מלך הלייקים בפייסבוק: ברק אובמה

כך מגלה מחקר חדש של Burson-Marsteller ● ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, תופס את המקום השלישי מבין מנהיגי העולם במידת מעורבות הגולשים בדף הפייסבוק שלהם

מי ישמור עלינו? ברק אובמה. קרדיט: טוויטר

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הוא המנהיג העולמי הפופולרי ביותר בפייסבוק (Facebook) עם 46 מיליון לייקים (עוקבים) בדף הקמפיין שלו (Barack Obama campaign page). כך על פי מחקר חדש, שכותרתו "מנהיגי העולם בפייסבוק", של פירמת היח"צ והייעוץ התקשורתי הגלובלית ברסון-מרסטלר (Burson-Marsteller), המיוצגת בישראל על ידי MSComms. בצמוד אליו, במקום השני, אפשר למצוא את ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, עם יותר מ-31 מיליון עוקבים בדף האישי שלו, Narendra Modi ו-10.1 מיליון עוקבים בדף המוסדי שלו, PMO India, שנמצא במקום השלישי.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא אינדונזיה, ג'וקו וידודו ונשיא מצרים, עאבד אל-פתאח א-סיסי, משלימים את רשימת חמשת המנהיגים הפופולריים בעולם, עם יותר מחמישה מיליון עוקבים לכל אחד.

מהמחקר עולה, כי בנובמבר 2015 יצר הממשל האמריקני דף מוסדי רשמי של נשיא ארצות הברית שהצליח לצבור 1.3 מיליון לייקים תוך פחות מחודשיים מיום הקמתו, וכבר נמצא היום בין 30 הדפים הפופולריים ביותר של מנהיגי עולם. למודי יש את העוקבים האינטראקטיביים ביותר עם יותר מ-200 מיליון אינטראקציות בקהילת הפייסבוק שלו ב-2015 (המספר הכולל של לייקים, תגובות ושיתופים), יותר מפי חמישה משל אובמה. עם זאת, הפוסטים של הבית הלבן אולי מושכים הרבה פחות לייקים מאלו של מודי, אך הם זוכים לשיתופים בתדירות הגבוהה ביותר.

לכמות הלייקים יש אמנם חשיבות, אך נתון זה אינו  בהכרח מתרגם ליותר מעורבות של הגולשים. כדי לקבוע "דירוג של מעורבות" יחסית למספר הלייקים לדף, מחבר המחקר את המספר הכולל של הלייקים, התגובות והשיתופים לפוסט בכל דף ב-2015, ולאחר מכן מחלק נתון זה במספר הלייקים לדף.

הנשיא הבלתי מעורער של פייסבוק

על פי מדד המעורבות, הנשיא הנבחר החדש של ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי, הוא "הנשיא הבלתי מעורער של פייסבוק", עם שיעור מעורבות דו-ספרתי – כמעט 12%. הדף של אובמה, לעומת זאת, על אף היותו הדף האהוד ביותר, נמצא בתחתית הרשימה במדד שיעור המעורבות לעוקב, 0.89% בלבד. אחרי מאקרי, במקום השני במידת המעורבות, מדורג ראש ממשלת קמבודיה, הון סן (8.58%), ובמקום השלישי והמכובד, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו עם 8.11%. אחריו במדד המעורבות, נמצאים הדפים של משרד ראש ממשלת עיראק, נשיאת ברזיל לשעבר דילמה רוסף והדף של הבית הלבן, אשר נהנים אף הם משיעורי מעורבות גבוהים יחסית לכמות עוקבים, של יותר מ-7%.

המחקר מגלה עוד, כי כמעט 90% מבין כל ממשלות העולם מתחזקות דף פייסבוק רשמי, ו-87 מנהיגי מדינות, 82 ראשי ממשלה ו-51 שרי חוץ, מנהלים דפים אישיים בפלטפורמת הפייסבוק. כמו כן, 169 מבין 193 המדינות החברות באו"ם, מתחזקות  דף פייסבוק רשמי.

דף הפייסבוק של נשיאות הרפובליקה הדומיניקנית הוא הדף הפורה ביותר, עם ממוצע של יותר מ-27 פוסטים ליום ב-2015. פוריות כמעט זהה נראית הן בממשלות בוטסואנה והפיליפינים, כל אחת עם ממוצע של יותר מעשרים פוסטים ליום. הדף הרשמי של נשיא ארצות הברית לעומת זאת, מפרסם רק מדי פעם, אך צובר יותר מ-77 אלף אינטראקציות לכל פוסט שמתפרסם.

לכונן קשר הדוק ואישי יותר עם האזרח

"מחקר ראשון זה על השימוש שעושות ממשלות בפייסבוק, מספק תובנות רבות ערך לגבי ההתנהלות התקשורתית של מנהיגים פוליטיים ברחבי העולם", אמר דונלד  באר, מנכ"ל ויו"ר ברסון-מרסטלר העולמית. "ארגונים, מוסדות חוץ-ממשלתיים וגופים אחרים, יכולים ללמוד רבות מההתנהלות של ממשלות ומנהיגיהן בפייסבוק ומהדרך שבה הצגת הצד האנושי שלהם עוזרת להם לכונן קשר הדוק ואישי יותר עם האזרח".

"המחקר מדגים כיצד ממשלות צוברות יותר ניסיון, ידע ומקצועיות בשימוש במדיה החברתית. ממצא מעודד מהמחקר הוא שכשמדובר בממשלות, האיכות מנצחת את הכמות בהיבט תכני הפוסטים", מוסיף ג'רמי גלבריית', מנכ"ל ברסון-מרסטלר אירופה, המזה"ת ואפריקה וסמנכ"ל אסטרטגיה גלובלי. "בנוסף, מרענן מאוד לראות שהפוליטיקאים המצליחים, מתנהגים בפייסבוק כמו כל משתמש אחר, על ידי שיתוף תמונות מחיי המשפחה, חוויות מהחגים והילדים".

במהלך שמונה השנים האחרונות הפכה פייסבוק לפלטפורמה המועדפת על מנהיגי העולם ועל הממשלות ליצירת קשר עם ציבור המצביעים והבוחרים. ב-4 בינואר 2016 הגיעו כל מנהיגי העולם יחדיו לכמות כוללת של 230,489,257 לייקים ופרסמו כמות כוללת של 302,456 פוסטים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים