פוקסקון במגעים לרכישת שארפ תמורת 5.3 מיליארד דולר

הפסדיה הכספיים של שארפ עמדו בשנה החולפת על כ-200 מיליון דולר ויש לה חובות לבנקים ביפן בסדר גודל של 4.32 מיליארד ● אם תמומש העסקה, פוקסקון תיטול על עצמה לשלם אותם

עכשיו הן ביחד. פוקסקון ושארפ

Hon Hai, החברה האם של פוקסקון (Foxconn) הטייוואנית, יצרנית הציוד של חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, הציעה עבור רכישת שארפ (Sharp) היפנית סכום של 625 מיליארד ין, שווה ערך ל-5.3 מיליארד דולר; כך דיווח הבוקר (ה') וול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal) .

שארפ מצויה בקשיים כספיים זה זמן: הפסדיה הכספיים עמדו בשנה החולפת על כ-200 מיליון דולר, ויש לה חובות לבנקים ביפן, בסדר גודל של 4.32 מיליארד דולר. לכן, הבנקים היפנים חילצו אותה ממשברים בשנה החולפת. אם תמומש העסקה, פוקסקון תיטול על עצמה את תשלום החובות של הנרכשת. אין בכוונת הרוכשת לבצע שינויים בהנהלת שארפ. בעבר דובר על רכישת חלקים מהחברה, אולם כעת מדובר על רכישת החברה כמקשה אחת, עם 48 אלף עובדים ו-29 אתרים – משרדים ומפעלים והקניין הרוחני שלה.

אם הנהלות פוקסקון ושארפ יאשרו את העסקה, הרי שהיא תוכרז בימים הקרובים – בטרם שארפ תכריז על התוצאות הכספיות הרבעוניות שלה, שימשיכו להצביע על הפסדים.

במקביל, שארפ מנהלת מגעים עם INCJ (ר"ת the Innovation Network Corporation of Japan), קרן ההשקעות היפנית הממשלתית, אשר הציעה לרכוש אותה תמורת סכום של 2.5 מיליארד דולר. בבעלות קרן ההשקעות היפנית נמצא המיזם הממשלתי Japan Display, והיא רוצה לשלב את שארפ במיזם.

פקידי ממשל בכירים ביפן הביעו דאגה מהעסקה האפשרית, בשל העובדה שסין תהיה הבעלים של סודות טכנולוגיים, והוסיפו כי ברצונם שהטכנולוגיות היפניות יישארו במדינה.

דובר פוקסקון סירב להגיב לדיווח. כבר ב-2012 נערכו מגעים בין Hon Hai לשארפ, אולם הם עלו על שרטון. השיחות חודשו בשנית בספטמבר 2015.

למי טובה העסקה?

פוקסקון מעוניינת בשארפ כחלק מרצונה להפוך לחברת טכנולוגיה וליצרנית עצמאית של מכשירים – ולא כזו אשר מספקת שירותי ייצור לחברות אחרות. בתאגיד הענק מועסקים יותר מ-1.2 מיליון עובדים, והוא מייצר מכשירים עבור ענקיות טכנולוגיה רבות – אפל (Apple) בראשן וכן מיקרוסופט (Microsoft) וסוני (Sony). אנליסטים ציינו כי "מאחורי הלהיטות של פוקסקון לרכוש את שארפ עומד הרצון להרוויח יותר כסף מהחברות שלהן היא מרכיבה טלפונים חכמים, ובמיוחד, הלקוח החשוב ביותר שלה – אפל".

רוב הצרכנים מכירים את שארפ כיצרנית מכשירי טלוויזיה. אבל היא גם מייצרת מסכי LCD, אותם היא מוכרת ליצרניות אחרות של מכשירים אלקטרוניים, כמו מצלמות, טלפונים חכמים, ומוצרים אחרים שבבסיסם יש מסך. יחידה עסקית זו של שארפ מהווה עבורה מעמסה כלכלית: היא היוותה 30.8% מהמכירות שלה בשנת 2015, אבל עם מתח רווחים שהיה חלש לאורך כמה וכמה רבעונים.

פוקסקון מייצר רכיבים רבים ב-iPhone, כמו מסגרת המתכת של המכשיר. הוא גם מרכיב את החלקים שמקורם בחברות אחרות, כחלק מהייצור וההרכבה הכוללים של המכשיר – אולם אינו מייצר את המסך. כך, אפל לוקחת את המסכים שלה מחברות כמו LG וסמסונג (Samsung) – שתיהן מתחרות ישירות לאפל, כי הם מוכרות טלפונים משלהן.

כך, על ידי רכישה של שארפ, פוקסקון יכולה להרוויח יותר מהרכיבים שהיא מרכיבה עבור ה-iPhone, ועבור מכשירים פוטנציאליים אחרים. מנגד, ציינו אנליסטים, אפל תצא נשכרת אף היא מהעסקה, כי פחות כסף מהזמנות ההרכבה שלה ייכנסו לכיסים של מתחריה הישירים. כך, בשל היתרונות של קניית רכיבים בתפזורת, פוקסקון תוכל להציע לאפל את החלקים האחרים שהיא מספקת לה בעלות מופחתת. האנליסטים ציינו בעוקצנות, כי "לא בהכרח שהפחתת עלויות הייצור יבואו לידי ביטוי במחיר לצרכן הסופי: הלקוחות של אפל ידועים לשמצה בחוסר הרגישות שלהם לגבי מחיר, והחברה יכולה לשמור לעצמה את ההפרשים מהחיסכון שבייצור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים