עו"ד אביב אילון: "מסחר בורסאי מבוסס אלגוריתמים מאפשר לתמרן יחסית בקלות את השוק"

אילו מניפולציות אפשר לבצע באלגו-טריידינג? מהם הכללים להוגנות בתחום זה? ומה אומר החוק? עו"ד אביב אילון, מומחה למשפט וטכנולוגיה, מסביר

עו"ד אביב אילון, מומחה למשפט וטכנולוגיה. צילום: טולי חסון

"המטרה היא שבעת מסחר בורסאי תהיה תחרות הוגנת. אלא שאלגו-טריידינג, מסחר מבוסס אלגוריתמים, מאפשר לתמרן יחסית בקלות את השוק", כך אמר עו"ד אביב אילון, מומחה למשפט וטכנולוגיה.

עו"ד אילון דיבר בכנס Algotrading 2015 שנערך אתמול (א'), בהפקת אנשים ומחשבים, במרכז הכנסים במבנה הבורסה בתל אביב. הנחה את האירוע יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

הוא ציין כי "ההגדרה של שוק משוכלל היא ריבוי מוכרים וקונים שכל אחד מהם קטן מכדי להשפיע לבדו על התנהגות השוק; לכל המוכרים והקונים מידע מלא על כל המתרחש בשוק; כל קונה חופשי להתקשר עם כל מוכר ולהיפך; כלל היחידות הנמכרות בשוק הן הומוגניות מנקודת מבטם של הקונים; והמוכרים והקונים מתנהגים בצורה רציונלית".

לדבריו, "נדרשת הוגנות בשוק, שמתבטאת בכך שהקונה והמוכר יודעים מהם כללי העסקה ומהו הנכס מושא העסקה; שפערי המידע והיכולות בין השחקנים קטנים, אם בכלל; שקיימים הגיון ותכלית כלכליים במסחר; ושאין תמרון של השוק באופן מלאכותי להשאת רווחים".

"אלא שמסחר בתדירות גבוהה (HFT) משנה את המצב הזה: הוא יוצר פערי מידע, למשל – גישה למידע לפני סוחרים אחרים; מביא לפערי יכולות, לדוגמה – ניתוח מידע והזרמת פקודות בפרק זמן קצר הנמדד בננו-שניות; ניתן בקלות יחסית לתמרן את השוק להשאת רווחים; ויש קושי אמיתי באיתור המניפולציה", אמר עו"ד אילון.

הוא תיאר כמה מהמניפולציות הרלוונטיות: טקטיקת "סונאר" לאיתור הצעות במנות גדולות (Pinging); ניצול דפוס פעילות של תוכנות מימוש יעדי מסחר אנושיים (Algobaiting); היתול במחיר, בעיקר בשלבי הפתיחה והסגירה; הזרמת הוראות ללא כוונת ביצוע (Spoofing); הזרמת הוראות לצורך השפעה על שער הנעילה (Banging\Marking the Close); מכירה ורכישה עצמית סימולטנית של אותו נייר ערך; הצפת פקודות לצורך האטת המערכת ויצירת פער מידע מלאכותי (Quote Stuffing); הצתת מגמה באמצעות העלאת או הורדת מחיר באופן מלאכותי (Layering\Momentum Ignition); והעדפת סוחרים באמצעות מתן גישה מוקדמת למידע (Flash Trading).

"בישראל, חוק ניירות ערך התשכ"ח-1968 מתייחס לנושא וקובע שחל איסור השפעה בדרכי תרמית על תנודות שער ניירות ערך, שנדרש מסחר תקין והוגן עם שוק משוכלל, כאשר שער ניירות הערך נגזר מהערכות אמת, ושיש להביא למניעת נזק כלכלי ופגיעה באמון הציבור", הוסיף.

עו"ד אילון הציג נייר עמדה של הרשות לניירות ערך מספטמבר האחרון לפיו "קיים דפוס פעולה ברור לפעילות לא הוגנת: הצבת שער נייר הערך כתכלית הפעולה, הסתרת המגמה של הפעולה, אי גילוי מידע רלוונטי ויצירת מראית עין של פעולה המושפעת מכוחות השוק בלבד".

"יש להתחיל בקטן ולחשוב בגדול"

אנוש אהרוני, מנכ"ל Be Trader, השיא כמה עצות למי שמעוניין לפתח אלגוריתם לטובת מסחר בבורסה. "הרעיון חייב להיות יצירתי. צריך להיות ייחודיים ובשלב הבא לבדוק האם הרעיון שלהם ישים", ציין. "הרעיון המוצע חייב לקבל גושפנקא של אדם שמכיר את המכניקה של שוק ההון, של מי שכבר פיתח מערכת כזו. אסור שה-'אישור' יבוא מפקיד בבנק או מחבר שקנה מנייה".

לדברי אהרוני, "לפני הפיתוח, עליו לבדוק אם הרגולציה מאשרת זאת. לאחר מכן יש לבחון איך לפתח ואצל מי. מומלץ שלא לפתח אצל איש פיתוח שאינו בעל ניסיון במסחר".

"לאחר מכן מגיעים לשלב בחירת הברוקר", ציין. "בשלב הבא, יש לבחון את המערכת עם כיול הקוד, תוך בדיקה לאחור וביצוע אופטימיזציה. לבסוף, מגיע השלב של הבחינה כאילו המערכת מטפלת בכסף אמיתי. יש להתחיל בקטן ולחשוב בגדול – זה צריך לעבוד בשלבים".

אהרוני סיים בציינו כי הוא שותף ומייסד Algowar – "טורניר השקעות עבור מפתחי מערכות מסחר אוטומטיות, שיתחרו על כספם של גופי השקעות גדולים. אנחנו מחפשים את מערכות המסחר האלגוריתמיות הטובות ביותר. מטרת הפלטפורמה היא לגשר בין הכסף הגדול למערכות הטובות ביותר. התחרויות יימשכו בין שלושה לשישה חודשים, והתחרות הראשונה בישראל תיפתח בתחילת יוני".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים