באים לבנקאים באים גם לפייסבוק בתביעה בנוגע לחופש הביטוי

תנועת המחאה דורשת לא רק להשיב את הדף שהנהלת הרשת החברתית הסירה, אלא גם להגדיר מחדש את פייסבוק וההתייחסות אליה במשפט הישראלי

דורשים חופש ביטוי. באים לבנקאים

אנשי תנועת המחאה "באים לבנקאים" הם לא מי שייכנעו בקלות, והבשורה החדשה שלהם היא ללא ספק בעלת הקשרים לוחמניים שלא מתקפלים מול אף אחד – לא בפני הבנקים בישראל ואפילו לא בפני תאגידי ענק כמו פייסבוק (Facebook).

לאחר שהענקית ממנלו פארק הסירה את הדף של התנועה מהרשת החברתית, מגיע עכשיו המהלך החדש של עו"ד ברק כהן, של הפעיל והמתעד ערן ורד ושל חבריהם לתנועה, שתובעים את פייסבוק באמצעות תמורה – המרכז לקידום השוויון ובא כוחם, עורך הדין אסף דרעי, בדרישות מעניינות במיוחד.

יש הרואים בפעיל החברתי עו"ד כהן סתם ילד רע עם פה גדול באופן יוצא דופן, ויש שסבורים שמדובר במעין רובין הוד מודרני שמטרתו העיקרית היא לתקן עוולות ולשנות את המערכת הכוללת מהיסוד.

הגדרה מחדש : גוף דו-מהותי

הפעולה האחרונה שמגיעה מבית מדרשו של עו"ד כהן ומהתנועה שייסד, "באים לבנקים", היא תוצר של מה שאירע בחודש ספטמבר האחרון, כשפייסבוק הסירה ללא סיבה קונקרטית ובאופן שרירותי את הדף של התנועה מהרשת החברתית. לפי התביעה, שמגישים עכשיו פעילי באים לבנקאים כנגד פייסבוק, נדרשת החברה להשיב את הדף לפעילות ולספק בנוסף גם פסק דין הצהרתי שישנה את הגדרותיה של הרשת החברתית. התביעה מבקשת להגדיר מחדש את פייסבוק ולהתייחס אליה כאל "גוף דו-מהותי", שחלים עליו כלל החובות החלים על גופים ציבוריים לנוכח תפקידם החשוב בשיח הישראלי. השינוי, באם יתקיים, אמור להפוך את הרשת – שגם כך הפכה לאחרונה לכיכר העיר של העת הדיגיטלית החדשה – לגוף הכפוף גם לכללי המשפט המנהלי, וזאת לנוכח התפקיד והאחריות הציבוריים שלו.

על הדף שהוסר נאמר בתביעה שהוא "למעשה עולם מלא של תוכן", ושלפייסבוק אין כל זכות לחבל או להתערב בתכניו. התביעה מבקשת מבית המשפט לעסוק ברמה העקרונית בתפקיד של פייסבוק "שבה מתאספים אזרחים כדי להביע, לשמוע ולהחליף דעות בנושאים חשובים על סדר היום, ואף ליזום ולפרסם, לתכנן ולתאם פעולות פוליטיות", כך נכתב בכתב התביעה.

לצנזר ולסכל שיח חופשי

משנתו של עו"ד כהן היא, כך מסתמן, הרבה יותר מכזו שמכוונת אישית כנגד מי מהבנקאים או כוונדטה כנגד פייסבוק, אלא שמדובר במחאה חברתית נוקבת שמתכוונת לתיקון ביחסם של גורמי סמכות וכוח בחברה אל הפרט אשר נתון למרותם באופנים שונים, ולעיתים גם משונים. "כפי שאין אף אדם או גוף רשאים למנוע, לצנזר ולסכל שיח חופשי במרחב הציבורי הממשי", מסבירים התובעים, "כך אין פייסבוק רשאית לעשות זאת במרחב האינטרנטי, שהוא בימינו חלק בלתי נפרד מחייהם של בני האדם במדינה מודרנית", מסבירים "באים לבנקאים" את הסיבה לעתירתם, ומוסיפים ומרחיבים כי "העובדה שהאתר שמפעילה פייסבוק משמש פלטפורמה לשיח זה אינה מעניקה לה מעמד של צנזור או ריבון שסמכותו בלתי מוגבלת".

בין הנתבעים על ידי "באים לבנקאים" נכללים גורמים רבים שרק מעטים במדינה מעזים להרים מולם קול מחאה – פייסבוק העולמית שהמטה שלה בארצות הברית, פייסבוק אירלנד ופייסבוק ישראל המנוהלת על ידי עדי סופר תאני. כמו כן מופנית התביעה כלפי חבורת הבנקאים שרי אריסון, מבעליו של בנק הפועלים; מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן; מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח; ואיש יחסי הציבור, זמיר דחב"ש (המשמש במספר תפקידים אשר נוגעים לנתבעים) – כולם כבר חוו בעבר את "נחת זרועו" של עו"ד כהן, שהביע כנגד כל אחד ואחד מהמוזכרים ביקורות רבות העוסקות ביחסם של הבנקים אל מה שמכונה "האזרח הקטן".

התביעה, שהוגשה השבוע (א') היא למעשה אקט נוסף לתביעה שהוגשה כבר על ידי ורד כנגד גוגל (Google), שבה פנה הפעיל בדרישה שענקית החיפוש תחזיר את האתר של "באים לבנקאים" אל תוצאות מנוע החיפוש, לאחר שאזכורי התנועה הוסרו מהתוצאות לאחר קבלת דרישה משפטית לנקוט בהליך הזה, כך טענה גוגל.

פייסבוק טרם הגיבה לדבר התביעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים