האשטאג תפרנים: שיימינג להורים שלא שילמו מזונות

למחלקת המדינה לביטחון כלכלי של אריזונה יש טוויטר ● להורים שחייבים סך כולל של 1.74 מיליארד דולר במזונות שלא שולמו במדינה יש כעת סיכויי גבוה להגיע לפיד הזה ● אבל העניין גורף בינתיים טרוניות בדבר הפרת פרטיות בפרט והגינות בכלל ולא מעט כעסים

לא תתחמקו מזה. אילוסטרציה: BigStock

בתקופת המערב הפרוע נהגו לפרסם פושעים וגנבים באמצעות פוסטרי Wanted שמסמרו על קירות העיירה. בשנת 2016, מושל אריזונה, דאג דוסי, משתמש בחשבון טוויטר (Twitter) ובתיוגים בניסיון לגרום ל"מבוקשים" שלו להפוך לוויראליים. דוסי הורה למחלקת המדינה לביטחון כלכלי לצייץ שמות ופרצופים של הורים שלכאורה לא שילמו מזונות לילדיהם, באמצעות ההאשטאג "deadbeat#", שמשמעותו תפרנים.

"בסך הכל חייבים כל הורי deadbeat# באריזונה כמעט שני מילארדי דולר לרשויות. זה הזמן שלהם להיות בני אדם ולשלם", צייץ דוסי בטוויטר ביום רביעי. עד ליום שישי בבוקר פורסמו בעמוד הפייסבוק (Facebook) של מחלקת המדינה ובטוויטר שלה (ArizonaDES@) – אשר לו כ-1,500 רשומים – השמות ותמונות של ארבעה "משתמטי מזונות ילדים", בלוויית הסכומים שהם לכאורה חייבים.

בנוסף השיק דוסי דף אינטרנט שנועד לעודד גולשים לתרום מידע אודות התפרנים המבוקשים. הוא קידם את פועלו בדברים שנשא ביום שני ואמר: "אני מדבר אל אבות תפרנים. במשך זמן רב מדי יכולתם להישאר אנונימיים ולהתחמק מהאחריות הפיננסית והמשפטית שלכם ללא בושה. לא עוד". המושל הנחרץ הוסיף והסביר: "יש אנשים שיתייחסו אליי כמו אל 'מושל הסולמית'. ובכן הנה עוד משהו חדש שהכנתי בעבור כל האבות התפרנים – מעכשיו המדינה עומדת להתחיל לפרסם תמונות, שמות ואת הסכומים שהלוזרים האלו חייבים במדיה החברתית, עם התיוג תפרנים#".

תהיה גבר ותשלם

"זה פשוט", טען המושל, "אם אתה מבוגר מספיק כדי להיות אב, אז אתה מבוגר מספיק כדי לקבל את האחריות הכספית לילד שלך. אם אתה לא רוצה שיעשו שיימינג להתנהגות חסרת האחריות והנאמנות שלך ויהפכו אותה לוויראלית – תהיה גבר ותשלם".

בתגובה לקמפיין כבר קמה התקוממות ציבורית, ומספר עורכי דין שטענו שהכללת כל החייבים כ"תפרנים" אינה מביאה בחשבון נסיבות אישיות כגון חוסר היכולת של עניים לשלם. מחלקת הבריאות של המדינה חיזקה את הטיעון כשציינה כי "רוב החייבים הם הורים שחייבים סכומים משמעותיים שהצטברו כיוון שיש להם הכנסה קטנה או שאין להם הכנסה כלל, ושלהם חובות ופיגורים בני שנים". הדברים מכניסים לתמונה פן נוסף להתייחס אליו בכל הכרוך במסע הביוש הפומבי שמנהל המושל הנלבב.

האסטרטגיה הייחודית של המושל הביאה גם לתגובה זועמת של דוויד האמו, יו"ר הדירקטוריון של זכויות האבות באריזונה, שהיא למעשה קבוצת מתנדבים. בהצהרה שהוציא פונה האמו אל דוסי בדברים שמאשימים את המושל ביחס מפלה מגדרית: "אם היית נוהג כפי שנהגת כלפי נשים ולא גברים סערת טייפון עולמית הייתה קמה עליך".

למרות ההתייחסות של המושל לאבות בלבד, ועל אף שבמדינת אריזונה יש 142 אלף הורים שחייבים כספי מזונות, מסתבר שהקמפיין השנוי במחלוקת פונה לגביית חובם של 387 אבות ו-34 אמהות בלבד. הראשון לזכות בביוש הפומבי בדף של הרשויות בטוויטר היה גבר שלפי הטענות חייב 170 אלף דולר במזונות ילדיו ועכשיו מצפים כולם לגלות האם הקמפיין האכזרי יימשך או שהביקורות יצננו את התלהבות המושל.

בינתיים סירב דוברו של דוסי להגיב לדברים. אגב, דוסי, שהיה מנכ"ל רשת הגלידריות קולד סטון (Cold Stone Creamery) – הפך למושל אריזונה רק בינואר האחרון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים