בהוראת אובמה: ארצות הברית ריגלה אחרי בנימין נתניהו

האמריקנים צותתו לשיחות שניהל ראש ממשלת ישראל במהלך המשא ומתן מול איראן עם עוזריו, חברי קונגרס וארגונים יהודיים ● ההוראה ניתנה בניגוד להנחיה קודמת של אובמה להפסיק לצותת למנהיגים של "מדינות ידידותיות"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: אור יעקב

ארצות הברית ריגלה בזמן המשא ומתן בין המעצמות לאיראן אחרי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהוראה ישירה של הנשיא, ברק אובמה – כך לפי פרסום בוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal).

על פי הדיווח, ה-NSA, הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי, פיקחה על קשריו ושיחותיו של נתניהו עם עוזריו הבכירים, חברי קונגרס אמריקניים וארגונים יהודיים הפועלים בארצות הברית.

הסוכנות ניהלה מעקב צמוד אחרי נתניהו במשך כל תקופת הדיונים בין איראן למעצמות בקשר לגרעין. לפי הדיווח, גורמים בכירים בבית הלבן אספו מודיעין על נתניהו ועל מנהיגים ישראליים אחרים, כחלק ממאמץ לקעקע את התנגדותו של ראש הממשלה להסכם, שהביאה בלאו הכי למתיחות ביחסי ארצות הברית וישראל.

יצוין כי הריגול אחרי נתניהו, אם אכן התרחש, הוא פעולה המנוגדת להוראה של אובמה, שתבע מהסוכנות שלא לרגל אחרי מנהיגיהן של מדינות ידידותיות. ההוראה ניתנה בשנה שעברה, לאחר שקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ומנהיגים אחרים בעולם זעמו עקב דיווחים ש-NSA ריגלה אחריהם שוב ושוב. אלא שעושה רושם שמשום מה, נתניהו לא נכלל ברשימת המנהיגים הידידותיים של ארצות הברית.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. צילום: BigStock

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. צילום: BigStock

התחקיר שפורסם בוול-סטריט ג'ורנל, ושעליו חתומים העיתונאים דני ידרון ואדם אנטוס, מעלה כי הסוכנות ניהלה האזנות סתר שמטרתן הייתה להעביר לבית הלבן מידע מקיף על כוונותיו של נתניהו ועל מאמציה של ישראל לעצור את הסכם הגרעין המתגבש. על פי דבריו של בכיר לשעבר בממשל האמריקני, ה-NSA נהגה לעדכן על כל שיחה משמעותית שיירטה בתוך שש שעות לכל היותר.

פקידי ממשל אמריקניים אמרו לוול-סטריט ג'ורנל כי אובמה האמין שהריגול אחרי נתניהו משמש ל-"תכלית ביטחונית לאומית משכנעת" והיה נחוש בדעתו להמשיך במעקב. הציתות אפשר ל-NSA לקבוע שישראל הדליפה פרטים אודות המשא ומתן בין המעצמות לאיראן, כחלק ממאמצי נתניהו לחסום את ההסכם.

ההאשמות על כך שאובמה אישר ל-NSA לרגל אחרי שיחותיו של נתניהו עם חברי הקונגרס עלולות להזיק לנשיא האמריקני, שכבר נאלץ להתמודד עם מחלוקות מרובות בנוגע למעקבים לאורך תקופת כהונתו. אי אפשר שלא לשוב ולציין בהקשר זה את הגילויים שחשף אדוארד סנואודן ב-2013 אודות נהלי המעקב של ה-NSA, שהובילו בזמנו לוויכוח נוקב בסוגיית ההיקף הראוי לפעילותה של הסוכנות.

הבית הלבן טרם הגיב לדיווחים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    מה עדיין לא הובן? אנחנו עוד כוכב ,אמנם נסתר, בדגל האמריקאי והם מרגישים ויכולים לעשות מה שבה להם, הם צותתו לאנגלה מרקל אז מה זה לצותת למלך ביביהו השלישי לעשות מזה כותרות, נו באמת

אירועים קרובים