מפתחים את המדינות המתפתחות

פורום ID2 הפגיש השבוע עשרות יזמים, משקיעים ונציגי עמותות חברתיות מרחבי העולם, במטרה לבחון יחד כיצד אפשר למנף את הפוטנציאל העצום של עולם היזמות על מנת למצוא פתרונות יצירתיים שיסייעו לעולם השלישי

יזמים ומשקיעים למען מדינות העולם השלישי. פורום ID2

השבוע נערך בקיסריה פורום ID2, מיזם בינלאומי אליו הגיעו עשרות יזמים, משקיעים ונציגי עמותות חברתיות מרחבי העולם. מטרת הפורום ליצור שותפויות ולקדם יחד מיזמים למען מדינות מתפתחות. הרעיון שעומד מאחורי זה, הוא לבחון יחד כיצד אפשר למנף את הפוטנציאל העצום של עולם היזמות על מנת למצוא פתרונות יצירתיים שיסייעו למדינות המתפתחות להתמודד עם האתגרים העצומים שלהן.

דניאל בן יהודה, יו"ר משותף בפורום ID2 , בתמיכת קרן שוסטרמן, אמר כי "אני מאמין שהאתגרים הסביבתיים, חברתיים והטכנולוגיים בעולם, ובמיוחד במדינות מתפתחות, מחייבים אותנו לקחת את החדשנות, היצירתיות והידע הטכנולוגי, ולהשתמש בהם על מנת להתמודד איתם. ברגע שיש פתרונות, חשוב למצוא מודלים ודרכים כדי למנף ולמקסם אותם. הבעיה היא שלעיתים קרובות הסוגיות הן מימוניות, כלומר קשה למצוא את הכסף הנכון שיסייע לחשוף ולהוביל את הפתרונות לכדי אימפקט גלובלי. מכאן בדיוק נולד הרעיון להביא לישראל יזמים ומשקיעים מכל העולם שפועלים בתחום, להושיב אותם בחדר אחד ולהפגיש אותם עם מקביליהם בישראל. שלושת ימי הכנס עוצבו כך שיתאפשר השיח והדיון שמחבר בין כל הגורמים ועוזר להציף הזדמנויות שעולות מהשטח, ולחבר אותם לפתרונות".

פורום ID2 הוא חלק מתוכנית Connection Points  של קרן שוסטרמן, הכוללת סדרת כנסים בנושאים מגוונים ומפגישה יחד מאות יהודים צעירים מרחבי העולם. מפגשים אלו נועדו לתעל את הרעיונות, היצירתיות וההתלהבות של אותם צעירים יהודים ולא יהודים, לטובת חיזוק יוזמות קיימות ויצירת שותפויות חדשות שמטרתן לחולל שינוי חיובי בקהילות היהודיות שלהם ובעולם כולו.

על השאלה למה דווקא בישראל? עונה בן יהודה, "כי אנחנו סטארט-אפ ניישן ויחד עם החוצפה הישראלית והיצירתיות שלנו נוכל לסייע למדינות מתפתחות להתמודד עם האתגרים הללו".

תמיכה ויזמות בעולם המתפתח

פרופסור יוג'ין קנדל, כלכלן ישראלי אשר כיהן עד לאחרונה כיושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, השתתף בכנס ולדבריו נהנה לשמוע רעיונות צעירים וחדשנים שלא בדגם הפורמלי והאקדמי לו הוא רגיל, אלא בצורה מרעננת יותר ואנרגטית. הוא סיפר למשתתפים על הניסיון ההיסטורי של ישראל אשר מציב אותה בעמדה ייחודית בסיוע לעולם המתפתח.

לראייתו, פלטפורמה זו בה מגיעים יזמים מכל העולם לארץ היא סימן טוב ומרגש לישראל, המדגיש את הרצון לראות במדינה צדדים אחרים שלא קשורים לפוליטיקה מורכבת, אלא קשורים לצדדים החיובים בה, צדדים של פיתוח והשפעה מעשית על העולם. קנדל מדגיש את העובדה שהנושאים והרעיונות המובאים בכנס מדברים רבות על הצד העסקי, שהוא  צד הכרחי ליצירת שינוי אמיתי.

במסגרת הרצאתו חשף פרופסור קנדל רעיון ליוזמה לפלטפורמה חדשנית בשם TOV (ר"ת Tikun Olam Ventuers). הרעיון מתבסס על רצון ליצור מעין בנק בינלאומי המיועד לתמיכה ויזמות בעולם המתפתח. הוא מסביר כי העולם בימינו מתקדם במהירות, ועל מנת שהתקדמות זו תתכוונן למקום חיובי יש צורך ליצור בסיס פיננסי חזק ויציב. המטרה היא לעבור למודל עסקי אשר יביא לפיתוח קשרים ושיתוף בין מדינות, שלא דרך בירוקרטיה וקשרי פוליטיקה מורכבים. לטענתו דרך הצורה העסקית נוכל לשפר את התדמית העולמית של ישראל מן הפרט אל הכלל, מהקשרים הספציפיים לקשר רחב וטוב יותר. כמו כן ישראל נמצאת בעמדה ייחודית, יכולה וצריכה לקחת על עצמה תפקיד משמעותי בקידום יזמות, לטובת פתרון אתגרים גלובליים.

לכנס הגיעו עשרות יזמים, עם ברק בעיניים ממדינות כמו גאנה, אתיופיה, הולנד, שבדיה, ארצות הברית, דרום אפריקה ועוד. רגינה אגייר, מגאנה שבאפריקה, היא מנכ"לית ארגון Soronko Solutions, ובכתבה שהתפרסמה ב-CNN לאחרונה היא תוארה כאחת מ-12 הנשים המחוללות שינוי בעולם בתחום לימודי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה. היא דורגה בין שש הנשים בעלות ההשפעה על תחום הטכנולוגיה באפריקה ואחת היזמיות שכדאי לעקוב אחריהן בכלכלות המתעוררות.

אגייר מאמינה בשימוש בטכנולוגיה לביעור העוני ולהעצמת נערות, ופועלת להכשרת נשים ונערות בתחומי הטכנולוגיה. איג'אומה אידיקה-צ'ימה, הגיעה מניגריה והיא מתמחה בהעצמת צעירים, במיוחד נערות, בעזרת כישורי חיים. היא מתמקדת בשיפור הגישה לחינוך על מנת להשיג פיתוח בר קיימא. לפני מספר שנים היא הקימה את TGF (ר"ת Teenz Global Foundation), עמותה חינוכית שהגיע ליותר מ-12,000 בני נוער בבתי ספר שונים בקהילות כפריות ועירוניות בניגריה מאז יוני 2011. בשנה שעברה קיבלה אידיקה-צ'ימה אות הוקרה מנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כמנהיגה אפריקנית צעירה וכעמיתה של עמותת מנדלה וושינגטון של מנהיגים אפריקנים צעירים (Mandela Washington Fellowship for Young African Leaders).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים