חברות הקבלן בעמק הסיליקון מחמירות את אי-השוויון בהכנסות

מחקר אקדמי חדש מצא כי נתח עבודות הקבלן - המוצע בעיקר לעובדים שחורים ולטיניים בתמורה לשכר נמוך במיוחד - התרחב במהירות, ועל כן הוא בעל השפעה ניכרת על מצב המשק בעמק הסיליקון

האור שבקצה אי-השיוויון? אילוסטרציה: BigStock

עבודות קבלן גדלו פי שלושה בשיעורן מכלל המשרות במגזר הפרטי בעמק הסיליקון ב-24 השנים האחרונות, תוך העצמת אי-השוויון בהכנסות והגדלת הפער בין המשתכרים של האזור, כך על פי דו"ח חדש של אוניברסיטת קליפורניה, סנטה קרוז.

חברות ההיי-טק אשר הקמפוסים שלהן שולטים בעמק הסיליקון, ידועות בכך שהן נוטות להעסיק צבאות עובדי קבלן שמאיישים משרות כגון שרתים, עובדי קפטריה, גננים, מאבטחים ונהגי השאטלים. חוקרים גילו כי שיעור הצמיחה בתעשיות הקבלן מאז 1990 עמד על 54%, הרבה יותר מזה שנרשם בכלל שוק העבודה – 18%.

עלייה זו "תורמת" לאי-שוויון בהכנסות, נכתב בדו"ח, וזאת משום שקבלני משנה מרוויחים פחות כסף, זוכים לפחות גישה לשירותי בריאות, ונוטים להיות שחורים או לטיניים יותר מאשר עמיתיהם המועסקים ישירות בתפקידיהם.

"דו"ח זה מראה כי עליית תופעת קבלנות המשנה הפכה את תעשיית ההיי-טק למנוע חלש בעבור יצירת מקומות עבודה למעמד הבינוני", אמר בן פילד, מהקואליציה של האיגודים המכונה מועצת פועלי סאות' ביי (South Bay Labor Council), והוסיף "זה מראה גם כי שמספר משרות הטכנולוגיה הטובות שהתחום כן מייצר, הולך באופן לא פרופורציונלי לגברים לבנים".

מפני שאין מקור נתונים יחיד שיאפשר לחשוף עד כמה רבים העובדים האלה, ומה תנאי העבודה שלהם, החוקרים, כריס בנר וקייל נירינג, בחנו נתונים זמינים לציבור של שוק העבודה, על מנת להעריך את הגודל הכולל של כוח העבודה ה"פוטנציאלי" וללמוד את המאפיינים שלו. "יש ראיות ברורות כי עובדי קבלן בחברות היי-טק מתמודדים עם שכר נמוך באופן משמעותי, ויש להם נסיבות סוציו-אקונומיות גרועות באופן משמעותי, מאשר לעובדים דומים המועסקים ישירות על ידי חברות היי-טק", כתבו בנר ונירינג בדו"ח שלהם.

המגוון הנחשק נמצא מתחת לאף של חברות ההיי-טק

בעוד שעובדים שחורים ולטיניים מהווים רק 10% מהעובדים הישירים של תעשיית ההיי-טק, הם מהווים 39% מעובדי הקבלן ו-58% מעובדי הצווארון הכחול בתעשייה (המחקר מבחין בין עובדי קבלן צווארון לבן, כגון רואי חשבון או יועצים טכניים לבין עובדי צווארון כחול, כגון שרתים או מאבטחים). עובדי קבלן צווארון כחול אלו מרוויחים הכנסה שנתית ממוצעת של 19,900 דולר בלבד.

קואליציה של קבוצות עבודה וארגונים קהילתיים המקדמת העסקה טובה יותר בענף, והמכונה SVR (ר"ת Silicon Valley Rising), מתייחסת לפער גזעי זה כאל "הפרדה תעסוקתית". "רבבות השחורים, הלטינים, האסייתים, ושאר המהגרים, כמו גם הנשים – אותו "גיוון" שחברות ההיי-טק מנסות כל כך קשה למצוא – כולם נמצאים ממש מתחת לאף שלהן, שומרים על הקמפוסים שלהן נקיים ובטוחים, וגם מאכלים ומסיעים את עובדיהן".

בשנים האחרונות, האיגודים המזוהים עם ה-SVR השיקו קמפיינים שקראו לעובדי הקבלן שנמצאים בחברות הטק, כולל נהגי ההסעות והמאבטחים, להתאגד. עובדים מאוגדים מרוויחים בממוצע 200 דולר יותר בשבוע מאשר העובדים הלא מאוגדים, כך על פי מזכיר העבודה של ארצות הברית, תומאס פרז.

אבל עליית קבלנות המשנה מסבכת את המאמצים האלה גם כן. בסוף ינואר, עתרו עובדי הקבלן בקפטריה במטה של אינטל (Intel) בסנטה קלרה כנגד המעסיק שלהם, Guckenheimer Corporate Dining, בבקשה לייצר "הליך הוגן" ולהתאגד. כמה שבועות לאחר מכן החליפה אינטל את Guckenheimer בחברת קבלן חדשה בשם Eurest.

"Eurest מספקת שכר תחרותי לשעת עבודה והטבות לעובדים, ואנחנו מקשיבים לצרכיו האישיים של כל עובד. להרגשתנו גישה זו היא חזקה יותר מאשר טיפול בכל עובדי Eurest באינטל כקבוצה אחת שלחבריה יש את אותם צרכים ורצונות", אמר לורה פוסטמן, דוברת Eurest.

אינטל מבחינתה לא מיהרה להגיב על הדברים, אבל ג'סיקה צ'וי, דוברת ארגון המכונה Unite Here – שמקדם את איגוד עובדי הקפטריה של אינטל – אמרה בתגובה כי "אינטל היא דוגמה להשפעה שיש לקבלנות משנה על העובדים. העובדים לא יכולים לסמוך על יציבות עבודתם, והם לא יכולים לתכנן שום תוכניות לעתיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים