פרשיית העירום הצרפתי: בית המשפט פסק כנגד פייסבוק

הפסיקה איפשרה לתובע לזכות סופית בתביעתו מ-2011 כנגד הרשת החברתית, על שהסירה קישור לציור עירום מפורסם מהדף שלו וסגרה את חשבונו

תשלם פיצויי נכבד לתובעים עקב מנגנון זיהוי הפנים שלה. פייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

בית המשפט בפריז אישר פסיקה של ערכאה צרפתית קודמת שקבעה כי פייסבוק (Facebook) יכולה להיתבע גם תחת החוק הצרפתי ולא רק תחת החוק בקליפורניה, מקום מושבה של הרשת החברתית.

הכל התחיל כשהרשת החברתית החליטה להסיר ציור תקריב של אישה עירומה של האמן גוסטב קורבה שפרסם בדף שלו מורה צרפתי בשם פרדריק דוראן-בייסס. המורה טען שיש לו זכות לפרסם בפייסבוק קישור לתמונה של הציור המפורסם, מה גם שמדובר בעבודה מהמאה ה-19 שגרסתה המקורית תלויה במוזיאון ד'אורסה בפריז.

הסטנדרטים של קהילת פייסבוק קובעים כי "אנחנו מגבילים את התצוגה של עירום בגלל שחלק מהקהל בתוך הקהילה הגלובלית שלנו עשוי להיות רגיש לסוג זה של תוכן – במיוחד בשל הרקע שלו, גילו או הנורמות התרבותיות שלו".

דוראן-בייסס האשים את פייסבוק בהפעלת צנזורה, ואמר כי הרשת החברתית צריכה להחזיר את חשבונו ולשלם לו פיצויים בגובה של יותר מ-25 אלף דולר, כשתבע את החברה בשנת 2011. אלא שהדברים נתקלו במכשלה.

המורה זכה בתביעה שהגיש לבית המשפט הגבוה לצדק בפריז בשנה שעברה כנגד פייסבוק, בטענה שהרשת החברתית לא הייתה צריכה להשעות את חשבונו בגלל דימוי אירוטי שפרסם בדף שלו. הענקית האמריקנית ממנלו פארק ערערה על הפסיקה בטענה שמשתמשים יכולים לתבוע אותה רק בקליפורניה.

הפרשיה נתפשה כמקרה מבחן שיש לו פוטנציאל לסלול את הדרך בעבור תביעות אחרות כנגד פייסבוק מחוץ לתחום השיפוט של ארצות הברית. משתמשי פייסבוק חייבים להסכים לתנאי השירות של ענקית הטק, הקובעים כי תחום השיפוט שלה הוא קליפורניה. אלא שבפייסבוק פעילים, למשל, כ-22 מיליון צרפתים, ובית המשפט הגבוה לצדק בפריז החליט שדרישתה של החברה פוגענית ומפרה את דיני הצרכנות הצרפתיים, וזאת מכיון שענקית הרשת החברתית מקשה על משתמשים החיים בצרפת לתבוע אותה אם יש להם רצון או הצדקה לעשות כן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים