"דאעש עושה שימוש ביישומים מוצפנים לצורכי תקשורת – והאשם הוא סנואודן"

כך אומרים בכירי מודיעין אמריקנים לשעבר ● בנוסף עלו סברות כי הטרוריסטים פעלו גם באמצעות אפליקציית Telegram וקונסולת המשחקים PlayStation 4 לצורך הוצאתו לפועל של אירוע הדמים האחרון בפריז

מי יגן על לוחמי הצדק? אדוארד סנואודן. צילום: לורה פרויטאס, Praxis Films

חקירת מתקפת הטרור שהתקיימה בשישי האחרון בבירת צרפת מצביעה כנראה על דרך תיאום מתקדמת שבה בחרו המפגעים לתקשר ביניהם. נציגי דאעש השתמשו, כך מתעורר החשד, לצורך יצירת חיבור והעברת מסרים אל הטרוריסטים באפליקציות מוצפנות.

מייקל מורל, סגן ראש ה-CIA לשעבר, אמר בראיון שהעניק לתוכנית Face the Nation  ב-CBS News ביום א', שהוא "חושב שמה שאנחנו עומדים ללמוד הוא שהטרוריסטים מתקשרים ביניהם באמצעות יישומים מוצפנים, מה שהופך את העניין למאוד קשה עד כמעט בלתי אפשרי לגישה בעבור ממשלות, בעיקר בשל העובדה שהיצרניות של היישומים הללו לא מייצרות גם את המפתחות הנחוצים לצורך אכיפת החוק לקריאת ההודעות".

השימוש שמבצעת דאעש, ככל הנראה, באמצעי התקשורת המוצפנים הביא סוכני ביון בכירים לשעבר ופרשני מדיה שונים להתבטא בנושא ולשלוח אצבע מאשימה כלפי לא אחר מאשר אדוארד סנואודן – מי שהדליף בשנת 2013 מסמכים של הסוכנות לביטחון לאומי, NSA.

המסמכים שפרסם עובד הסוכנות לשעבר גילו בזמנו כי ה-NSA וה-FBI העסיקו את עצמן בין השאר במשחקים מקוונים כדוגמת World of Warcraft ו-Second Life, וזאת בשל הצורך ללמוד דרכים שבהן עלולים טרוריסטים או גופים פליליים לעשות שימוש באמצעים וירטואליים בכדי לתקשר בינם לבין עצמם באופן חשאי. עכשיו מאשימים אותם גורמים את סנואודן על שהדלפותיו סיפקו למעשה טיפים לארגוני טרור בכלל ולטרוריסטים מפריז בפרט, לצורך קבלת רעיונות כיצד ביכולתם "לרדת למחתרת" באופן וירטואלי ולנצל את הטכנולוגיה המתקדמת לשם כך.

האשמות מופרכות

ג'יימס וולסיי, ראש ה-CIA לשעבר, הכביר ואמר בראיון רב משתתפים, שידיו של המדליף מ-NSA, סנואודן, "מגואלות בדם". בנוסף טען וולסיי כי השינויים אשר ביצע ממשל אובמה בהסדרי הביטחון והריגול כתוצאה מפרשת סנואודן, כמו גם השינויים שאימצו ארגוני טרור לצורך יצירת קשרים והעברת מידע ביניהם, כולם מבוססים על ההדלפות של סנואודן, והביאו ישירות לחוסר האונים שגילו קהילת המודיעין בארצות הברית ובצרפת במניעת המתקפה הנוראה בפריז מבעוד מועד.

האשמות אלו נראות מעט מפורכות, בעיקר בשל העובדה שכבר ידוע לסוכנויות הביון שארגוני טרור משתמשים בהצפנה מסוגים שונים במשך למעלה מ-15 שנים. פרטים נוספים ששיתפו בכירים מאז המתקפה מצביעים על כך ש-metadata של תקשורת מוצפנת דווקא סיפקה אינדיקציה ואזהרה מוקדמת מפני פיגוע שעלול להתרחש בקרוב בצרפת. רשויות ארצות הברית, כך מסתבר, הזהירו את ממשלת צרפת לפני כחודשיים בדבר תכניותיה של דאעש לתקוף את המדינה. חיל האוויר הצרפתי אף נשלח ב-8 באוקטובר לפגוע ישירות במטרות בעיר א-רקה שבסוריה (שדאעש מתייחסת אליה כאל בירת המדינה האיסלמית) בהתבסס על חשדות מודיעיניות, וכדי לנסות לפגוע מראש במתכנני הפעולות ומתאמיהן.

אחד מהאמצעים הנחשדים כשימושיים במיוחד בקרב ארגוני טרור היא Telegram, אפליקציית מסרים מיידיים מוצפנים שבעליה הם האחים ניקולאי ופבל דורוב, האחראים בין השאר לרשת החברתית הגדולה ביותר ברוסיה. גורמים שונים טוענים כי לאחרונה השימוש באפליקציה הופך לנפוץ בקרב טרוריסטים מדאעש. בדיווח באתר החדשות CNN Money צוטט מנהל המחקר בפלאשפוינט גלובל פרטנרס (Flashpoint Global Partners) הגורס כי "Telegram היא הדבר החם הבא בקרב הג'יהאדיסטים".

העברת הודעות ושיחות צ'אט קולי במהלך משחקים

הוכחה מוחשית לשימוש שעושה הארגון הרצחני ב-Telegram, היא נטילת האחריות שלקחה דאעש באמצעות האפליקציה על פיצוץ מטוס הנוסעים הרוסי בסיני בסוף אוקטובר. אל הודעה זו מתלווה גם פרסום שהועבר דרכה לאחר הפיגועים בפריז, שבו יצאה דאעש באיום והכריזה כי המתקפות בבירת צרפת הן רק "הראשונות בסופה".

בכלל, מתקבל הרושם שהטכנולוגיה המתקדמת מספקת, למרבית הזוועה, זירת התרחשויות אפילו דרמתית יותר למפגעים ומפעיליהם. לאחר הפיגוע בלילה שישי ה-13, ועקב המצוד בעקבות המפגעים ומסיעיהם, התבטא שר הפנים של בלגיה, ז'אן ז'מבון, באופן מוטרד במיוחד וטען שרשתות טרור מפגינות חיבה גדלה והולכת לשימוש בקונסולת Sony Playstation 4 כמכשיר להעברת תכניות התקפה בין חבריהן.

ביכולת פיצ'ר המשחקים המקוונים של הקונסולה, כך מסתבר, לאפשר העברת הודעות ושיחות צ'אט קולי במהלך משחקים. ה-Playstation מאפשר לטרוריסטים או לחורשי מזימות אחרות לתקשר ביניהם בדיסקרטיות גם בלי שיחה של ממש וללא משלוח הודעות. בהתייחסות לנושא מתאר המגזין פורבס (Forbes) כיצד יכול שחקן לירות לעבר קיר וירטואלי במשחק ולכתוב עליו בעזרת הירי הודעה מחוררת שנעלמת לאחר זמן קצר ולא נותרים לה עקבות.

"קשה בהרבה לעקוב אחרי התרחשויות ב-Playstation בהשוואה למעקב אחרי השימוש בווטסאפ (WhatsApp), לדוגמה", הוסיף ז'מבון בדאגה. פורבס מצידו טוען כי פעילי דאעש אכן השתמשו בקונסולת Playstation 4 כערוץ תקשורת, ועשו זאת במיוחד משום שקשה לפקח על קונסולה זו בשל כתובת ה-IP שלה, המבוססת על מערכת קול.

טרם הובהר אם הטרוריסטים אכן עשו שימוש בקונסולה לצורך הפקת אירועי הדמים בפריז, אבל ללא ספק גם לקונסולת המשחקים האהובה, גם ל-Telegram וגם לאמצעים מוצפנים אחרים יש את הפוטנציאל לשמש ככלי בידי מי שמחפש דרכים חשאיות לקומוניקציה שלא ניתן להתחקות אחריה בנקל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים