שווייץ זה לא רק אלפים ושוקולדים

השווייצרים מצטיינים במאכלים הערבים לחיך, בשעונים ובטבע המרהיב במדינה שלהם, אלא שמתברר שיש להם הרבה מה להציע גם בתחום ההיי-טק

אלפים, שוקולדים - והיי-טק. שווייץ. צילום אילוסטרציה: BigStock

התעשייה השווייצרית ידועה הרבה מאוד בזכות השעונים, הגבינות והשוקולדים המיוצרים בה. אלא שמסתבר שגם בתחום ההיי-טק יש לה לא מעט מה לתת והשבוע נקרתה בפני השלטון במדינה הזדמנות פז להראות זאת לשאר העולם.

שווייץ היא המדינה השותפה בשנה זו לארגון כנס CeBIT, שמתקיים השבוע בהנובר שבמדינה השכנה, גרמניה. ואמנם, השווייצרים עשו באירוע מאמצים ניכרים להראות שהמדינה שלהם היא לא רק מראות טבע מרהיבים ומאכלים עבים לחיך, אלא גם טכנולוגיה פורצת דרך.

אחד הדוברים המרכזיים בכנס היה נשיא שווייץ, יואן שניידר-אמן. הוא אמר כי "כשהתחלתי את הקריירה שלי כמהנדס אלקטרוני, האנשים היו אופטימיים לגבי העתיד. הם חיכו לרובוטים שיעזרו וחלמו על מכוניות מעופפות. לאחר מכן העתיד הפך לאיום, בעיקר בגלל הוליווד. למרות זאת, כשהוא הגיע, ניתן היה לראות שיש בו הרבה צדדים חיוביים. פותחו טכנולוגיות רבות, כמו הטלפונים הניידים והאינטרנט, האי-מיילים החליפו את המכתבים ו-eBay נוגסת בחנויות הפיזיות ובשווקים. העתיד שחלמו עליו בשנות ה-70' כבר כאן או נמצא בהישג יד והשווייצרים תרמו ותורמים לגידול המהיר הזה. הדוגמה הטובה ביותר היא ה-www, שהומצא במרכז האירופי לחקר הגרעין CERN שנמצא ליד ז'נבה, כדי לסייע בשיתוף פעולה בינלאומי".

נשיא שווייץ, יואן שניידר-אמן. צילום: נשיאות שווייץ, מתוך ויקיפדיה

נשיא שווייץ, יואן שניידר-אמן. צילום: נשיאות שווייץ, מתוך ויקיפדיה

הוא המשיך וציין כי "גוגל (Google) הקימה קבוצת מחקר של 3,000 איש בציריך. יבמ (IBM) וחברות רבות נוספות התגבשו סביב ETH Zurich ואוניברסיטת לוזאן. אנחנו מוכרים טלמטיקה ו-IT. יש לשווייץ הרבה מה לתרום בכל הקשור למחקר וטכנולוגיה והיא משקיעה רבות בחינוך טכנולוגי".

היי-טק כמו שעון שווייצרי

דובר שווייצרי נוסף בכנס היה ג'ורג' ניקולס הייאק, נשיא סווטש (Swatch), שסיפר על הקשר בין חברת השעונים לטכנולוגיה מתקדמת. "השעונים השווייצריים מעוררי תשוקה ורגשות, אך גם ההיי-טק אצלנו הוא מהדרגה הגבוהה ביותר", אמר.

הוא הוסיף ש-"כשמדברים על ייצור שעונים, הרבה אנשים חושבים על שען שיושב מאחורי השולחן ומחבר רכיבים מסובכים לכדי מערכת אחת. אלא שזה כבר מזמן לא כך. תעשיית השעונים השוויצרית היא תעשייה היי-טקית לכל דבר, שעושה שימוש בננו-מכניקה ובמיקרו-אלקטרוניקה".

"כל מפעלי השעונים בשווייץ הם אוטומטיים-רובוטיים, אבל יחד עם זאת, יש אנשים שמתכננים ומתחזקים את המכונות. אנחנו מייצרים כיום הרבה יותר שעונים מבעבר במדינה יקרה כמו שווייץ, ומספר המשרות לא קטן אלא אף גדל", ציין הייאק.

ג'ורג' ניקולס הייאק, נשיא סווטש. צילום: יח"צ

ג'ורג' ניקולס הייאק, נשיא סווטש. צילום: יח"צ

"השעונים של ימינו מכילים חיישנים שמאפשרים להם להיות חסכוניים באנרגיה, עד כדי כך שכוח נפילתה של טיפת גשם אחת מספיק לשעון למשך 10 דקות. בכל הקשור לננו-טכנולוגיה, אנחנו משתמשים בחומרים בצורה כזו שגרם זהב מספיק לנו לעשרות ומאות שעונים. גם במיקרו-אלקטרוניקה אנחנו משפרים את צריכת החשמל, באמצעות שימוש באנרגיה שנובעת מתנועת היד של עונד השעון", אמר.

הייאק הוסיף ש-"אנחנו מייצרים מיקרו-בקרים, חיישנים ומערכות לשימוש באמצעות אנרגיית שמש, לרבות חיישנים שמוצאים בסמארטפונים. גם תחום המחשוב הלביש דורש אנרגיה ופיתחנו סוללות טובות יותר, בשיתוף עם האוניברסיטאות בשווייץ".

אגב, בהתייחס למכוניות האוטונומיות אמר הייאק כי להערכתו, הרכב הראשון שייסע ללא נהג יהיה טנק ולא רכב פרטי או מסחרי.

אקסלרטור חדש בציריך

בתוך כך, גופים שווייצריים בולטים הכריזו במהלך CeBIT על הקמת מרכז גדול של סטארט-אפים בציריך. מדובר בשני הבנקים השווייצריים הגדולים UBS וקרדיט סוויס, ספקית ה-ICT המקומית סוויסקום, חברת ביטוח פנסיוני גדולה וחברת הייעוץ ארנסט אנד יאנג (EY). החממה תהיה פתוחה ליזמים מכל העולם שיהיו מוכנים לעבור לעבוד בציריך.

המרכז הוא חלק מאקסלרטור גדול יותר בשם Accelerator Kickstart, שמטרתו לקדם את שווייץ כאחד המקומות המובילים לחברות דיגיטליות. האקסלרטור יפעיל שלוש תוכניות נוספות, בתחומי המזון, הטכנולוגיות העתידיות והמכונות המחוברות. המקימים מבטיחים חילופי מידע פעילים וסינרגיה בין ארבע התוכניות.

כדי להשתתף בתוכנית החדשה יידרשו המועמדים לעבור תהליך מיון קפדני. אלה מהם שיעברו את השלב הזה יקבלו סיוע כספי לשלושה חודשים, מקום עבודה בציריך וסיוע ממומחים ומיזמים מנוסים. בנוסף, הסטארט-אפים שיתקבלו לתוכנית ייהנו ממומחיות החברות השותפות ויקבלו גישה ישירה לתעשייה הפיננסית בשווייץ.

הכותב הינו שליח אנשים ומחשבים לכנס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים