פרופ' פיטר ואן אקה, יועץ לאו"ם: "אבטחה היא לא רק חובה – אלא גם הזדמנות עסקית"

כחלק מצעדי האכיפה הנרקמים באירופה ובעולם ציין פרופ' ואן אקה את ההשפעה העתידית: "אם תקים חברה באירופה אבל תשרת לקוחות ביפן, הלקוחות היפנים שלך יהיו מוגנים על ידי חוקים אירופיים, על אף שהם לא אזרחי האיחוד"

פרופ' (עו"ד) פיטר ואן אקה, מומחה עולמי להגנת הפרטיות, אבטחת המידע והמשפט והמסחר ברשת. צלם: ישראל הדרי

"מעבר לעובדה שחברות נדרשות לעמוד בחוקים ובכללי רגולציה שונים, חברות שעומדות באתגרי האבטחה זוכות לאהדה רבה יותר בקרב משתמשים, מזוהות כאטרקטיביות יותר למשקיעים וזוכות לאמפתיה רבה יותר מהרשויות. אבטחה זו לא רק חובה, אלא גם הזדמנות עסקית", כך אמר פרופ' (עו"ד) פיטר ואן אקה, מומחה עולמי להגנת הפרטיות, אבטחת המידע, המשפט והמסחר ברשת.

פרופ' ואן אקה, המייעץ לאיחוד האירופי ולאו"ם, דיבר בכנס שערך משרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות' בשיתוף פירמת עורכי הדין DLA PIPER. הכנס נערך באחרונה במלון הילטון בתל אביב.

לדבריו, "כיום אנו מחפשים את האיזון בין הצורך לשרת את כלכלת המידע שלנו, לבין העובדה שעלינו לשמור על החוקים החלים על חברות וצרכנים בתחום הגנת המידע והפרטיות. אנו חיים בעולם של כלכלה מונחית מידע (Data Driven Economy) והיום מידע הוא הנפט החדש של האינטרנט. הצרכנים יודעים את זה והם כבר לא נאיבים. תשעה מתוך עשרה אירופאים מודאגים בנושאים של אבטחת מידע והנתונים אצל האמריקנים לא שונים מאוד".

פרופ' ואן אקה מייעץ גם לחברות מסחריות רבות, כגון: קוקה קולה (Coca-Cola), פייזר (Pfizer), פיאט (Fiat), וכן לוועדה המייעצת לגוגל (Google) בנושא "הזכות להישכח". הוא התייחס לאובך הקשה ואמר: "מכירים את זה כשאתם מתעוררים בבוקר, פותחים את החלון בחדר ומגלים שיש לכם פרצת אבטחה במערכת? אז זה די דומה לתחושה שמקבלים כשקמים בבוקר ורואים שבחוץ שוררת לחות איומה, אובך כבד וראות לקויה. זה די נורא באותה מידה".

הזכות להישכח והזכות לניידות מידע

פרופ' ואן אקה, המשמש כראש החטיבה לאבטחת מידע, הגנת פרטיות ודיני אינטרנט ב-DLA PIPER, דיבר על הפיכת האתגרים בתחום אבטחת המידע והפרטיות באירופה להזדמנויות עסקיות של סטארט-אפים בישראל. לדבריו, בימים אלה שוקדים באיחוד האירופי על השלמת חקיקה חדשה, שעליה עובדים מזה שנתיים ואשר צפויה להיות מושלמת בדצמבר השנה. "החקיקה החדשה תחזק משמעותית את זכויות הצרכנים ומושאי הליקוט בתחום הגנת המידע ואף תכיר בזכויות אזרחיות חדשות כגון הזכות להישכח והזכות לניידות מידע (data portability right)", אמר, "והיא תאפשר לדרוש את המידע האישי שלך מגופים כמו גוגל ופייסבוק (Facebook)".

לדברי פרופ' ואן אקה, "בשנים האחרונות אנו רואים עלייה משמעותית בכמות החקיקה העוסקת באבטחת מידע ופרטיות. יש גל רחב של חקיקה בנושא באירופה. החקיקה בתחום הופכת לקשה יותר, רחבה יותר ומכבידה – הן על איסוף מידע והן על השימוש בו. החקיקה הזו מייצרת הד גם בברזיל, הונג קונג, סינגפור ודרום אפריקה,  שמאמצות את החקיקה המערבית כמעט ללא שינויים, אך מוסיפות נדבכים שלמים של אכיפה וסנקציות שלא את כולן יש באירופה".

פרופ' ואן אקה ציין חלק מהסנקציות וצעדי האכיפה הנרקמים באירופה ובעולם וחילק אותן לכמה סוגי חבויות: "חבויות אזרחיות: האפשרות להגיש תובענות ייצוגיות, או תביעות נזיקיות של אנשים שנפגעו כתוצאה מהפרות אבטחה ופגיעה בפרטיותם; חבויות פליליות – על דירקטורים, מנהלים, קנסות ואפילו מאסרים; יש סנקציה האוסרת על המשך איסוף המידע – זהו סוג של גזר דין מוות בכלכלה מונחית מידע; יש חבויות אדמיניסטרטיביות, כגון קנסות מנהליים שרשויות מדיניות יכולות להטיל; ולבסוף, יש גם חבויות בתחום המוניטין – זהו סיכון משמעותי ביותר, כי אם תיתפס בפריצה למנגנון אבטחה או בהפרת חוקי הגנת פרטיות, תופיע על כל שערי העיתונים וזו תהיה מכה משמעותית למוניטין של החברה".

פרופ' ואן אקה סיים בהדגימו את השפעת החקיקה האירופית בעולם: "אם אתה מקים חברה באירופה, אבל משרת לקוחות ביפן, הלקוחות היפנים שלך יהיו מוגנים על ידי חוקים אירופים, למרות שהם לא אזרחי האיחוד. זאת, כי החברה הינה ישות אירופית, מאחר והציוד שבו נעשה שימוש יושב באירופה: למשל, שרת, או מחשב, או אפילו קבלני משנה שיושבים באירופה. אפילו אם הטמנת 'קוקי' אצל תושב חוץ דרך אירופה – יחולו החוקים האירופים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים