השף ווטסון מציג: לבשל כמו מחשב על

המחשב שניצח את אלופי האלופים של ג'פרדי נכנס לעולם הקולינריה ומציע מבחר מתכונים יצירתיים מהמטבח הבינלאומי

מהמטבח של ווטסון באהבה

מהלך שביצעה יבמ (IBM) מעמיד את אלה שחרדים מהאפשרות שהמחשב יגבר על בני האנוש מול אתגר נוסף: ווטסון (Watson), מחשב העל בעל היכולות הקוגניטיביות של הענק הכחול, מציג שילובים יצירתיים בעולם הקולינריה.

אחרי שלפני שלוש שנים ניצח בשעשועון ג'פרדי (Jeopardy) את שני אלופי האלופים של המשחק, השבוע נמסר כי ביכולתו להציג שילובים יצירתיים של רכיבים, על מנת לבנות מנות חדשות. "שף ווטסון" הוא פרויקט ממוקד מזון גורמה, אליו אנשי יבמ רתמו את המחשב שלהם.

במסגרת הפרויקט, בשבוע הבא יצא לאור ספר מתכונים חדשים מבית היוצר של ווטסון. תחת השם "בישול קוגניטיבי עם שף ווטסון: מתכונים לחדשנות מאת יבמ והמכון להכשרה קולינרית", מוצגים 65 מתכונים מקוריים חדשים, שנהגו ישירות מ-"מוחו" הממוחשב.

על פי יבמ, "אוסף המתכונים עוצב על בסיס ההבנה של המערכת לגבי הרכבי טעמים, תיאוריות אודות שילוב סוגי מזון שונים ופסיכולוגיה העוסקת בהעדפות ודחיות של בני האדם, בכל הנוגע למזון".

לצורך יצירת המתכונים החדשים, שף ווטסון ניתח ועיבד אלפי מתכונים, רכיבים, שילובי מזון ונתונים אודות ההרכב הכימי של סוגי מזון שונים.

השף הממוחשב מומחה במיוחד ביצירת שילובים שהמוח האנושי לא רגיל להם. זאת מאחר שכמחשב, ווטסון לא חשוף למחסומים כמו שיש לבני האדם, שבאים לידי ביטוי באמרות כמו "אין דרך שבה הטעמים האלה ישתלבו היטב זה בזה" או "יהיה מטורף לשלב בין המטבח הטורקי, המטבח הקוריאני וסלט קיסר".

כריכת הספר

כריכת הספר

המחשב מנתב נתונים ואפשרויות, על מנת להציג תוצאה סופית יצירתית לא פחות מזו של שף אנושי אקסצנטרי ובעל מעוף.

בין המתכונים שהגה ווטסון וכלולים בספר: ברוסקטה טורקית, עם חצילים, סומק וגבינת פרמזן; פאייה הודית בכורכום; וקיש אספרגוס שווייצרי-תאילנדי. כל אלה מעידים על נכונותו של המחשב לשלב בין מטבחים בינלאומיים שונים ומגוונים על מנת להציג אפשרויות חדשות ובלתי מוכרות.

ווטסון יזדקק כמובן לבני אדם על מנת להפוך את החזון הקולינרי שלו למציאות. גם במהלך הכתיבה, השף הממוחשב הציג אמנם את המתכונים, אולם שפים בשר ודם מהמכון להכשרה קולינרית בדקו ועדכנו אותם. מעניין לדעת אילו רעיונות שהעלה ווטסון לא שרדו את הביקורת האנושית הזאת.

הספר יהיה זמין בכריכה קשה, החל מהשבוע.

להזמנת הספר מאמזון ניתן ללחוץ כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים