ארגון ישראלי מתכוון לתבוע את פייסבוק על הסתה

"שורת הדין" פתח בקמפיין מימון המונים על מנת להגיש תביעה נגד הרשת החברתית, שתחייב אותה להסיר פוסטים שתומכים בטרור ומעודדים לאלימות נגד ישראלים

החיים והמוות בידה של פייסבוק

אחת מזירות המאבק המרכזיות בימים אלה בין הישראלים לפלסטינים היא פייסבוק (Facebook). לצד הבעת דעות לגיטימיות, מפרסמים גולשים פלסטינים ופרו-פלסטינים ברשת החברתית סרטונים המשבחים את הפיגועים וקוראים לביצוע פיגועים נוספים. ארגון "שורת הדין" החליט בעקבות כך לגייס כספים ברשת על מנת להגיש תביעה נגד החברה.

בארגון טוענים כי פייסבוק משמשת בימה להסתה ועידוד לאלימות ולטרור נגד ישראלים ומבקשים להוציא נגדה צו מניעה, שיחייב אותה להסיר את הפרסומים הללו. הארגון פנה למשרד עורכי דין בניו-יורק על מנת שיגיש את התביעה, לאחר שייאסף הכסף, וקורא לציבור לשלוח אליו דוגמאות להודעות מסיתות בפייסבוק.

שורת הדין הקים לצורך איסוף הכספים דף תחת הכותרת "תובעים את פייסבוק – מנתקים את הטרור". נכתב בו כי "המחבלים לא באים מעצמם. הם כותבים פוסטים, הם מעודדים את החברים שלהם לרצוח יהודים. הפייסבוק הפך לחממה אנטישמית לרצח".

עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר הארגון, אמרה כי "לכל ישראלי שיושב בבית יש מה לעשות נגד הטרור. הצטרפות אלינו כעת דומה בחשיבותה לפעולות של הגברת האבטחה ומניעת הטרור".

פייסבוק: "אנחנו מסירים תוכן שתומך בטרור"

התביעה באה על רקע העובדה שחלק מהמחבלים שביצעו את הפיגועים בימים האחרונים פרסמו לפני כן הודעות תמיכה בטרור, ואחד מהם אף הודיע כי הוא מתכוון לבצע פיגוע. פוסטים רבים של גולשים הביעו תמיכה במחבלים. הדבר בלט לאחר הפיגוע בו דקר המחבל פאדי עלון נער בן 15 בירושלים ולאחר מכן נורה ונהרג בידי שוטר. בעקבות זאת, פורסמו הודעות רבות המבכות את מותו, עם תמונותיו ודברי הלל למעשה.

עמוד "הוקרה" למחבל פאדי עלון. צילום מסך

עמוד "הוקרה" למחבל פאדי עלון. צילום מסך

בדיון שהתקיים שלשום (ג') בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת אמר סיימון מילנר, מנהל מדיניות החברה באירופה ובמזרח התיכון בפייסבוק, כי החברה תגברה את מספר הנציגים דוברי העברית שיכולים לטפל בתופעות אלה. הוא ציין כי "מדובר לא רק בדוברי עברית מחו"ל אלא גם בישראלים שמבינים את המנטליות". עוד הוא ציין כי החברה מבצעת שיתופי פעולה עם ארגונים ישראליים רלוונטיים.

בפייסבוק אף הסבירו השבוע כי אין ברשת החברתית מקום לטרוריסטים וכי "אנחנו פועלים באגרסיביות בכדי להבטיח שטרוריסטים וקבוצות טרור לא יהיו באתר. בנוסף, אנחנו מסירים תוכן שמשבח או תומך בטרור, מסית לאלימות, מציג אלימות גרפית, וכן תכנים של טרוריסטים".

עו"ד דרשן לייטנר לא קונה את הדברים האלה של פייסבוק ואומרת כי "בזמן שהיא מסתפקת במילים ומספרת לנו כי בכוונתה 'להוריד עמודי הסתה' – עמודי האתר הולכים ומתמלאים בהסתה חמורה מרגע לרגע. עלינו לעשות הכול בכדי לעצור זאת".

עם סיום ביקורו של מילנר בישראל הוא פרסם פוסט בו נכתב כי "אין מקום בפייסבוק לתוכן המעודד אלימות, איומים ישירים, טרור או דברי שנאה. יש לנו מערך אוניברסלי של סטנדרטים קהילתיים האוסר על תוכן המכיל דברי שנאה, איומים ספציפיים של אלימות או בריונות".

לדבריו, "כאשר תוכן מדווח, אנחנו בוחנים אותו כדי לראות אם הוא מפר הסטנדרטים שלנו ואם כן, אנחנו מסירים אותו. זה לא משנה אם הוא מדווח פעם אחת או 100 פעמים, אנחנו מסירים רק תוכן שמפר את הסטנדרטים הללו. כל הדיווחים נבדקים ללא משוא פנים על ידי צוותים של אנשים שהוכשרו לכך, דוברי מגוון שפות. בצוותים התפעוליים שלנו עובדים גם אנשים דוברי עברית וערבית, כשפת אם, המבינים גם את ההקשר המקומי. בנוסף, יש לנו מערכות לבקרת איכות כדי לוודא שהחלטות לגבי הדיווחים מתקבלות בצורה נכונה, בהתאם לסטנדרטים הקהילתיים שלנו".

"ישנם מקרים נדירים בהם הצוותים שלנו לא מקבלים החלטה נכונה", כתב מילנר. "כאשר זה קורה ואנחנו מקבלים התראה, נפעל במהירות כדי לשחזר או להסיר תוכן בהתאם. אנחנו בדרך כלל מקבלים את ההחלטה הנכונה, אבל אנחנו עושים טעויות מעת לעת ומתנצלים כאשר עושים זאת".

הוא ציין כי "אם אנשים מפרסמים שוב ושוב תוכן המפר את הכללים שלנו, אנחנו עשויים למנוע מהם לפרסם תוכן לפרק זמן מסוים. אם הם מתעלמים לחלוטין מהכללים שלנו, אנחנו עשויים להשעות את החשבונות שלהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים