"האינטרנט של הדברים מאפשר אופטימיזציה של שרשרת אספקת החשמל"

"התחום משפיע ישירות על חברת החשמל, לא רק בכל הנוגע לבתים חכמים", אמר תמיר חנוביץ', מנהל יחידת קשר ואלקטרוניקה ארצי בחברה, והסביר כיצד

תמיר חנוביץ', מנהל יחידת קשר ואלקטרוניקה ארצי בחברת החשמל. צילום: ניב קנטור

"האינטרנט של הדברים משפיע ישירות על חברת החשמל, לא רק בכל הנוגע לבתים חכמים. הוא מאפשר אופטימיזציה של שרשרת אספקת החשמל", כך אמר תמיר חנוביץ', מנהל יחידת קשר ואלקטרוניקה ארצי בחברה.

חנוביץ' דיבר באירוע האינטרנט של הדברים, IoT.con. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים באחרונה באולם אירועים LAGO בראשון לציון. הנחו אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, ואילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט.

לדברי חנוביץ', "ניטור באמצעות חיישנים אינו דבר חדש בחברת החשמל והוא התבצע באמצעות חמש מערכות M2M, שלכל אחת מהן הייתה מטרה משלה. מה שהיה חסר הוא התכלול, כלומר – מערכת שכל רכיביה ידברו זה עם זה מבלי שהמפעיל יצטרך בשעת חירום להבין על מה כל מערכת מתריעה".

הוא ציין כי "זה מה שעושה המערכת שהתקנו ביחד עם אמפרסט. היא משלבת את כל החיישנים ואם חיישן כלשהו מגלה התנהגות חשודה, לא צריך את המפעיל כדי שיפנה את המצלמה לאזור החשוד. המצלמה מוקפצת בעצמה והמפעיל רק צריך להסתכל ולא לגעת בשום כפתור".

"במקרה של הפסקת חשמל מותקנים בכל האזורים גנרטורים שפועלים על דיזל", אמר חנוביץ'. "הגנרטורים הללו הצריכו מפעיל כדי לבדוק מדי פעם את מצב השמן, מצב הדלק ואת הטמפרטורה, ודווקא במקרה של סופה קשה להגיע אליו ולהחליפו. פיתחנו מערכת דומה, שבה מקבלים את כל המידע מהגנראטורים. מדובר באותם מדדים, אלא שבאמצעות המערכת החדשה ניתן לקבל אותם גם אם הגרנטורים מוזזים ממקומם".

הוא הוסיף כי "כדי לעקוב אחרי נפילות חשמל במתח נמוך שיבצנו בקר בעלות בסדר גודל של 100 דולר ליחידה, שיכול לבדוק אם הפאזה נפלה ולדווח לנו. הכוונה שלנו היא לטפל בהפסקות חשמל לפני שהלקוחות יתקשרו בהמוניהם ושלא נצטרך לחפש אותן עם פנס. המטרה היא לחבר את כל ההתרעות מהמכשירים הללו, המכונים פילרים, לאחראי האזורי, שישלח את מי שצריך כדי לצמצם את משך אי אספקת החשמל לצרכנים".

משלוש מערכות – לאחת

"קודם היו לנו בתחום זה שלוש מערכות שכל אחת מהן דרשה תשתית ואנליטיקה מיוחדות", ציין חנוביץ'. "ריכזו את הכול במערכת אחת גדולה, כדי להפיק את מיטב הערך".

"אנחנו נכנסים לתחום הרשת חכמה ומבחינתנו, רשת חכמה זה אינטרנט של הדברים", אמר. "הבקר בפילר הוא אינטרנט של הדברים".

לדברי חנוביץ', "אנחנו מצויים בפיילוט ורואים הצלחה. זה לא פשוט, אבל זה יותר פשוט מהמצב הקודם, שבו היינו צריכים לטפל במערכות שונות. הכוונה שלנו היא לחבר את כל כ-15 אלף המונים החכמים המותקנים כיום, ובעתיד יותקנו עוד רבים. מכיוון שהחלפת מונים לכאלה שניתן לקרוא מרחוק היא עניין מורכב וארוך, אנחנו מתחילים בכך בשכונות חדשות ואצל מי שממילא צריך להחליף אצלו את המונה".

לסיום הוא התייחס לנושא הסייבר. לדבריו, "ככל שפריסת מערכות האינטרנט של הדברים הולכת וגדלה, והתלות בתקשורת אליהן גוברת, עלול גורם עוין לחדור ולפגוע בתפעול כל שרשרת אספקת החשמל. לכן, בכל הקמה של מערכת יש איש סייבר שמלווה את שלבי התכנון".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    1. קוראי מים כבר מזמן נקראים מרחוק, וכאן העלות הרבה יותר גבוהה מכיוון שנדרש להקים תשתית WiFi בעוד שאת נתוני מונה צריכת החשמל ניתן להוליך על כבלי החשמל 2. מה יעשו עם אותם עובדים אשר קוראים את המונים כבר היום, הרי יש וועד

אירועים קרובים