הסוף לאפליה: המכללות הטכנולוגיות יזכו לתקצוב דומה לזה של המכללות האחרות

בשלב הראשון תזרים להן המדינה 30 מיליון שקלים לכיסוי חובות ● התוכנית צפויה לצאת לפועל במסגרת תקציב השנה הבאה

צילום אילוסטרציה: BigStock

משרד האוצר הודיע אתמול (ב') כי הממשלה תתחיל לבצע רפורמה מקיפה בתקצוב המכללות הטכנולוגיות בישראל, על מנת להשוות את תקציביהן לזה של המכללות האחרות. בשלב הראשון תעמיד הממשלה לרשותן סכום של 30 מיליון שקלים לכיסוי חובות. התוכנית צפויה לצאת לפועל במסגרת התקציב של 2017.

הדברים נאמרו בדיון שנערך בנושא בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ אלי אלאלוף (כולנו). בדיון השתתפו מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, וכן נציגים של משרד הכלכלה, שהמכון להכשרות טכנולוגיות (מה"ט), שמהווה חלק ממנו, מתקצב את המכללות הללו; פורום המכללות הטכנולוגיות; והתאחדות הסטודנטים.

על פי המתווה, שסוכם בעזרת ח"כ אלאלוף ויו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו), תגובש תוכנית ארוכת טווח במטרה לתקן את העיוותים הקיימים במערכת ההשכלה הטכנולוגית ולשפר את רמתה. המטרה היא לאפשר לה לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בה.

"מקרה קלאסי של תת תקצוב"

באב"ד אמר כי "למכללות הטכנולוגיות חשיבות רבה להגדלת הפריון במשק הישראלי. לכן אנחנו מסייעים, יחד עם משרד הכלכלה, לקידום ההשכלה הטכנולוגית בישראל".

עמית לנג, מנכ״ל משרד הכלכלה, ציין כי "זהו מקרה קלאסי של תת תקצוב, שפוגע הן בסטודנטים והן בתעשייה". הוא הוסיף כי בתקציב 2016 כלול "מפנה חיובי" בסכום המוקדש להכשרה מקצועית, לעומת קיצוצים מתמשכים בעשור האחרון. אולם, למרות זאת, "ללא הקצאת תקציבים משמעותיים על ידי משרד האוצר להכשרה בכלל, והשוואת תקציבי הסטודנטים במכללות לעומת מקביליהם בהשכלה הגבוהה בפרט, לא ניתן יהיה להביא את מערכת ההכשרה הטכנולוגית לקידום המערכת ולשיפור הנדרש".

"כאשר סטודנט במכללה טכנולוגית מתוקצב ב-8,000 שקלים לעומת סטודנט בשאר ההשכלה הגבוהה, שמתוקצב ב-40 אלף שקלים, לא ניתן לסגור את הפערים ולשפר את החינוך הטכנולוגי", אמר לנג.

ד"ר יוכבד פנחסי-אדיב, יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות, הדגישה כי "מדובר בפתרון זמני, המהווה פלסטר, וכעת פנינו לעתיד, לביצוע רפורמה החשובה. פורום המכללות הטכנולוגיות מעריך את השותפות החשובה עם משרד האוצר וימשיך להיות עמוד האש ההולך לפני המחנה בכל הקשור לקידום השכלה טכנולוגית בישראל".

לדברי גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים, "יש להדגיש שהתקציב המועבר כעת הוא חוב מהעבר, כך שהמכללות הטכנולוגיות יתאוששו כלכלית, אך לא מעבר לזה. בשנים האחרונות הן נדרשו להתמודד עם גירעונות ובמצב כזה קשה לתכנן את העתיד".

לפי נתוני משרד הכלכלה, יש בישראל כ-55 מכללות טכנולוגיות והתקציב הכולל שלהן ל-2016 עומד על כ-170 מיליון שקלים.

באחרונה פרסמה התאחדות התעשיינים כי בתעשייה חסרים כ-8,000 עובדים מקצועיים – מחסור שנגרם בעקבות מספר נמוך מדי של מסגרות מתאימות לחינוך מקצועי וטכנולוגי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים