"מטרת מערכות המחשוב של הבורסה – השגת שקט תפעולי ואמון"

"יעד זה מושג תוך מתן דגשים לזמינות, שרידות, שדרוג טכנולוגי, פיתוח מאובטח ובדיקות קבלה", אמר אלדד הרשטיג, סמנכ"ל בכיר ומנהל מחלקת טכנולוגיות המידע והתפעול של הבורסה ● הוא דיבר במהלך סיור של קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס הדרכה - מכללת היי-טק ואנשים ומחשבים

אלדד הרשטיג, הסמנכ"ל הבכיר ומנמ"ר הבורסה הפורש

"אחד האתגרים המרכזיים של מחלקת טכנולוגיות המידע והתפעול של הבורסה היא השגת שקט תפעולי, כדי ליצור אמון. אמון הוא תנאי חשוב לתפקודו התקין של שוק ההון. יעד זה מושג באמצעות מתן דגשים לזמינות, שרידות, שדרוג טכנולוגי, פיתוח מאובטח ובדיקות קבלה", כך אמר אלדד הרשטיג, סמנכ"ל בכיר ומנהל המחלקה.

הרשטיג דיבר בפני משתתפי קורס המנמ"רים של אנשים ומחשבים וג'ון ברייס הדרכה – מכללת היי-טק, בסיור שערכו בבניין החדש של הבורסה בתל אביב.

לדבריו, אתגר נוסף שיש למחשוב בבורסה הוא "לעשות שהיישום הטכנולוגי לא יהווה חסם בהכנסת מוצרים חדשים ויכולות חדשות. אתגר זה מושג באמצעות ניהול פרויקטים, תעדוף וידע עסקי. כמו כן, אנחנו משתפים פעולה עם המחלקות השונות בבורסה. ויוזמים פרויקטים עסקיים המבוססים על הידע הטכנולוגי. הידע הזה מאפשר ליזום פרויקטים התואמים את חזון הארגון ומניבים לו יתרונות".

הרשטיג הסביר למשתתפים כי הלקוחות הישירים של הבורסה הם חבריה, הכוללים בנקים, חברי בורסה שאינם בנקים וחברי בורסה זרים. באמצעותם, היא נותנת שירות לכל הפעילים השונים בשוק ההון.

בבורסה נסחרות 473 חברות ו-1,921 ניירות ערך מסוגים שונים (מניות, אגרות חוב, אגרות חוב ממשלתיות, מק"מ ועוד), וכן  נסחרות 2,456 סדרות ב-15 נכסי בסיס שונים – תל אביב-25, תל אביב-בנקים, שקל-דולר, שקל-יורו, אופציות על מניות בודדות ועוד.

מעבר למסחר, תומכת מחלקת טכנולוגיות המידע והתפעול בפעילות העסקית הנוספת של הבורסה, הכוללת מסלקות, חישובי מדדים, אתר מאיה ואתר הבורסה, ותומכת בפעילות היומית השוטפת של הארגון, כגון דואר, שרתי קבצים, תוכנות כספים ותמיכה טכנית במשתמשים, כפי שמקובל בכל חברה אחרת.

לדבריו, "המסחר בבורסה ממוחשב, סימולטני ורציף בניירות ערך, ובשוק הנגזרים (אופציות וחוזים עתידיים), הגשת פקודות למסחר היא באמצעות קשר ממוחשב ישיר לבורסה, כאשר זמן הסבב מקבלת ההוראה בבורסה ועד לשליחת אישור מידי לשולח עומד על כאלפית השנייה ופחות. כמו כן, אנחנו תומכים במסחר אלגוריתמי ובסוחרי HFT (ר"ת High Frequency Traders).

הרשטיג הדהים את המשתתפים עם המספרים של יום פעילות ממוצע: "מוגשות למערכת כ-10 מיליון פקודות לניירות ערך וכשני מיליון פקודות לנגזרים. נשלחים כ-12 מיליון שדרי הפצת מידע, ומתבצעות כ-80 אלף עסקות בניירות ערך וכ-61 אלף עסקות בנגזרים".

בניין הבורסה – הצד המחשובי

בהמשך ציין הרשטיג את האלמנטים המחשוביים במעבר של הבורסה ממשכנה הוותיק ברחוב אחד העם לבניינה החדש, תוך שמירה על כל האלמנטים החיוניים לאפשר מסחר ללא הפסקה, גם בעתות חירום.

חשוב לציין כי בליבה של מבואת הכניסה השקופה, שמעליה מתנשאות 11 קומות שדפנותיהן עשויות זכוכית מתכת, ניצב מסך הקרנה ענק עליו משודרים בזמן אמת נתוני המסחר – הסמל של העולם הבורסאי.

הבניין כולל תשתיות מוגנות בהתאם לדרישות גורמי הביטחון, המותאמות למערכות המסחר ולמערכות התקשורת המתקדמות של הבורסה. מרכז המחשבים התת קרקעי תוכנן ונבנה כדי לשקף את תפיסת "בורסה ללא הפסקה", ובוצעו בו ההשקעות הנדרשות להתמודדות עם מגוון תרחישים, כולל אכלוס כוח אדם בשעת חירום. רמת האבטחה של חדר המחשבים עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בישראל.

בנצי שפירא , הרכז האקדמי של הקורס, אמר כי הוא "כולל הרצאות של אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, מנמ"רים ותיקים החולקים מניסיונם ומנכ"לים של חברות מובילות וכן ביקורים בארגונים  שונים. כך אנחנו שומרים על הקשר עם השטח ומעניקים לתלמידים שלנו אפשרות לבדוק כיצד התכנים הנלמדים בכיתה מיושמים במציאות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים