בית משפט בגרמניה קבע: "Friend Finder" של פייסבוק אינו חוקי

פאנל השופטים של בית הדין העליון פסק כי כלי זה של הרשת החברתית מהווה תכונה שמטרתה קידום מכירות, ותכונה זו מהווה פרסום טורדני

האם המשא ומתן יצליח? צילום אילוסטרציה: BigStock

בית המשפט העליון של גרמניה הכריז על תכונה של פייסבוק (Facebook), שמעודדת את המשתמשים לשווק את המדיה החברתית לאנשי הקשר שלהם, כעל תכונה לא חוקית. לפסיקה צפויות להיות השלכות רבות בגרמניה, ואולי אף בעולם כולו, ולא רק על שירותי פייסבוק כנראה.

תביעה שהוגשה כבר בשנת 2010 על ידי הפדרציה של ארגוני הצרכנים הגרמנים (VZBV), ושזכתה למספר סבבים במערכת המשפט הגרמנית, הגיעה אל נקודת ההכרעה שלה. בית המשפט הפדרלי לצדק בגרמניה אישר בקביעתו הנוכחית את פסיקתם המוקדמת של שתי ערכאות נמוכות יותר שהתקיימו בברלין בשנת 2012 ו-2014. פאנל השופטים של בית המשפט העליון קבע כי הכלי המכונה "Friend Finder" של פייסבוק מהווה תכונה שמטרתה קידום מכירות ותכונה זו מהווה פרסום טורדני.

תכונת הפייסבוק הוותיקה מוכרת כבר שנים ככזו שמזמינה את חברי הרשת להעניק לה אישור לשאיבת כתובות הדואר האלקטרוני של אנשי הקשר מפנקס הכתובות שלהם, וזאת במטרה לאפשר לרשת החברתית לשלוח הזמנה למשתמשים שאינם חברים בפייסבוק בהצעה להצטרף לשירות. בית המשפט הגיע למסקנה שבפועל מדובר על שיווק מטעה, ומצא כי הרשת הפרה חוקים גרמנים העוסקים בהגנה על נתונים ובנהלי סחר לא הוגנים, וטען שפייסבוק אינה נוהגת כשורה כשהיא מבקשת להשתמש בנתונים הפרטיים של המשתמשים שלה למטרת קידום עצמי.

VZBV בירך על פסק הדין והודיע שלהחלטה יהיו גם השלכות נוספות. "בנוסף לפייסבוק", נאמר בהודעה, "שירותים אחרים משתמשים בדרך המסוימת הזו של פרסום בכדי למשוך אליהם משתמשים חדשים. כעת הם יהיו חייבים לחשוב על כל זאת מחדש", אמר קלאוס מילר, ראש ה-VZBV. "מה יהיו המשמעויות המיידיות של פסק הדין על ה"Friend Finder" אנחנו עוד צריכים לגלות", סיכם מילר את דבריו.

בהצהרה שנמסרה בתגובה לדברים אמרה דובר פייסבוק בגרמניה שהחברה תמתין לקבל את ההחלטה הרשמית ותלמד את הממצאים כדי "להעריך אם יש לדברים השפעה כלשהי על השירותים שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים