לא אהבתם? לחצו Dislike ותורידו את הפוסט המרגיז מפייסבוק

הכפתור החדש המתוכנן להצטרף לכלים שמאפשרים לגולשים להביע את רגשותיהם בנוגע לפוסטים ברשת החברתית, מעורר רגשות עזים בקרב המשתמשים עוד לפני שבכלל נכנס לפעולה, במיוחד כעת משמסתבר שפרסום שיקבל עשר הקשות שליליות - יימחק.

Disslike ענק לפייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

דיווח שהתפרסם באחרונה ב-USA Today מספר כי לפייסבוק (Facebook) יש בשורה שתתקבל כנראה באופן אמביוולנטי במיוחד על ידי משתמשיה: כפתור ה-Dislike, שעל הוספתו העתידית הכריזה פייסבוק לפני כשבוע, יהיה לא רק למטרות תגובה ונראות, אלא יהווה בפועל כלי שימושי בידי הגולשים ברשת. סף לחיצות מסוים על הכפתור השולל יחרוץ גורלות ויביא להסרת התוכן הלא פופולרי מפייסבוק, פשוט כך. מספר הלחיצות שמארק צוקרברג ואנשיו מציינים כרגע ככזה שיסיים את חייו של סטטוס, עומד כעת על 10. קבלת 10 לחיצות Dislike תסתכם באלגוריתם של הפייסבוק בתוצאה הרת הגורל – הפרסום יוסר לאלתר. הסיבות? 10 ההקשות מעידות, כך סבורים בחברה, על כך שהפרסום גורם אי נחת ומקומם משתמשים אחרים ברשת.

"המהות של פייסבוק היא לחבר ולגבש אנשים", הסביר צוקרברג באחרונה את מדיניות החברה בהתייחסו לשינויים הדרמתיים המתגעשים ובאים על הרשת. "בעבור זה אנחנו מחויבים לייצר חלל שבו אנשים יוכלו לתקשר ביניהם באופן מכובד ומכבד". צוקרברג הוסיף כי לעיתים משתמשים מביעים את יחסם לנושאים שמתסכלים או מרגיזים אותם ואשר מפרים את הסטנדרטים הנכונים לרשת החברתית.

עד כה כדי להתמודד עם פוסטים או פרסומים שעוררו במשתמש אי-נוחות או יותר מכך, היה צורך לדווח על הפרסום להנהלת פייסבוק (אפשר היה גם להסיר את הפרסום באופן עצמאי מלהגיע לעיניי המשתמש המתקומם, וכן לחסום לחלוטין את המפרסם). התלונות הרבות שקיבלה ומקבלת החברה על פרסומים לא נאותים אילצו אותה להחזיק צוות עצום של עובדים בתשלום שבחנו כל תלונה ותלונה לעומק, ומדובר כמובן, כך טען צוקרברג, על הוצאה גבוהה במיוחד. בנוסף, הליך בחינת התלונות וההתייחסות אליהן, כפי שהתקיים עד כה, היה ארוך ומסורבל במיוחד. הדבר הביא לכך שפוסטים מקוממים ופוגעניים יכלו לשרוד ברשת במשך זמן רב יחסית עד שממיין (moderator) הגיע לבחון אותם ולהחליט האם הם קבילים בהתאם למדיניות הרשת או האם אכן יש צורך להסיר אותם.

לחסל לחלוטין את הצורך בבדיקת וניטור התכנים

"במקביל לרבבות הפניות להסרת פרסומים לא נאותים קיבלנו גם לאורך השנים המון פניות שביקשו מאיתנו להכניס את האופציה להצביע ב-Dislike על פרסום כזה או אחר", הוסיף צוקרברג ואמר, "עד שלבסוף הבנו שבאמצעות חיבור שתי הפונקציות יחד – האפשרות לדיווח והאפשרות לסלידה מפרסום באמצעות הצבעת Dislike – נוכל גם לייעל את הליך ההסרה של חומר מעורר התנגדות מהרשת וגם לחסוך באופן משמעותי בעלויות תפעוליות. למעשה, באופן הזה נוכל כנראה לחסל לחלוטין את הצורך בבדיקת וניטור התכנים המפורסמים בפייסבוק. הדבר יכול לשמח במיוחד את בעלי המניות שלנו, כיוון שהייעול יחסוך בהוצאות ויגדיל את הרווחיות. בנוסף, אין ספק שהשינוי ישמח את המשתמשים בפייסבוק, שיוכלו לאכוף בזמן אמת מניעת פרסומם של חומרים מזיקים פסיכולוגית בפוטנציה ברשת, כמו אלו שהם נחשפים אליהם כיום".

רבים ממשתמשי פייסבוק נזעקו לנוכח הכוונה של החברה לקשר את מספר ההצבעות כנגד פוסט להורדה שלו. הטיעון הנפוץ ביותר כנגד המהלך הצפוי היה כי האקט מהווה למעשה הפעלה של צנזורה – לא עוד רק הרחקה של חומרים שרק מפרים את נהלי הקהילה, אלא גלישה להתערבות וודאית בנושאים שנויים במחלוקת שתביא להסרת הודעות רבות שיעסקו בתחומים כמו דת או פוליטיקה. יש גם המריעים למהלך וטוענים כי באמצעות הסרה שכזו של כל התכנים הטעונים רגשית תוכל פייסבוק להפוך להיות רשת ידידותית ומשפחתית יותר, מקום מסביר פנים שבו אנשים יכולים להתקרב, תוך הימנעות מהמריבות והוויכוחים האינסופיים שלסברתם הפכו לעיקר הפעילות ברשת באחרונה.

בנוגע להשפעה האמיתית שהשינוי המדובר יביא אל הרשת העולמית הפופולרית ביותר כיום – נצטרך לחיות ולראות, אבל ללא ספק בעבור מיליארד המשתמשים, שחלקם מכורים לחלוטין לאקשן הכרוך בשימוש בפייסבוק, מדובר ברעידת אדמה רצינית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים