"יש להוסיף תקנים של מנמ"רים לרשויות המקומיות"

"התקן קיים במעט מאוד רשויות ולאחרות אין ראייה של המנמ"ר", אמר שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי ● לדבריו, "המשימה שלנו היא לשנות זאת"

שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי. צילום: ניב קנטור

"מעט מאוד רשויות מקומיות מחזיקות תקן של מנמ"ר, וזו בעיה", אמר שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי. "אני מקווה שבשנים הקרובות נוכל לשנות את המצב הזה. לא ייתכן שרשויות רבות רואות בטכנאי שעוסק בנושאים חשובים בעל תפקיד, אבל אין להן ראייה של מנמ"ר. לא ייתכן שהן יסתפקו בכך. המשימה שלנו היא לשנות זאת".

דולברג אמר את הדברים במושב הפתיחה של כנס פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות, שנפתח אמש (ב') במלון קראון פלאזה שבים המלח.

לדבריו, "בפורום משתתפות כ-70 רשויות מתוך 255 ואני מקווה שבעתיד יהיה בו ייצוג להרבה יותר רשויות, גם קטנות ועניות. האתגר שלנו הוא למסד את התפקיד ולהרחיב אותו, ליצור קבוצה מקצועית איכותית בכל הרשויות המקומיות".

הוא הוסיף כי "אנחנו רואים מה קורה בכנסת ובציבוריות הישראלית בכל הנוגע למאגרי מידע ובנוסף, נושאי ה-IT הופכים כולם מסובכים יותר. ערכים כמו פרטיות ושמירה על חיסיון חשובים יותר לציבור הישראלי, והוא רוצה שייעשה יותר לגביהם. כך גם המחוקק. אלה אתגרים וקשיים רבים מאוד שמגיעים לפתחו של המנמ"ר ברשויות המקומיות ולפתחנו, כמרכז השלטון המקומי. בשנים הקרובות נעסוק רבות בחקיקה, בנורמות ובכללים ממשלתיים וציבוריים בנושאים האלה".

דולברג ציין כי זמן קצר לפני נאומו הגיעו מרכז השלטון המקומי ורשות האוכלוסין להסכמות לפיהן תהיה העברת נתונים בין הגופים ומרכז השלטון המקומי יוכל להשתמש בנתונים של רשות האוכלוסין.

ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו והיו"ר הנכנסת של פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות

ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו והיו"ר הנכנסת של פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות

יצוין כי המנמ"רים של הרשויות עמלו על נושא זה במשך שלוש שנים, בראשותו של צחי שלום, מנמ"ר עיריית רמת השרון.

"צומת של הזדמנויות לקשר עם הממשלה"

מושב הפתיחה של כנס פורום המנמ"רים הוקדש גם לטקס פרידה מהיו"ר היוצא של הפורום, ד"ר עדי קפליוק, עד לא מכבר מנמ"ר עיריית גבעתיים. דולברג אמר כי "ראיתי אותו בלילות רבים של עבודה ציבורית. הוא נתן לנו תמיכה מקצועית גדולה מאוד וייצג את המנמ"רים ברשויות המקומיות בכבוד רב".

במקומו של ד"ר קפליוק מנהלת את הפורום ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו. שכטר אמרה בכנס כי היא רואה בו "צומת של הזדמנויות" לשיתוף פעולה בין המנמ"רים בשלטון המקומי והממשלה, בשל רצונם של הגורמים הממשלתיים להשתתף באירוע.

"אנשי ממשל זמין והתקשוב הממשלתי ביקשו להגיע למפגש הזה ולשאת הרצאות – דבר שיהווה מבוא לפעילות העתידית", אמרה. "גם אנשי ישראל דיגיטלית ביקשו להגיע לכנס כדי להציג את הרעיונות שהם הגו לשלטון המקומי ולקבל את חוות דעתנו בנושא. בנוסף, אנשי רשות הסייבר הממשלתית הגיעו ביוזמתם כדי להציג את המעטה שהם מציעים לרשויות. המהות כאן היא הרצון לשיתוף פעולה ולנהל שיח משותף".

"בחודשים האחרונים", הוסיפה שכטר, "אנחנו עדים להבשלת התפיסה שנכון לשים את השירות לתושב בראש סדר העדיפויות, ללא קשר מיהו נותן השירות – המשרד הממשלתי או הרשות המקומית. שיתוף הפעולה יסייע הן במיסוד תהליכי שירות חוצי ארגונים והן במינוף תשתיות ומערכות קיימות לטובת הכלל. בקרב גורמי הממשל המרכזי הבשילה ההבנה שנכון להשקיע בהקשר הטכנולוגי גם ברשויות המקומיות".

"צריך להבין שהאחריות והמחויבות לקידום הנושא הן משותפות לרשויות ולגופי הממשלה. זהו ניצוץ של התחלה, וחובה עלינו לשים בצד את משקעי העבר ולהשקיע בהנבטת התהליכים החדשים", אמרה.

עוד ציינה שכטר כי לאחר פרישתו של ד"ר קפליוק ובחירתה ליו"רית הפורום החדשה הוחלט על מיסוד של פורום הנהלה, שיסייע בגיבוש המדיניות ובקידום הנושאים שעל סדר היום. ששת חברי הפורום מייצגים את קשת הרשויות במדינה, מגדולות ועד קטנות, והם: איתמר קורנפלד מירושלים, מיכל דביר מחיפה, ענת שלומוביץ' מפתח תקווה, ירון ריבו מנתניה, אירית כהן מערד ויובב יהב מראש העין.

"בחודשים האחרונים שקדו בהנהלה על הגדרת מטרות הפורום והנושאים שעל הפרק", סיפרה שכטר, "החל ממעמד המנמ"ר, קידום שיתופי פעולה עם גופי התקשוב בממשלה (התקשוב הממשלתי, ישראל דיגיטלית והמשרדים השונים), סייבר, עיר חכמה, הכשרות משותפות ועוד".

הכנס המתקיים בימים אלה מתמקד במעבר לעיר חכמה. במקביל למליאות המתקיימות בו הציגו חברות רבות פתרונות מתאימים למחשוב המוניציפאלי על כל היבטיו.
לדברי שכטר, "האתגרים העומדים בפני המנמ"ר ברשות המקומית בעידן העיר החכמה הם עצומים ואינם בהלימה למשאבים העומדים לרשותו. לכן, התאגדות משותפת של המנמ"רים לחשיבה ולפעילות משותפות היא אמצעי להתמודד עם הפער".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דודו רייכמן

    כאחד שמעורה היטב בתחומי המחשוב, בכלל זה בשלטון המקומי, נעים וממלא תקווה, לזהות מגמה חדשה וניצוצות ראשונים של הבנה כנה בשלטון המקומי בישראל של הקריטיות והחשיבות בהעסקת אנשי מקצוע מנוסים, בעלי הבנה מערכתית בכל רשות ורשות. הצורך לייעול פנימי של תהליכי העבודה ברשות על ידי שימוש מושכל בטכנולוגיות ההולמות חשוב לא פחות מהשאיפה להעמדתו של התושב במרכז מטרות העשייה של הרשות, תוך "עטיפתו" בכלל אמצעי הטכנולוגיה המנגישים מידע בכל עת לצרכיו, כנהוג זה מכבר ברבות ממדינות המערב. אכן, מורכבותן העצומה של מערכות המידע מחייבת כל ארגון מודרני ובכלל זה הרשויות לתת את המשאבים הנדרשים לבחירה נכונה, שימוש נבון ויישום רחב של מערכות המידע. בהצלחה.

אירועים קרובים