ליצמן יקדם הנפקת כרטיסים רפואיים אישיים למטופלים

שר הבריאות ציין בדיון בכנסת כי הכרטיסים הללו יאגדו את כל המידע הרפואי על החולה ויקלו בקבלת הטיפול הנכון ● במטה הסייבר הלאומי הזהירו כי יש מי שעלולים לחמוד את המאגר

שר הבריאות, יעקב ליצמן ויו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ אורי מקלב

שר הבריאות, יעקב ליצמן, מתכוון לקדם הנפקה לכל חולה או מטופל של כרטיס אישי חכם, שיאגד בתוכו את כל המידע הרפואי עליו ויהיה זמין לרופאי קופות ובתי החולים. ליצמן אמר את הדברים בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.

"מידע הוא חצי טיפול רפואי. אם יש את כל המידע, קל יותר לרפא אנשים. לכן, אעשה כל שביכולתי כדי לקדם את הנפקת הכרטיסים הללו, תוך התחשבות בפרטיות ובזכויותיהם של החולים", הבטיח ליצמן. הוא ציין כי "בינתיים, אנחנו משתפים מידע בין גורמים שונים במערכת הבריאות".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' משה בר סימן טוב, סיפר על המערכת שעושה זאת ואמר כי רופאים מעידים שהיא מצילה חיים. הם יכולים לצפות בה במידע כגון בדיקות שביצע המטופל, תרופות שהוא לוקח וההיסטוריה הרפואית שלו.

פרופ' רן בליצר משירותי בריאות כללית ציין אמנם כי המערכת הישראלית זוכה להערכה בחו"ל, אולם עמד גם על צדדים פחות טובים שלה: "המערכת לא מושלמת ולא ניתן להנגיש את המידע לרופא פרטי שאינו מחובר לרשת לאומית. אלא שברוב המכריע של הטיפולים שמבוצעים בה, אין לה תחליף. הרבה חיים ניצלו בשנים האחרונות בעקבות הנגשת המידע לרופאים בזמן הנכון".

פרופ' מנחם הלפרין, מנהל חדר המיון בבית החולים איכילוב, אמר שהמערכת לא מספיק מפורטת ולא כוללת את כל המידע הנחוץ לרופאים – מה שלדבריו מאלץ את רופאי בית החולים לבצע בדיקות פעם שנייה. "כיום אין תירוצים, הטכנולוגיה מאפשרת לדעת את כל הפרטים", הוסיף.

כרטיס וולונטרי

הכרטיס עליו מדבר ליצמן אמור להיות וולונטרי, כלומר: מטופל שלא ירצה לא יחויב להשתמש בו. הוא מעלה בנוסף שאלות של אבטחת מידע, עליהן הצביע יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב. טל שטיינהרץ, נציג מטה הסייבר הלאומי שנכח בדיון, הביע תמיכה בהנפקת כרטיס אישי, אולם רק כזה שיאפשר שמירה על אבטחת המידע, והזהיר כי "התרחיש המאיים הוא שמישהו ירצה לשנות את הנתונים במאגר".

ד"ר תמי קרני, נציגת ההסתדרות הרפואית, אמרה כי הארגון תומך אמנם בכרטיס מסוג זה, אבל "צריך לדאוג שהחוק לא יאפשר לרופאים שאינם הרופאים המטפלים להיכנס למידע הרפואי של המטופל".

ח"כ מיכל רוזין ביקשה ליידע את ציבור המטופלים שהם יכולים לא לאפשר לרופאים לצפות במידע הרפואי שלהם. "אנחנו יודעים על לפחות מקרה אחד מצער שבו אישה העדיפה למות מאשר לחשוף את המידע הרפואי שלה. לצערי, יש אנשים שיעדיפו חיסיון על פני חיים", ציינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים