האפליקציה של האח של בר רפאלי מסעירה את הרשת

גולשים וגורמים רשמיים יצאו בקריאה להפסיק את הפצתה של BlindSpot, שמאפשרת לשלוח הודעות בלי להזדהות ● לטענתם, קיים חשש שהיא תאפשר בריונות, קללות והעלבות - כולל כלפי ילדים ● מפתחי האפליקציה: "מי שרוצה יכול לחסום כל הודעה"

עוברת דירה. BlindSpot

האם מקרה Secret עומד לחזור? אפליקציה חדשה, שבין מייסדיה נמצא דור רפאלי, אחיה של בר רפאלי, מסעירה את הרשת. BlindSpot היא אפליקציית מסרים אנונימית שנוסדה "בשביל הכיף", לפחות לפי המפתחים שלה, אולם גורמים רשמיים וגולשים רבים ברשתות החברתיות חוששים כי יקרה איתה מה שקרה עם Secret, שבחסות האנונימיות אפשרה בריונות, קללות והעלבות – כולל נגד ילדים ובני נוער.

בהודעה ששלחו מפתחי האפליקציה, שפרסומת שלה מתנוססת בענק מעל נתיבי איילון, נכתב כי היא "נועדה לשיחות 'אמיתיות' עם אנשים שאתה מכיר. הצבעים הבוהקים והעיצוב הפשוט שלה משקפים את העובדה שהיא נבנתה בשביל הכיף".

BlindSpot פותחה על ידי קבוצת "שלנו" של רפאלי ועודד קובו, בנו של מפורסם אחר – איש העסקים בבו קובו.

גולשים הזהירו מפניה בשלל הודעות פייסבוק (Facebook) ואחד מהם, רפאל מנחם, אף פתח קבוצה נגדה. "תחשבו על הרגע הזה, שבו ילדה מתבגרת מקבלת בטלפון הנייד שלה נאצות שונות, קללות ואיחולים כמו גם איומים, והיא אפילו לא יודעת ממי", הוא כתב. "זה מה שעושה אפליקציה בשם BlindSpot".

הוא ציין כי "אין לי בעיה עם הטכנולוגיה, רק עם תרחישי השימוש. במידה שמישהו רוצה לתת מחמאות או להעביר מסר שאיננו שלילי – הוא ישתמש כנראה בווטסאפ (WhatsApp), פייסבוק, ישלח מסרון או אפילו יתקשר. ילדים שרוצים לעלוב קשות במישהו אחר ומבלי להזדהות ישתמשו באפליקציה הזאת".

"כאב לשני מתבגרים, אני מבין ששני ה-'יזמים' מסכנים את ילדיי… וזה מעצבן אותי. מאוד. יש אפליקציות שאסור לפתח", כתב רפאלי.

"BlindSpot – כמו לשתות אקונומיקה"

גולשת אחרת, ענבל גרון, כתבה כי BlindSpot היא "כמו להכניס מברג לשקע חשמל, כמו לסמס בנהיגה, כמו לשתות אקונומיקה. אנשים רעים וציניים עושים כסף על חשבון ביטחונם ונפשם של ילדים ומבוגרים".

"אם הורדתם, תמחקו את האפליקציה ולפני המחיקה, דרגו אותה הכי נמוך שאפשר", קוראת גרון. "אם הילדים הורידו, תסבירו שאסור ולמה ותנו להם למחוק בעצמם. BlindSpot וכל שיט מהסוג הזה – אסור! נקודה".

השלט של BlindSpot מעל נתיבי איילון. צילום: עידו אייזנברג

השלט של BlindSpot מעל נתיבי איילון. צילום: עידו אייזנברג

שירה רפאל כתבה: "שאלתי את עצמי האם יש משהו טוב באפליקציית Secret, שיגרום לי להוריד אותה. לא מצאתי. מבחינתי אין מקום לשיימינג ואלימות במרחב הווירטואלי. אני גם לא אוריד את BlindSpot, שהיא עוד אפליקציה שמכוונת בדיוק לשם".

"האפליקציה עלולה להפוך לכלי נשק"

גם באיגוד האינטרנט הישראלי יצאו נגד האפליקציה. הם בחרו לפנות לרפאלי עצמו וכתבו: "בתוך העולם שאנחנו חיים בו היום נוצרות ומפותחות אין ספור אפליקציות. אנחנו בטוחים שאפליקציית Blindspot פותחה במטרה טובה. אבל… לאור ניסיון העבר אנחנו, באיגוד האינטרנט הישראלי, קוראים לך לנקוט אחריות חברתית ולעצור את הפצתה".

"היינו שם רק לפני שנה כדי לענות לכל בני הנוער והמבוגרים שנפגעו מאמירות פוגעניות באפליקציית Secret: 'תתאבדי', 'הומו, תצא מהארון כבר', 'זונה (עם מספר טלפון לפניות)' ועוד היו רק מעט מהאמירות הפוגעות שנכתבו שם. האנונימיות באפליקציות כאלה משמשת בעיקר כדי להשמיץ, לקלל ולפגוע באחר", ציינו באיגוד.

לדבריהם, "בצד החשיבות שאנחנו רואים בחופש הביטוי ובשמירה על האנונימיות, נדרשת אחריות ציבורית והבנה שהאפליקציה עלולה מהר מאוד להיהפך לכלי נשק בידי משתמשים לא אחראיים. אנחנו קוראים לך לגלות אחריות חברתית ולא לתת לזה יד".

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) יצאה אף היא נגד BlindSpot ואף פנתה לגוגל (Google) ולאפל (Apple) במטרה למנוע את המשך הפצתה בחנויות האפליקציות.

לדבריה, "אפליקציית BlindSpot פותחת פתח להטרדות, איומים והצקות לבני נוער וצעירים, ואף לבריונות ברשת. נעשה ככל הניתן על מנת למנוע את הורדת האפליקציה, על אף שלצערנו, החברה פתחה בקמפיין מסיבי, שלא היה כדוגמתו בארץ".

"כל משתמש יכול לחסום כל הודעה בלחיצת כפתור אחת"

מ-BlindSpot נמסר בתגובה כי היא "אפליקציה לשליחת הודעות אנונימיות שהושקה לפני פחות משבוע, וכבר הפכה לאפליקציה המדורגת ראשונה בחנויות האפליקציות".

בתגובה נכתב ש-"כל משתמש יכול לחסום כל הודעה בלחיצת כפתור אחת. הלוואי שבחיים האמיתיים היינו יכולים להתנהל בצורה כזו כשמישהו סביבנו מתנהג בצורה לא ראויה. ההודעות לא ציבוריות, ואנחנו נוקטים באמצעי זהירות בתוך האפליקציה".

"BlindSpot היא לא האפליקציה האנונימית הראשונה, ובטח לא האפליקציה האנונימית היחידה, אבל היא ללא ספק הפופולרית ביותר", ציינו מפתחיה.

תגובות

(11)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. תכרהו עט עטגאוווה

    לדעתי בלינד ספוט היא אפליקציה לא טובה מכיוון שהיא פותחת את האפשרות לפגוע בך באופן אנונימי כך שאפשר לפגוע בך ותפחד ממה שלא יבוא, ילדים לא אחראים יכולים לפגוע. אני ממליץ לא להוריד.שזאם

  2. דודו מעפולה

    אני חושב שהאפליקציה המדוברת לא נועדה למטרות רעות, אך אנשים בכל זאת פוגעים מקללים ומשפילים אחד את השני. לדעתי לא צריך להוריד ולהחרים את האפליקציה אלא להוסיף מאפיין שנוכל לדווח על משתמש שמשתמש באפליקציה לרעה וכל יושעה מהאפליקציה לזמן מסוים ואם דבר זה חוזר על עצמו כמה פעמים הוא יוחרם מהאפליקציה לעד.

  3. אמא שלך

    לדתעי בלינד ספוט היא אפליקציה רעה מאוד היא יכולה להגיד לאנשים להתאבד וילדים יכולים לשלוח הודעות שנאה אחת שלני

  4. שם מצחיק (פלוץ)

    לדעתי אפליקציה זו לא מתאימה לצעירים מכיוון שלא מבינים את ההשלכות שלה ואת הפגיעות שהם עושים (היו שלום קפטן פלוץ)

  5. אנונימי

    אפליקציה גרועה לא להוריד יפגעו בך ויקללו אותך

  6. שיר גור השיגור פצצה

    אני חושבת שבליינדספוט זו אפליקציה נוראית!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! זה הפתח לאלימות ברשת בדרך הכי קלה שאפשר אל תורידו את האפליקצייה הסקרנות לא משתלמת

  7. מיניון

    אני חושבת שזו אפליקציה בה ילדים יכולים להיפתח ולהביע את רגשותיהם. עכשיו נחפש ביחד בוס גדול הצטרפו אלי ואל דורה החוקרת למאבק נגד המאבק!!!!!!!!!

  8. #דוביגל

    אני חושבת שזו אפליקציה נהדרת! הצטרפו למאבק נגד המאבק!

  9. קפטן תחתונים

    לדעתי, בליינדספוט זו אפליקציה נוראית שאם לא תיחסם תוכל לפגוע באנשים רבים!

  10. סופרמן

    חפשו בליינדספוט מטה המחאה בפייסבוק ותמכו במאבק

אירועים קרובים