פרופ' יוסי מטיאס, גוגל: "ההיי-טק הישראלי הוא הצלחה – בגלל האנשים"

"הענף ימשיך להצליח משום שכשאני רואה את כל היוזמות שיש כאן - אני אופטימי", אמר פרופ' מטיאס, סגן נשיא להנדסה בגוגל ומנהל מרכז המו''פ של ענקית החיפוש בישראל

פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא להנדסה בגוגל ומנהל מרכז המו''פ של החברה בישראל. צילום: ניב קנטור

"ההיי-טק הישראלי הוא הצלחה בגלל האנשים שמרכיבים אותו. הענף הגיע לאן שהגיע בזכות כוח האדם הטוב והמוצלח. כך יימשך, משום שכשאני רואה את כל היוזמות שיש כאן – אני אופטימי", כך אמר פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא להנדסה בגוגל (Google) ומנהל מרכז המו"פ של ענקית החיפוש בישראל.

פרופ' מטיאס דיבר במסגרת כנס שנערך היום (ה') על ידי האיגוד הבינלאומי של מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה, IEEE. הכנס עסק בהיסטוריה של ההיי-טק הישראלי ונטלו בו חלק הסניף הישראלי של הארגון, המונה 1,300 חברים, בשיתוף ICOHTEC – האיגוד לחקר ההיסטוריה של הטכנולוגיה ומשמעויותיה, ובסיוע אוניברסיטת תל אביב.

חלקו השני של האירוע הוקדש למחווה למייסדים, בו כובדו חלק מחלוצי הטכנולוגיות הישראליות בתעודות הוקרה מטעם נשיא האיגוד הבינלאומי, והם סיפרו על דרכם להפיכת מדינת ישראל למרכז עולמי לטכנולוגיות חדשניות. את החלק הזה בכנס הנחה פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים. את אותות ההוקרה קיבלו בני לנדא, גיל שווייד, עוזיה גליל, דב מורן, פרופ' יוסי מטיאס, יהודה וזוהר זיסאפל וד"ר ארנה ברי. משה ינאי, אף הוא ממקבלי אותות ההוקרה, נעדר מהטקס.

"הדרך שלי היא הייתה לעקוב אחרי תשוקותיי", אמר פרופ' מטיאס. "כסטודנט צעיר התלבטתי בין חינוך, לימודים ומחקר להליכה לתעשייה ולפיתוח מוצרים. בסופו של יום הצלחתי לחבר בין שתי תשוקות אלה, בכך ששילבתי את המחקר המדעי עם היזמות והחדשנות. שילוב החוויות מהשדות השונים מניב ערך".

הוא ציין כי "לפני תשע שנים התבקשתי להקים את מרכז המו"פ של גוגל בארץ. בחלוף השנים השתנה הרבה. דברים רבים שחשבנו עליהם כעל סרטי מדע בדיוני הם כיום חלק בלתי נפרד מחיינו. עולם ילדינו שונה מזה שלנו וקשה לצפות איך ייראה העולם של ילדיהם. היכולות שלהם שונות משלנו – וטובות יותר".

"מדע וחינוך חשובים כיום יותר מאי פעם", אמר פרופ' מטיאס. "נדרש לשמר את ההובלה בחינוך ובחדשנות. כמו כן, נדרש להכניס יותר נשים לעולם הטכנולוגיה. יש יוזמות בנושא, כמו גם בציבור החרדי ובקרב פלסטינים – יש אקסלרטור בעזה".

"על הסטארט-אפיסטים להקיש מההצלחה של הוותיקים"

עוזיה גליל ייסד את אלרון והיה נשיא ומנכ"ל החברה. הוא גם שימש כיו"ר הראשון של IEEE ישראל וכנשיא אלביט. בדבריו באירוע ציין כי "התחלתי בשנות ה-50'. תחילה ניסיתי להבין מה קורה בתחום וגיליתי משהו מעניין: בעוד שיש אקדמיה עם אנשים נפלאים, בצבא היה מו"פ ממש טוב. בעצם, רוב התעשייה הייתה בצבא. הבנתי שניתן לנצל את הידע מצה"ל ומשאר המגזר הביטחוני ולהנחילו לאקדמיה".

"חיפשנו דרך להביא לשגשוג המדינה, שקלטה עולים רבים באותן השנים", הוסיף. "הבנתי שעלינו לשכנע את האקדמיה שאי אפשר שהיא תהיה לבדה והצלחתי לחבר בינה לבין התעשייה. חיברתי את דן טולקובסקי, שיצא מחיל האוויר, ואת פרופ' משה ארנס, וכך השגנו מימון להקמת אלרון. זו הייתה ההתחלה".

עוזיה גליל, מייסד אלרון. צילום: ניב קנטור

עוזיה גליל, מייסד אלרון. צילום: ניב קנטור

הוא ציין כי "כשהתחלנו לפתח, הבנו שעלינו לחבר תחומים – רפואה, תעשייה ועוד. הבנתי שעלינו לצמוח ואז ניכרה לנו הזדמנות, שידעתי לנצל אותה. צריך להיות ברי מזל כדי להבין שמשבר יכול להוות הזדמנות". גליל מתכוון למשבר הכלכלי שפקד את ישראל ב-1966. "אז לא היה תקציב לרפאל, והלכתי למשרדי התעשייה והביטחון ושכנעתי אותם שאוכל לגייס את האנשים ולהקים את אלביט ואת אלרון ביטחון. התחלנו בפיתוח מחשבים, מיני מחשבים ואפליקציות למגזר הביטחוני. ב-1967 הייתה מלחמה והתקציבים לרפאל חזרו, אבל האנשים נשארו אצלי", אמר.

גליל העיד ש-"כל החברות שהקמתי מוצלחות, אבל רק 30% מהן בישראל. על מנת שחברה תצליח, עליה להתמקד בשוק מסוים. לכן התחלנו לפצל את החברות".

בהמשך ציין כי הוא נפגש עם סטארט-אפיסטים וכי מסקנתו מהפגישות הללו היא: "אל תלמד אותם איך הצלחת, אלא עליהם להקיש מהצלחתך כדי לקדם את הצלחתם".

"יש בישראל דרך מיוחדת שגורמת לנו 'לעשות את זה'"

האחים זוהר ויהודה זיסאפל, שזכו גם הם באותות הוקרה, ייסדו את קבוצת רד-בינת. הקבוצה מונה כיום יותר מ-4,500 עובדים ומחזור המכירות שלה עמד ב-2014 על 1.2 מיליארד דולר.

זוהר זיסאפל אמר בטקס כי "ככל שאני מדבר עם אנשים, אני משתכנע שיש בישראל דרך מיוחדת שגורמת לנו 'לעשות את זה'. היפנים יודעים לייצר מוצרים, למשל, ולנו יש את הרוח. מה שאני רואה הוא שהתעשייה משתנה, אבל הרוח נותרה כשהייתה".

זוהר זיסאפל, מייסד קבוצת רד-בינת. צילום: ניב קנטור

זוהר זיסאפל, מייסד קבוצת רד-בינת. צילום: ניב קנטור

הוא ציין ש-"אחי ואני עושים רבות בתרומה לקהילה, על פי רוב לטובת יוזמות חינוך וקידום נוער לצד הטכנולוגי ולחינוך גבוה. אנחנו גם מעניקים מלגות. מה שנדרש הוא להתמקד במתמטיקה ובאנגלית – על מנת להצליח".

עוד אמר כי "על החרדים לצאת לשוק העבודה. השאלה האם הם ישרתו בצבא אינה חשובה".

זיסאפל הוסיף כי "אני מעורב בכמה חברות ציבוריות. בחברות האלה מבזבזים מחצית מהזמן על נהלים שלא מביאים לתפוקה אמיתית".

לסיום הוא סיפר מתי "יתלה את הנעליים": "היזמים של היום צעירים יותר מאלה של העבר, ובקרוב יהיו יותר צעירים מנכדיי. כשהם יהיו יותר צעירים מהנינים שלי – אפרוש".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים