שאלוני פייסבוק: פחות לכיף – יותר איום על פרטיותכם

אתר בריטי התעמק באופן איסוף החומרים בשאלונים הללו, ומצא שהוא כולל לא רק פרטים כמו שם משתמש, אלא גם את מועד יום הולדתכם, עיר הולדתכם, פרטי השכלתכם, כל הלייקים שלכם, התמונות ששיתפתם, השפות שאתם מדברים, הדפדפן שבו אתם משתמשים, כתובת ה-IP שלכם, ואפילו פרטי רשימת החברים שלכם ● פרטים רבים מדי ממשחק אחד קטן, נכון?

עוד פיצ'ר של פייסבוק. צילום: BigStock

שאלון האונליין Word Cloud שמאתר את המילים שבהן אתם משתמשים הכי הרבה בפייסבוק (Facebook) הפך לוויראלי – וזאת תזכורת מצוינת המדגימה למה בעצם אסור לענות על סוג כזה של, לכאורה, שאלונים-כיפיים כשאתם מחוברים דרך החשבון שלכם.

אתר בריטי בשם Comparitech, העוסק בהשוואות VPN, התעמק באופן איסוף החומרים בשאלונים הללו, ומצא שהאיסוף כולל לא רק פרטים כמו שם משתמש, אלא גם את מועד יום הולדתכם, עיר הולדתכם, פרטי השכלתכם, כל הלייקים שלכם, התמונות ששיתפתם, השפות שאתם מדברים, הדפדפן שבו אתם משתמשים, כתובת ה-IP שלכם, ואפילו פרטי רשימת החברים שלכם, אם היא מקושרת לפרופיל הפייסבוק. פרטים רבים מדי ממשחק אחד קטן, נכון? אם אתם מסכימים לכך, אפשר שתרצו לחשוב היטב בטרם תענו על עוד שאלון פייסבוק בעתיד, וזאת משום שמרביתם דורשים מכם למסור רשימה דומה של פרטים.

כאשר נכנסים לשאלון לרוב רואים, בדף המבקש מכם לאשר ולהגדיר את הקשר של אפליקציית שאלון הפייסבוק המסוימת עם הרשת החברתית, בדיוק איזה פרטים האפליקציה מבקשת מכם למסור לידיה. יש אפליקציות המאפשרות לבחור מה למסור ומה לא, ואם אתם בני מזל תוכלו להגדיר את הקשר כך שתמסרו רק פרטים מעטים אודותיכם ובכל זאת תזכו להשתמש במשחק, אבל מרבית האפליקציות מתעקשות לקבל גישה לכל פרטיכם. אם אתם משתמשי פייסבוק אדוקים, יש להניח שכבר הסכמתם פעם אחת או יותר לתנאים הדרקוניים הללו.

הבעיה הטמונה בדבר היא, שכמו כל גוף האוסף דטה, גם אפליקציות אלו אוספות את המידע הזה מסיבה מסוימת ולא סתם כך. לפי Comparitech, החברה המסתורית שיצרה את שאלון "המילה הנפוצה ביותר בשימוש בפייסבוק", שנקראת Vonvon.me, מציינת בפירוט במדיניות הפרטיות שלה שאם אתם נמצאים בתוך חשבון הפייסבוק שלכם, אתם מעניקים לה אישור מהיר להמשיך להשתמש בפרטים אודותיכם אפילו אחרי שתסגרו את חשבונכם. בנוסף אתם מאשרים לה לשמור את הפרטים שלכם בכל אחד מהשרתים שלה בכל מקום בעולם, גם במקומות שבהם הפרטיות שלכם אינה מעוגנת או מוגנת בחוק.

שומרים חומרים רק לצורך הגנה משפטית ולא לשום מטרה אחרת

Vonvon.me כותבת שלא תעביר את המידע שאספה אודותיכם לצד שלישי לפני שתיידע אתכם בכוונתה זו, אך באותו משפט היא מוסיפה ומציינת שמדיניות הפרטיות כשלעצמה היא למעשה דרך לגיטימית להבאת הדבר לידיעת המשתמש. כך שלצערכם, אם לא קראתם את הדברים לפני שלחצתם על הסכמתכם, בפועל כבר אישרתם לחברה לחלוק או אפילו למכור את פרטיכם לגוף אחר.

מאחר שניתן להגדיר לאפליקציות מה מותר להן לראות ובמה הן יכולות להשתמש, תוכלו לפחות להיפטר מאפליקציות ישנות שכבר אישרתם להן למשוך מידע שלכם. בפינה הימנית או השמאלית (תלוי עם איזו שפה אתם עובדים) של הדף הראשי בפייסבוק, לחצו על סמל המנעול – לכו להגדרות נוספות (See More Settings) – באגף האפליקציות חפשו את הרשימה "התחברו עם פייסבוק" (Logged in with Facebook) – הקישו X להסרת כל אפליקציה שאינכם סמוכים עליה או מזהים אותה.

כפי ש-Comparitech ממליץ, הדרך הטובה ביותר לשמור על המידע שלכם הוא להימנע לחלוטין מקישורם של חידוני ושאלוני צד שלישי עם הפרופיל שלכם. אחרי הכל, גם למי שלא קנאי לפרטיותו יש חברים ברשימה שבהחלט חוששים מחשיפה כזו, ולא מעוניינים שנספק פרטים שלהם באופן עקיף לאיש.

בתגובה שמסר מנכ"ל Vonvon.me, ג'ונגוואה קים, נאמר כי Vonvon היא חברת סטארט-אפ קוראנית צעירה, בת פחות משנה. "אנחנו רק משתמשים בפרטי המשתמשים כדי למצוא בעבורם תוצאות, ולעולם איננו מאחסנים מידע זה למטרות נוספות. למשל, בשאלון Word Cloud האפליקציה אוספת חומר מהדפדפן של המשתתף ומה-Timeline שלו כדי לאתר את המלה המבוקשת, וכל המידע הזה כלל לא נשלח לשרתים שלנו אלא ישירות כתוצאות השאלון אל המשתתף. לא הייתה ואין לנו כוונה למכור דטה על משתמשים. אנחנו שומרים חומרים רק לצורך הגנה משפטית, אם נדרש לכך, ולא לשום מטרה אחרת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים