הצצה לקורס המנמ"רים: על השימוש ב-ROI לשם הצדקת פרויקטי מחשוב בארגון

"כיום, יותר מתמיד, המנכ"ל הוא בעל אוריינטציה פיננסית, כלכלית, ועל המנמ"ר להתאים את עצמו לכך", אמר רו"ח אלי סנדרוביץ', המרכז האקדמי של תחום הפיננסים במרכז הישראלי לניהול ● איך עושים זאת?

רו"ח אלי סנדרוביץ', סמנכ"ל כספי בקבוצת תנובה, טלדור מערכות מחשבים ומרכז האקדמי של תחום הפיננסים במרכז הישראלי לניהול וכמרצה בקורס המנמ"רים של ג'ון ברייס

"פרופיל המנכ"ל הולך ומשתנה. כיום, יותר מתמיד, המנכ"ל הוא בעל אוריינטציה פיננסית, כלכלית", כך אמר רו"ח אלי סנדרוביץ', ששימש כסמנכ"ל כספים בארגונים מובילים בישראל, כמו תנובה וטלדור. כיום הוא משמש כמרכז האקדמי של תחום הפיננסים במרכז הישראלי לניהול וכמרצה בקורס המנמ"רים של ג'ון ברייס.

לדברי סנדרוביץ', "המנכ"ל חושב ומוביל את הארגון בראייה של תוצאות. גם אם הרקע ההשכלתי הינו הנדסה, רפואה או ביטחון, עם כניסתו לתפקיד, ההחלטות נהיות כלכליות. לפיכך, על כל חברי ההנהלה להתאים את עצמם. אין בכך כדי לפגוע במקצועיות או בחשיבות האיכות של הביצועים, אך ההשפעה על השורה התחתונה נמצאת בראש סולם העדיפויות. על המנמ"ר להתאים את עצמו לרוח המנכ"ל. המנמ"ר חייב לדבר בשפת המנכ"ל או שיהפוך ללא רלוונטי. נכון, לא תמיד קל ופשוט למדוד את ההשפעה על השורה התחתונה, פרויקטים מסויימים הינם צורך תפעולי קיומי, אבל גם במקרים אלה, לא ניתן לדלג על המשוכה הכלכלית".

סנדרוביץ' הדגיש בהרצאתו בפני המנמ"רים שתמיד ולכל פרויקטי המחשוב יש לתת הצדקה כלכלית. "אין צורך בכלים כלכליים מורכבים ואין צורך בהשכלה חשבונאית כדי לתת הצדקה כלכלית. די אם נחשב באופן אמין את התועלות מהפרויקט ונשווה אותם לעלות הצפויה של הפרויקט. מדידת התועלות צריכה להיעשות בהסכמה בארגון. מדידת התועלות איננה ענין סובייקטיבי וכדאי ומומלץ שתינתן לה תשומת לב רבה", ציין.

איך עושים זאת?

"ראשית, יש להקים צוות לבניית המודל. יש להסכים על הפרמטרים למדידת התועלות ולבחור פרמטרים שניתן לעקוב אחריהם גם לאחר שהפרויקט הושק. הצוות צריך לכלול גם נציגים מהכספים ומהלקוח אצלו יופעל הפרויקט ולא רק מאנשי המחשוב", ציין.

בתשובה לשאלה "מה יעשה הצוות?" מונה סנדרוביץ' כמה פרמטרים:

"הגדרת התועלות והחסכונות של המערכת ברמת הפרמטרים – שלב ראשון והכרחי בבניית המודל הכלכלי וחשוב שייעשה בהסכמה. לא יעזור אם המנמ"ר יחשוב שהמערכת תביא לחיסכון בעלויות ביחידה התפעולית אם היחידה התפעולית לא רואה עין בעין איתו.

הגדרת ערכי המצב הקיים לעומת הצפוי בכל אותם פרמטרים – השגת הסכמה על המצב הקיים גם היא אינה מובנת מאליה, יש להסכים על תיאור וכימות המצב הקיים לפני הפרויקט, שהרי מדידת התועלות תלויה בבסיס ההשוואה.

כימות פער החיסכון והתועלת – מה שאינו מדיד מייצר אי הסכמות ומייצר אינטרפרטציות שונות וויכוחים. יש להסכים על אופן הכימות ולהכניס באופן ברור לתוך המודל הכלכלי את יחידות המדידה.

כימות ההוצאה – כמובן שתקציב הפרויקט  צריך להיעשות בתשומת לב ראויה. המודל הכלכלי תלוי בתקצוב נכון ומלא של העלויות לייצור הפרויקט. יש לכלול את העלויות הישירות כמובן מאליו אך לא לשכוח גם את העקיפות שלעיתים הינן משמעותיות מאד.

בניית המודל להחזר ההשקעה – בשלב זה כבר מוכנים לבניית המודל. החזר ההשקעה הינו היחס שבין התועלות לעלות הפרויקט. היחס מתקבל מהאחוזים. יחס זה הינו הבסיס לקבלת החלטות כלכליות.

בניית המנגנונים לאיסוף המידע על השיפור והחסכון בפועל – חשוב להבין שאיסוף המידע איננו אוטומטי. יש לתת מראש את הדעת לאופן איסוף במידע כבר בשלב יצירת המודל, שהרי קושי באיסוף המידע עשוי לייצר מצב שבו המודל לא ייתן את המצופה.

מדידה והוכחת האפקטיביות בפועל – מרבית המודלים הכלכליים מסתיימים בשלב הכנת המודל. תהליך מושלם הינו כזה שבו המודל משמש לבקרה".

קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים הינו קורס ייחודי על מערכות המידע בישראל. בשנים האחרונות עברו בו מאות מבכירי תחום מערכות המידע והמנמ"רים בשוק הישראלי. הוא זכה להכרה על ידי גופים ציבוריים רבים ומהווה את תעודת הכניסה לתפקיד מנמ"ר בארגונים רבים. את השיעורים מנחה מקצועית בנצי שפירא, ששימש במשך שנים רבות כמנמ"ר של ארגונים מובילים במשק כגון: קוקה קולה (Coca Cola), פלאפון וידיעות אחרונות. המחזור הבא של הקורס אמור להיפתח בחודש נובמבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים