בוקי כרמלי, ספרה סיסטמטיקס: "מסחר מבוסס אלגוריתמים תופס תאוצה בעולם ובישראל"

"ההערכות הן שיש בארץ יותר מ-100 יזמי אלגו-טריידינג שפועלים בצורות שונות; רוח היזמות הטכנולוגית בישראל מאוד מתאימה לתחום זה", אמר כרמלי, מנכ"ל החברה

בוקי כרמלי, מנכ"ל ספרה סיסטמטיקס. צילום: טולי חסון

"מסחר מבוסס אלגוריתמים, אלגו-טרייד – תופס תאוצה בעולם בשנים האחרונות ומתחיל לעשות כך גם בישראלים. היקף המסחר באמצעות מערכות אלגו בישראל עומד על יותר מ-30%, אך הוא עדיין רחוק מאוד מארצות הברית, שם הוא עומד על יותר מ-70%", כך אמר בוקי כרמלי, מנכ"ל ספרה סיסטמטיקס.

כרמלי דיבר בכנס Algotrading 2015. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (א') במרכז הכנסים של הבורסה והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך ראשי של הקבוצה.

ספרה, אמר כרמלי, היא קבוצת בת 11 שנים, שמנהלת 850 מיליון דולר. הוא ציין כי "יש בישראל הרבה כסף, ואנשים וארגונים מחפשים מכשירים פיננסיים היודעים לייצר תשואות סולידיות".

לדבריו, "אלגו טריידינג היא מכונה שתפקידה לייצר סיגנלים של פקודות, על פי כללים נקבעו מראש. זאת בניגוד למסחר מסורתי, בו הסוחר משנה את הכללים. רוב המסחר מבוסס האלגוריתמים הוא מסחר בתדירות גבוהה, HFT (ר:ת High-frequency trading) . בסופו של דבר, מכונת האלגוריתמים היא אוסף נוסחאות שהמדדים ביניהם בלתי תלויים. זה תנאי קריטי לבניית מערכת אלגו".

הוא הוסיף כי "כשרוצים לבנות משהו מקצועני, צריך להיות מידע ממקור אמין. בניית הנוסחה צריכה להיות כזו שאין בה קשר בין המדדים – אלא לכלול כמה שיותר מדדים. נדרש ליצור שני מערכים: מערך למידה ומערך מסחר. הסכנה הכי גדולה בפיתוח אלגוריתמים, היא התאמת יתר. לאחר יצירת הנוסחה נדרש 'לקפוץ למים', לחבר את האלגוריתם שפותח למידע ולוודא שהמידע מפורט ואמין".

"האתגר שלנו בספרה", אמר כרמלי, "הוא להעריך את ביצועי המערכת מבלי לחשוף את הסוד, משמע לא להיכנס לקרביים של אלגוריתמים אותם אנו בוחנים. אנו מבקשים דו"ח מאושר מהברוקר, לוקחים את הדו"ח ועושים לו הדמיה ומתחילים להפיק כל מיני מדדים, דוגמת יחס רווח-הפסד, מספרי הפסד ורווח ועוד. אנו מביטים על יחס ניהול ההשקעה בתקציב, איך נראית המערכת".

הוא ציין כי החברה "לא מפתחת מערכות אלגו. אנחנו גם לא קרן הון-סיכון ולא משקיעים. איננו רוצים להכיר את הסוד של מערכת האלגו ובנוסף, אנחנו לא מבקשים בלעדיות. לעומת זאת, אנחנו רוצים מכונה טובה שעובדת, שרצה לפחות שנה ושכבר ניהלה חצי מיליון דולר, כאשר 80% מהזמן הכסף היה בשוק. אנחנו רוצים שהיא תטפל ביותר מ-50 מיליון דולר, עם רווח של 10% בשנה, רצף הפסדים חודשי של מקסימום 4% וממוצע הפסדים של 2%".

"פיתוח מערכת מבוססת אלגוריתם הוא עניין לא פשוט כלל, ועל יזמים המבקשים לפתח מערכת טובה להתגבר על כמה אתגרים: בניית מודל סטטיסטי מובהק; בניית כלי כיול לטובת עיכוב של דעיכה; שילוב של ריבוי מודלים שונים, כשכל מודל מפותח באופן עצמאי ובלתי תלוי באחרים; ניהול תקציב ההשקעה; ניהול סיכונים; בחירת הברוקר; בניית חוסן טכנולוגי; ודגש על כך שאישיותו של היזם נדרשת להיות בעלת תעצומות נפש רבות, יכולת להאמין ולהתמיד בעשייה", אמר.

כרמלי סיכם בציינו כי "המפתח להצלחה בשוק ההון טמון ביכולת לנבא מוקדם ככל שניתן מתי עתיד מחירו של נכס לעלות או לרדת. בישראל אין כיום הרבה גופים גדולים שעוסקים בנושא, אך ההערכות הן שיש יותר מ-100 יזמי אלגו-טריידינג שפועלים בצורות שונות. רוח היזמות הטכנולוגית בישראל מאוד מתאימה לתחום זה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים