הכנסת אישרה סופית את חוק הסליקה האלקטרונית

החוק עבר ברוב של 61 תומכים, ללא מתנגדים ● עם כניסתו לתוקף ניתן יהיה להפקיד, לפדות או, לא עלינו, להחזיר צ'קים דרך הסמארטפון והמחשב

הצ'ק - לא רק מנייר. אילוסטרציה: BigStock

הכנסת אישרה אתמול (ד') בקריאה שלישית את חוק הסליקה האלקטרונית, שקובע כי ניתן לבצע פעולות שקשורות לצ'קים גם באמצעים אלקטרוניים, מבלי צורך להגיע פיזית לבנק. הצעת החוק הממשלתית עברה בקריאה שלישית בקרוב של 61 ח"כים, ללא מתנגדים.

בדברי ההסבר של הצעת החוק נכתב כי הוא בא לבצע "הסדרה של סליקה אלקטרונית של צ'קים במערכת הבנקאית חלף הצגה פיזית שלהם; הסדרה של החזרת צ'ק שסורב ללקוח; הסדרת קבילותו של הצ'ק הממוחשב בהליך המשפטי; הסמכה לקבוע כללים בעניין הסליקה האלקטרונית ובעניין שמירתו של הצ'ק הפיזי; וכן קביעה כי היקף האחריות של הבנק כלפי לקוחו בהתאם לכל דין לא תשתנה בשל שינוי שיטת הסליקה".

משמעות החוק היא שמעתה ניתן יהיה להפקיד צ'קים, לפדות או להחזיר אותם באמצעות צילום בטלפון החכם או סריקה ממוחשבת. במקרים שהצ'ק יחזור, הבנק יחויב לשלוח ללקוח עותק דיגיטלי שלו.

מלבד ההגעה הפיזית לבנק, יתקצר זמן הטיפול בצ'קים משלושה ימי עסקים ליום עסקים אחד, והעמלות צפויות לרדת לסכומים נמוכים יותר. בבנק ישראל טוענים שאפשר להפחית אותן בשיעור של עד 75%, אולם ההחלטה נתונה לחלוטין בידי הבנקים.

עוד קובע החוק כי פלט של הצ'ק הממוחשב יהיה קביל מבחינה משפטית לכל דבר ועניין, כמו צ'ק מנייר. נגידת בנק ישראל, בהתייעצות עם שר המשפטים והשר לביטחון פנים, עתידה לקבוע כללים עד כמה זמן יהיה על הבנקים לשמור את הצ'קים הממוחשבים לצורך חקירות פליליות.

מה לגבי מקרים של זיוף צ'קים ממוחשבים? הנושא לא מוזכר בהצעת החוק, אולם בבנק ישראל מציינים שניתן יהיה להעלות את הצ'ק לאפליקציות הרלוונטיות, אבל לא לערוך אותן. עוד הם אומרים כי העברות צ'קים בין הבנקים יתבצעו תוך שמירה על אבטחת מידע.

החוק ייכנס לתוקף בעוד תשעה חודשים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים