, נשיא ומייסד הקרן

אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה. צילום: קובי קנטור

"הטכנולוגיה לקחה מהמורים את הסמכות שלהם כמקור הידע. כעת נדרש שהטכנולוגיה תעצים את המורים בתפקיד החדש שלהם, כמנטורים ומתווכי ידע", כך אמר אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה.

"צריך להפריד בין חינוך להוראה ולמידה", הדגיש בן ארי. "החינוך לא השתנה מאז עשרת הדברות – ולא ישתנה, אבל תפקיד המורה השתנה. נעלם תפקידו כמקור ידע והוא נדרש להיות מנטור, כי התוכן השתנה. אמנם יש הרבה ספרים, אבל יש גם וידיאו וספרים דיגיטליים. צורת הלמידה כבר לא כשהייתה ובנוסף, יש כמובן למידה עצמאית".

בן ארי דיבר בפתח כנס EduTech 2015 שנערך היום (ה'), בהפקת אנשים ומחשבים, במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות מאות מורים ואנשי מקצוע מתחום החינוך המתוקשב. בן ארי הנחה את הכנס יחד עם יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי בן ארי, "צריך לבחון כיצד תיראה הכיתה העתידית, מה החזון שלה ואיך הטכנולוגיה משפיעה על מערכת החינוך. עזבתי את נס טכנולוגיות לפני שמונה שנים והקמתי את קרן אתנה מתוך מטרה להעצים את המורים. ראיתי שהמהפכה הטכנולוגית לקחה מהמורים את מקור הידע ושהם לא מקבלים הכשרה מתאימה לקראת הכניסה לעולם החדש. חלק מהמורים אינם דיגיטליים, מה שמביא לדאגה שהילדים אותם הם מלמדים יישארו מאחור".

"יש לראות בטכנולוגיה כמאפשרת. המהפכה רק בתחילתה, אבל היא מורגשת. עלינו מוטל לבדוק האם אנחנו מתאימים את עצמנו למהפכה", ציין. "עלינו לחשוב האם אנחנו ערוכים לחינוך ילדינו לעבר העתיד. יש לברר מהן המיומנויות הנדרשות לכניסה לעולם החדש, האם אנחנו מכינים אליו את עצמנו, את הילדים ואת המורים".

"יחד עם המהפכה הטכנולוגית קרתה מהפכה תעשייתית: מחקרים מצביעים כי 47%-54% מהמקצועות ייעלמו בעקבות המחשוב וחלק מהם כבר נעלמו. מנגד, יש מקצועות בהתהוות. למשל, נוצר ביקוש עצום למתכנתים. נדרשים כישורים חדשים ואנאלפבתיות דיגיטלית היא דבר מפחיד, משום שמי שלא יידע 'קרוא וכתוב' בעולם החדש – לא תהיה לו פרנסה", לדברי בן ארי.

התוכניות של קרן אתנה

הוא דיבר על פרויקט מחשב נייד לכל מורה, אותו יזם, ואמר כי הוא מעלה התעניינות בעולם. "יש מי שרוצים להעתיק אותו למדינות אחרות", אמר. "יש לזכור כי המהפכה היא בתחום הלמידה וההוראה, והטכנולוגיה היא המאפשרת. עלינו להכשיר את המורים לכיוון זה". כדוגמה הוא ציין ארבע תוכניות עיקריות שמקיימת קרן אתנה: מחשב נייד לכל מורה, מחשב לכל גננת, חלוקת טאבלטי איינשטיין עם חיישנים למורי מדעים ומחשב לכל מורה בחינוך המיוחד.

בן ארי המשיך באמרו כי "הקירות של האוניברסיטאות מתחילים לקרוס. כל אחד יכול ללמוד בכל נקודה בעולם. הכיתה תשתנה. בית ספר לא יהיה רק בית ספר. המורה תתכנן את מערכי השיעור שלה בעצמה. המורה תכין את המערך האישי לכל תלמיד. לכל ילד תהיה את תוכנית העבודה שלו – והטכנולוגיה תהיה 'מאפשרת' של הנושא הזה".

"כל מורה מנהלת 30-40 תלמידים", סיכם בן ארי. "זה כמו קצין בצה"ל. משרד החינוך עושה עבודה בכיוון, השאלה היא האם אנחנו מוכנים לעידן החדש".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים