ברזיל שחררה את סגן נשיא פייסבוק אמריקה הלטינית ממעצרו

השופט ששחרר את דייגו דזודן, שנעצר ביום ג' במדינה, אמר שהבכיר לא צריך היה להיעצר מלכתחילה

סגן נשיא פייסבוק (Facebook) באמריקה הלטינית, דייגו דזודן, שוחרר ביום רביעי ממעצרו, כך אישרה הרשת החברתית הגדולה בעולם לפורצ'ן (Fortune). שופט במדינה הקטנה ביותר של ברזיל, סרז'יפה, ביטל צו שניתן ושהביא למעצרו של דזודן ביום ג', ואמר כי סגן הנשיא לא יכול להיעצר משום שהוא לא נמצא כרגע תחת חקירה פלילית.

"מעצרו של דייגו היה צעד מאוד בלתי מידתי ואנו שמחים לראות שבית המשפט בסרז'יפה הורה על שחרורו", אמר דובר פייסבוק והוסיף וטען ש"לעצור אנשים ללא קשר לחקירה תלויה ועומדת הוא צעד קפריזי ואנחנו מודאגים לגבי ההשפעות של מהלכים כאלו על אזרחי ברזיל ועל החדשנות בארץ".

דזודן נעצר ביום ג' בעקבות צו של בית המשפט שהתיר למשטרה המקומית להחזיק אותו בחקירה. הוא נאלץ להישאר בבית הכלא למשך הלילה, עד שחרורו למחרת בבוקר. המעצר הוא חלק מחקירה רחבה יותר בנוגע לחשד לסחר בסמים ומעורבותו (הפסיבית) של שירות ההודעות ווטסאפ (WhatsApp), הנמצא בבעלות פייסבוק, בדברים. למרות שרבים מחלקי הפאזל בסיפור חסרים, כחלק מחקירתם ביקשו הרשויות הברזילאיות את נתוני התקשורת שהתנהלה בווטסאפ בין מי שלכאורה מעורבים בסחר בסמים.

בקשות חוזרות ונשנות מפייסבוק

משטרת סאו פאולו עצרה את דזודן, לאחר שלדברי הרשויות בקשות חוזרות ונשנות מפייסבוק להעברת הנתונים נענו בהתעלמות גורפת. השופט הוציא את הצו, כך טענו הרשויות, שלוש פעמים ואף החל לקנוס את פייסבוק בתשלום 50 אלף ריאל, שהם 12,600 דולר, בעבור כל יום שחלף במהלך החודשיים שבהם לא צייתה הענקית להוראת בית המשפט. בחודש שעבר הקנס כבר טיפס למיליון ריאל (253 אלף דולר) ליום, ומשכל אלו לא הביאו לשיתוף הפעולה של החברה עם הרשויות, הוצא צו מעצר לדזודן כבר ב-7 בפברואר.

הדברים הם חלק מקרב רחב יותר שמתנהל בין חברות הטכנולוגיה לרשויות אכיפת החוק בכל רחבי העולם למעשה, סביב סוגיית האיזון הראוי בין הפרטיות ורדיפת הצדק. המלחמה המפורסמת שניטשת בין אפל (Apple) ל-FBI בשאלה האם מותר לרשויות או לא לאלץ את החברה לעזור לבולשת לפתוח את מכשיר ה-iPhone שבו השתמש אחד הטרוריסטים מסן ברנרדינו, סעיד פארוק, הולכת ומצטיירת כמקרה בוחן בעבור הכרעות עולמיות דומות. הענקית מקופרטינו מתעקשת כי העדיפות הראשונה שלה היא לפרטיות המשתמש, ואף מדגישה כי היא חוששת שעזרה לרשויות החוק בפתיחת ה-iPhone היחיד המסוים, יכולה לשמש דוגמה לבקשות דומות בעתיד.

מנגד, ה-FBI ביחד עם רשויות אכיפת חוק בולטות אחרות מרחבי העולם, טוענים כי הרעיון של פרטיות, על אף שהוא מוצדק במובנים אחדים, יכול לעכב הזדמנויות לרדיפת צדק במקרים אחרים. שירותי הודעות כמו ווטסאפ  וה-Messages של אפל, טוענות הרשויות, יצרו מצב של "going dark" – מונח שטבעו ה-FBI ומשרד המשפטים האמריקני במהלך השנתיים האחרונות, בכדי לתאר כיצד טרוריסטים ופושעים יכולים להסתתר מפני רשויות החוק באמצעות טכנולוגיות מוצפנות.

לורטה לינץ', התובעת הכללית של ארצות הברית. צילום: ויקיפדיה

לורטה לינץ', התובעת הכללית של ארצות הברית. צילום: ויקיפדיה

"מצבי "going dark" מהווים איום אמיתי ורציני על משימתן של רשויות החוק להגן על ביטחון הציבור ולהבטיח כי עבריינים יתפסו ויתנו דין וחשבון על מעלליהם", אמרה לורטה לינץ', התובעת הכללית של ארצות הברית, בוועידת האבטחה המקוונת RSA שהתקיימה בסן פרנסיסקו ביום ג'.

היועצת המשיכה והסבירה כי "אנו חייבים להבטיח לקורבנות ולציבור, שעל ביטחונם אנו אמורים להגן, שעשינו הכל על-פי החוק על-מנת לחקור באופן מלא מפגעי טרור ופושעים פליליים על אדמת אמריקה". עם זאת, לינץ' הוסיפה כי בסופו של דבר החלטה על הנושא – שראש ה-FBI ג'יימס קומי כינה "השאלה הקשה ביותר" – היא דבר-מה שחברות הטק ורשויות אכיפת החוק צריכים לעבוד עליו יחד.

ג'יימס קומי, ראש ה-FBI. צילום: ויקפדיה

ג'יימס קומי, ראש ה-FBI. צילום: ויקפדיה

למרות מעצרו של דזודן, פייסבוק נראית כמי שמוכנה לעשות בדיוק את זה ולעבוד עם ברזיל. "אנחנו נשארים מוכנים לענות על כל שאלה שיש לרשויות בברזיל", אמר דובר פייסבוק, ואילו רשויות סרז'יפה לא מיהרו בינתיים להיענות לבקשה למתן תגובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים