גוגל יוצאת למען משבר הפליטים באירופה

ענקית הטכנולוגיה תפעיל רכזת "מידע בעת צרה" אשר תספק מידע חיוני באמצעות הסמארטפונים כגון אינפורמציה אודות נמלי תעופה ונמלי ים, קישורי תחבורה, מידע רפואי, מקומות לינה וכדומה, ותפעל במצב קל שיחסוך בשימוש בסוללת הטלפון

גוגל. צילום: BigStock

משבר הפליטים הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה הפוקד את אירופה כיום, נבדל מגלי הגירה קודמים בדבר אחד מהותי – סמארטפונים! פליטים ומהגרים רבים מהבאים ליבשת מגיעים כשברשותם סמארטפונים, ועושים בטלפונים החכמים שימוש בכדי לאתר מידע, לתקשר ביניהם ולנווט את דרכם אל יעדיהם. מחד מעניק מצב זה למאמצי הסיוע ולצוותי המתנדבים הרבים אפשרות חדשה לעזור לנזקקים, מאידך הוא מצריך גם אספקת אמצעים נוספים ושונים לפליטים – חשמל לטעינת המכשירים, Wi-Fi וכמובן גם חיבור יציב לאינטרנט.

ומאחר שמדובר על צרכים טכניים, גוגל (Google) החליטה להתגייס לסיוע אף היא. ענקית הטכנולוגיה תפעיל רכזת "מידע בעת צרה" (Hub) בעבור הפליטים. הרכזת תספק מידע חיוני באמצעות הסמארטפונים ותפעל במצב קל, שיחסוך בשימוש בסוללת הטלפון. בין השאר יכלול השירות, המבוסס קוד פתוח, אינפורמציה אודות נמלי תעופה ונמלי ים, קישורי תחבורה, מידע רפואי, אינפורמציה בנוגע למקומות לינה, וכדומה. התכנים בשירות יהיו זמינים באנגלית, בערבית ובשפות נוספות. השירות נבנה בשיתוף ה-IRC (ר"ת International Rescue Committee) ו-Mercy Corps, שני ארגוני סעד מוכרים.

עזרה עם התרכזות בפן הטכנולוגי

משבר הפליטים, שכמוהו לא ראתה אירופה מזה 66 שנים, כולל מאות אלפי מהגרים הזורמים אל אירופה בדרכם לעבר מדינות שונות בה, ויוצרים סיוט לוגיסטי ומשבר הומניטרי הולך וגדל בדרום היבשת. גרמניה דוחפת לקראת הגדרת מכסות קליטה לכל מדינות אירופה, בשאיפה לטפל במצב ביעילות ולהשתלט על שטף האנשים הנסים על נפשם, והמבקשים להיקלט באירופה ולהינצל.

על הקרקע נעזרים העושים במלאכת הקליטה בשימוש רב בטכנולוגיה, וזאת על מנת לענות לצרכים המודרניים של הפליטים. רבים נרתמים למאמצי הסיוע. קייט קויר, מנכ"לית Civil Society and Technology Project ב-CEU (ר"ת Central European University) שבבודפשט, הונגריה – החלה אף היא מתנדבת במסגרת משבר הפליטים הנוכחי, ויחד עם קבוצת חברים אקטיביסטים שמוצאם מהתחום הטכני, היא מגישה את עזרתה לרבבות הפליטים עם התרכזות בפן הטכנולוגי. בין השאר מציעים המסייעים הטכניים לפליטים מקלטי Wi-Fi מבוססי סוללה, שאפשר לשאת בכיס החולצה או הג'קט, המחוברים למטענים שבאמצעותם מוזמנים פליטים לטעון את מכשיריהם בחנויות מרכזיות בערים הגדולות.

במקביל למפעל הסיוע של קויר, פועלים צוותים אחרים על הקרקע, כמו למשל צוות של ארגון גרינפיס (Greenpeace), למציאת פתרונות לטווחים ארוכים למצב החדש.

הקהילה הווירטואלית עוזרת

בכל הנוגע לתמיכה משירותי הקהילה הווירטואלית, סיפרה קויר בשיחה עם ה-Business Insider שצוותי הסיוע מתואמים ביניהם בעזרת Google Docs וקבוצות פייסבוק (Facebook) כדי להבטיח שהתמיכה הציבורית הגדולה לא תשאיר אותם עם עודפים של מצרכים מסוימים וחוסר באחרים. האמצעים הללו מאפשרים לצוותים להגיב מיידית לצורכי אמת, כך הבהירה קויר שציינה לדוגמה אירוע מסוים שבו הלכו פליטים על כביש בשעת לילה לכיוון הגבול. עובדי סיוע הבינו במהירות שהצועדים אינם בטוחים במצב זה ומיד העלו קריאה לעזרה לרשת, שהניבה מתנדב שהביא לקבוצה מעילים זרחניים מאיקאה (Ikea) אשר נמצאה בקרבת המקום.

המסייעים, אגב, גם הקימו כלי סיוע מקומי המזכיר את רכזת 'מידע בעת צרה' שפיתחה גוגל. סרבה ג'ובנוביק, עובד סעד מבלגרד, אמר ל-Business Insider שישנה אפליקציה מיוחדת הפועלת על אתר אינטרנט, המספקת לפליטים מידע על שירותים חיוניים. כאשר הם מתחברים באמצעות ה-Wi-Fi החינמי שמספקים להם, הם מכוונים ישירות לדף האתר, אשר מפרט לפניהם את העלויות הנכונות של שירותי מוניות, מיקומם של שירותים ציבוריים מקומיים, מקומות לרכישת אוכל ומידע שימושי נוסף.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים