מחקר: גלישה בפייסבוק גורמת לקנאה

החוקרים מצאו שגולשים שמשתמשים בפייסבוק כדי לעקוב אחרי חברים ומשפחה נוטים לפתח תחושות של קנאה, שמובילות לדיכאון

גולשים בפייסבוק ולא רוצים לקנא? פרסמו פוסטים. אילוסטרציה: BigStock

גלישה בפייסבוק (Facebook) עלולה לגרום לקנאה ולדיכאון, או להעצים תחושות קיימות – כך עולה ממחקר של אוניברסיטת מיזורי.

החוקרים בדקו סטודנטים בשני מחקר: באחד מהם בוצע המחקר בתנאי מעבדה, שם ביקשו החוקרים מ-80 סטודנטים להשתמש במשך 10 דקות בפייסבוק – הן אקטיבית (פרסום פוסטים ותגובות) והן פסיבית (קריאה בלבד). במחקר השני הם היו מעוניינים לגלות האם יש קשר בין השימוש בפייסבוק לרגשות שליליים או חיוביים, באמצעות חמש הודעות טקסט ביום שהם שלחו לנחקרים, שכל אחת מהן כללה לינק בו הם התבקשו לענות על שאלות שעסקו הן בשימוש שלהם בפייסבוק והן ברגשות שלהם. גם כאן עמד מספר הסטודנטים שהשתתפו במחקר על 80.

הממצאים מעלים כי שימוש פסיבי ברשת החברתית מוריד באופן עקבי ומתמשך את התחושות הטובות של המשתמשים, בעיקר בכך שהוא מעורר רגשות קנאה באחרים. החוקרים אף מצאו שמרבית המשתמשים מבלים זמן בגלישה פסיבית בפייסבוק יותר מאשר בגלישה אקטיבית, ושהגולשים האקטיביים כלל לא הושפעו מהשימוש.

איתן קרוס, פרופ' לפסיכולוגיה מהאוניברסיטה, אמר כי "הממצאים מסייעים לגלות כיצד השימוש בפייסבוק משפיע על תחשוות של אנשים בתת מודע. הם גם יכולים להציג בפני אנשים דרכים כיצד להפחית את ההשפעות הרעות של הטכנולוגיה עליהם".

מרגרט דאפי, פרופ' מבית הספר לתקשורת של האוניברסיטה, ציינה כי "שימוש בפייסבוק יכול להיות כיפי ואפילו בריא, אם הוא נעשה לצורך שמירה על קשר עם משפחה וחברים ופרסום דברים שהם חווים בחיים. לעומת זאת, אם משתמשים בו כדי לבדוק מה המצב הכספי או עד כמה שמח מישהו אחר, למשל חבר ותיק, זה עלול להוביל לדיכאון".

יצוין כי הקשר שמצאו החוקרים בין שימוש בפייסבוק לדיכאון אינו ישיר ומתבצע דרך הקנאה – שבעבר הוכח שהיא גורם בולט לתחושות דיכאוניות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים