אפליקציה של הטליבאן מעלה ספקות סביב איכות בדיקת היישומים ב-Google Play

יישום של הקבוצה האסלאמיסטית שהוצע בחנות של ענקית הטכנולוגיה, ממחיש כיצד היא עושה שימוש בטכנולוגיה בכדי להגיע לקהל רחב יותר, ומעורר תהיות על איכות בקרת התכנים שמבצעת החברה

דגל הטליבאן. תמונה: BigStock

יישום תעמולה, שפותח על ידי הקבוצה הפונדמנטליסטית האסלאמיסטית הטליבאן (Taliban), הוצע למכירה ב-Google Play במשך יומיים בטרם ננעל.

הדבר מעלה שאלות על תהליך בדיקת האפליקציות של גוגל (Google), שכיום כולל שילוב של פעולת עורכים אנושיים עם אלגוריתמים. תוכן האפליקציה, שנכתב בשפה האפגנית פשטו, כלל הצהרות וסרטי וידיאו מהטליבאן, אשר כפי שאישרה בלומברג (Bloomberg), הוא הגוף העומד מאחורי האפליקציה.

ארגון אמריקני בשם Site Intel Group, אשר עוקב אחר פעילות הג'יהאדיסטית ברחבי הרשת, היה הראשון לזהות את היישום הטליבאני. הקבוצה הבחינה באפליקציה שפורסמה ב-1 באפריל, והסבירה כי היא סיפקה גישה לאתר האינטרנט והתוכן של הטליבאן, אשר נארזה בפורמט של יישום. לדברי דובר הטליבאן, ששוחח עם בלומברג, היישום היה "חלק מהמאמצים הטכנולוגיים המתקדמים שלנו על מנת לרכוש קהל רב יותר מרחבי העולם".

כשהתוכנה הורדה, בערך יומיים לאחר שעלתה לאוויר ב-Google Play, טען דובר הטליבאן שהסיבה להורדתה היא "בעיות טכניות שיש לתקן". אלא שלמעשה גוגל משכה את האפליקציה ביוזמתה, כך דיווח ה-BBC מאוחר יותר, מפני שהיא מפרה את תנאי השימוש של הענקית.

דוגמה מובהקת ומטרידה לכישלון

אם להיכנס לפרטים, גוגל הסירה את האפליקציה כי זו הפרה את מדיניותה האוסרת יישומים אשר מקדמים דברי שטנה, אלימות ופעילות בלתי חוקית. בנוסף, גוגל השעתה את חשבון המפתח המשויך לאפליקציה כחלק מהאיסור. עם זאת, הפרסום של האפליקציה הוא דוגמה מובהקת ומטרידה לכישלון בתהליך ביקורת היישומים של גוגל, ואחת אשר מעלה שאלות על מידת היסודיות של הבודקים האנושיים בכל הנוגע ביישומים שעליהם לבחון.

במשך שנים נקטה גוגל בגישה קלה יותר לביקורות אפליקציות, כשאפשרה ליישומים לעלות לחנות כמעט באופן מיידי וללא כל פיקוח או עריכה. אבל הנוהל הזה השתנה. בחודש מרץ האחרון הודיעה הענקית ממאונטיין וויו כי החלה לעשות שימוש, שמתרחש לפני פרסום היישום בחנות, באלגוריתמים שיעבדו יחד עם צוות פנימי אנושי, על מנת לבצע ביקורות ולנתח יישומים לצורך בירור האם אין בהם הפרות של מדיניות החברה. הענקית טענה כי כל היישומים יהיו נתונים לביקורת של היחידה הזו לפני שיוצעו בלייב ב-Google Play.

כעת, ולאור פרשיית האפליקציה של הטליבאן, מסתבר כי המערכת עדיין צריכה כיוונון מסוים. גוגל בעצם חדשה יחסית בביצוע תהליך ביקורת היישומים, על אף שהיחידה שלה פועלת כבר כשנה, וזאת בהשוואה למתחרה אפל (Apple), והיא עדיין מסתמכת במידה רבה על הקהילה הרחבה שלה, המאוכלסת בהרבה משתמשים ומפתחי אפליקציות, כמסנן בדיקה נוסף. כלומר, יישומים כמו זה של הטליבאן עלולים עדיין ליפול בין הכיסאות, ולהוביל את גוגל להוריד אותם רטרואקטיבית לאחר תגובת הגולשים, במקום שהחברה תאסור את פרסומם מלכתחילה.

לעת עתה סירבה גוגל לספק תגובה על הסרת האפליקציה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים