האם המדיה החברתית צריכה לסייע בסינון בקשות הגירה?

ניטור רשתות חברתיות כדרך לזהות קיצונים שעלולים להיות אלימים, היה נושא שעורר וויכוח לוהט בין מספר מועמדים רפובליקנים לנשיאות השבוע ● במהלך ההתדיינות בנושא טענו אחדים מהמועמדים לצורך בבדיקה מוגברת של המדיה במהלך חקירות טרור

פוקחת עין. המדיה החברתית. אילוסטרציה: BigStock

מזכיר ביטחון המולדת של ארצות הברית (U.S. Homeland Security), ג'יי ג'ונסון, אמר אתמול (ד') כי מאז תחילת השנה החלה המחלקה שלו להתייעץ עם אמצעי מדיה חברתית שונים לצורך בחינתן של בקשות הגירה למדינה. הדברים נאמרו בתגובה לביקורת שטענה שרשויות ארצות הברית אינן עושות די בכדי לסלק איומים ביטחוניים פוטנציאליים.

על התנהלותה של מחלקה לביטחון המולדת בהליך סינונן של בקשות ויזה נמתחה לאחרונה ביקורת רבה שתהתה מדוע המחלקה אינה נעזרת במדיה החברתית לצורך היכרות מעמיקה יותר עם המועמד או המועמדת. השאלות הללו התעוררו לאחר שנודע כי אחת מהמעורבות בתקרית הירי של ה-2 בדצמבר שהתרחשה בסאן ברנדינו שבקליפורניה – תאשפין מאליק שמה – נכנסה לארצות הברית עם אשרת K1 או אשרת ארוסה. הרשויות שהעניקו לה את הוויזה, כך מספר הלוס אנג'לס טיימס (Los Angeles Times), לא ידעו כלל שהגברת הצהירה בציבור במובהק, באמצעות פוסטים שפרסמה בחשבון הפייסבוק (Facebook) שלה, על מחויבותה לג'יהאד האיסלמי.

בתגובה לביקורות כתב ג'ונסון גם שהמחלקה שלו החלה להתייעץ עם אמצעי המדיה החברתית, לפני מתן הטבות הגירה מסוימות, כבר בתחילת השנה, אך לא ציין באילו התייעצויות או הטבות הגירה מדובר. "הייתה לנו מדיניות בנוגע לייעוץ המדיה החברתית שלפי תפישת המציאות שלי, במיוחד בנסיבות הנוכחיות, הייתה מוגבלת מדי", אמר ג'ונסון לכתבים בטקס הסרת הלוט של מערכת חדישה להתראות טרור. "תחת ההנהגה שלי כמזכיר, התחלנו להתייעץ עם המדיה החברתית בהקשר להענקת הטבות הגירה שונות, ונמשיך ונעשה אפילו יותר מזה", הוסיף. "כל מי שטוען אחרת פשוט משקר".

לזהות קיצונים שעלולים להיות אלימים

בנוסף ציין ג'ונסון כי המשרד להגנת המולדת נועץ גם עם המידע שמצטבר במאגרי דטה של קהילת המודיעין ובמסדי נתונים בנוגע לאכיפת החוק, כאשר הוא מבצע סינון בנוגע לבקשות עם הרבה הטבות הגירה, אבל הודה כי המדיה החברתית שימושית אף היא לצורך העניין.

ניטור המדיה החברתית כדרך לזהות קיצונים שעלולים להיות אלימים היה נושא שעורר וויכוח לוהט בין מספר מועמדים רפובליקנים לנשיאות השבוע (ג'). במהלך ההתדיינות בנושא טענו אחדים מהמועמדים לצורך בבדיקה מוגברת של המדיה החברתית במהלך חקירות טרור.

בעוד שכיום אין הוראה מפורשת האוסרת על חוקרים מאגף הוויזה לדלות מידע מחשבונותיהם השונים של המבקשים במדיה החברתית, כמה סוכנויות שמטפלות בבקשות ויזה חוששות עדיין מלהתנהל בדרך הזו, כך אמר בנושא פקיד בכיר בממשל אובמה.

ג'ונסון מצידו הכחיש דיווחים על כך שהייתה מדיניות קבועה בשנת 2014 שמנעה מסוכנים לבדוק את הרקע של מאליק לפני שנכנסה לארץ. "זה לא מדויק", אמר ג'ונסון בנוגע לאפשרות הזו ולא היה מוכן להגיב יותר אודות החקירה, אולם ציין כי יש דיווחים שבהם נמסר כי מאליק פרסמה את הודעותיה בפייסבוק תחת שם בדוי בכלל.

ביום ג' שלחו שני תריסרי סנטורים דמוקרטים מכתב אל ג'ונסון הקורא למשרד להגנת המולדת לדרוש להפוך את בדיקות הרקע במדיה החברתית לחלק מתהליך מיון הוויזה במדינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים