פייסבוק מתחילה לעשות שימוש בבינה מלאכותית כדי לתאר תמונות לעיוורים

קשה לדמיין את הרשת החברתית בלי תמונות ● עם זאת, בעבור מיליוני אנשים לקויי ראייה, זו הייתה המציאות במשך למעלה מעשור ● עכשיו עומדים הדברים לקבל תפנית חיובית

אילוסטרציה: BigStock

לתמונות של פייסבוק (Facebook) יש כנראה חלק נכבד, אם לא את החלק המרכזי, בהפיכתה לשירות שבו עושים שימוש כמיליארד גולשים ביום כיום.

זרם בלתי פוסק של תמונות אשר משתמשים הצליחו להעלות אליה מאז שהדבר התאפשר, שנה לאחר ההשקה של פייסבוק ב-2005, הופך את הרשת החברתית לאולטרה-פופולרית בקרב הקהל העולמי.

מאתמול (ג') החלה פייסבוק, באופן אוטומטי, לתאר את התוכן של תמונות למשתמשים עיוורים ולקויי ראייה. התכונה בעלת השם automatic alternative text נוצרה על ידי צוות הנגישות של החברה, שפועל בתחום מזה חמש שנים.

הצוות, בראשות ג'ף וילנד, חוקר משתמשים לשעבר בקבוצת המוצרים של פייסבוק – בנה בעבר כתוביות בעבור קטעי וידיאו ויישם אופציה להגדיל את גודל גופן ברירת המחדל בפייסבוק בעבור מכשירי iOS, תכונה שבדיעבד התגלתה כנדרשת ומשמשת כ-10% מחברי הרשת החברתית.

VoiceOver מקריא תיאורים של תמונות בקול רם

בשבוע שעבר התקיימה תצוגת תכלית של הטכנולוגיה במעבדת הנגישות של הענקית במנלו פארק, שבמהלכה הודגם כיצד הטקסט החלופי האוטומטי – אשר מגיע ל-iOS עכשיו, ובהמשך גם לאנדרואיד (Android) ולאתר האינטרנט – מזהה את האובייקטים בתמונות באמצעות למידת מכונה.

למידת מכונה עוזרת לבנות בינה מלאכותית המבוססת על אלגוריתמים כדי לחזות דברים. אם מראים לתוכנה מספיק תמונות של כלבים, למשל, כבר בשלב המוקדם הזה תוכל התוכנה לזהות כלב בתצלום.

הטקסט החלופי האוטומטי מזהה דברים בתמונות המופיעות בפייסבוק, ואז משתמש בתכונת VoiceOver של ה-iPhone על מנת להקריא תיאורים של התמונות בקול רם. דבר שמאפשר למי שנבצרה ממנו היכולת לראות את התמונות בעצמו להתרשם מהן, ואף להעניק לתמונות, כנראה לראשונה, תגובה ויחס אותנטיים.

למרות שהיא רק בשלביה הראשונים כבר עתה יכולה הטכנולוגיה לזהות באופן מהימן מושגים בקטגוריות: תחבורה (מכונית, סירה, מטוס); טבע (שלג, אוקיינוס, שקיעה); ספורט (מגרש כדורסל); מזון (סושי) ועוד. הטכנולוגיה יכולה גם לתאר אנשים ואת מראם (תינוק, חיוך, זקנה), ואפילו לזהות סלפי. וזוהי רק ההתחלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים