"עולם הרחפנים מתפתח במהירות ומשתנה כמעט בכל יום"

"אחד התחומים המתפתחים בעולם זה הוא הצילומים הגיאוגרפיים, שנמצא אמנם בתחילתו אבל ילך ויצבור תאוצה", אמר יגאל מונטנר, מנהל צוות מומחי GIS הדרכה ותמיכה טכנית בסיסטמטיקס

יגאל מונטנר, מנהל צוות מומחי GIS הדרכה ותמיכה טכנית בסיסטמטיקס. צילום: ניב קנטור

"עולם הרחפנים מתפתח במהירות רבה מאוד ומשתנה בכל יום, על השימושים השונים שלו. אחד התחומים המתפתחים בעולם זה הוא הצילומים הגיאוגרפיים, שנמצא אמנם בתחילתו אבל ילך ויצבור תאוצה", כך אמר יגאל מונטנר, מנהל צוות מומחי GIS הדרכה ותמיכה טכנית בסיסטמטיקס.

פת-אל דיבר בכנס אנשים ורחפנים 2016, הכנס המקצועי הראשון בישראל בתחום, שנערך היום (ד') באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהפקת אנשים ומחשבים. האולם התמלא במאות מומחים ומתעניינים בתחום, שהאזינו להרצאות שעסקו במגוון הזוויות של העולם המתפתח. הנחו את הכנס פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ורן קליינר, מנכ"ל עם הרוח.

בדבריו התייחס מונטנר לאחד התחומים המרכזיים שבהם עוסקת החברה – מערכות מידע גיאוגרפיות. הוא ציין ש-"מערכות כאלה משמשות על מנת לנהל את מחזור חיי המוצר הגיאוגרפי בארגון. הן מספקות כלים שעוזרים לנתח את המידע הגולמי שמקבלים מהרחפנים ולהפיק ממנו תועלות ומשמשות פלטפורמה להפצת המידע לאנשים שצריכים אותו, בין אם האנשים בשטח או מקבלי ההחלטות. המידע שמגיע מרחפן יכול לשמש במגוון שלם של אפליקציות וכל אחד יפיק ממנו את מה שהוא צריך".

"כל התחומים שסיסטמטיקס מתעסקת בהם מתקשרים לרחפנים", ציין מונטנר. לדבריו, "חוץ ממערכות מידע גיאוגרפיות, אנחנו מתעסקים עם מערכות תיב"מ (ר"ת תכנון וייצור באמצעות מחשב) וניהול מחזור חיי מוצר, מחשוב טכני וכן כלים שיכולים לעזור בתכנון המוצר והטיסות לצורך הצילומים הגיאוגרפיים".

"השימושים של המערכות שלנו מגוונים: ממודלים עירוניים תלת מימדיים דרך בנייה בלתי חוקית, חקלאות מדייקת, מעקב אחרי מסדרונות תשתית ופעולות כרייה, ניתוח לגילוי מחצבים ואנומליות גיאולוגיות, וכלה במעקב ובקרה של פרויקטים הנדסיים", הוסיף מונטנר.

הוא אמר כי בתחום המיפוי הגיאוגרפי, סיסטמטיקס משמשת נציגתה בישראל של esri – חברה מקליפורניה, עם כ-3,000 עובדים. בין לקוחות סיסטמטיקס בארץ נמצאים ארגונים בתחומי הצבא והביטחון, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, חברות מסחריות ואוניברסיטאות.

נתי קציר, מדריך ובוחן בכיר בקלוב התעופה לישראל. צילום: ניב קנטור

נתי קציר, מדריך ובוחן בכיר בקלוב התעופה לישראל. צילום: ניב קנטור

"הצרכים משתנים – ארגונים רוצים לקבל עדכונים תכופים", אמר מונטנר. "הרחפנים גורמים לכך שהמידע הרבה יותר גמיש וזמין, ברזולוציה גבוהה יותר מהצילומים האוויריים של פעם. זאת הזדמנות גדולה מאוד לפנות לקהל מסורתי שאנחנו יכולים לספק לו את האינפורמציה בצורה הרבה יותר מהירה ונגישה".

"הטסת רחפנים היא תחום שצריך ללמוד אותו"

נתי קציר, מדריך ובוחן בכיר בקלוב התעופה לישראל, טען שכל מי שמתכוון להטיס רחפן צריך לעבור הדרכה בתחום.

"הרבה אנשים קונים רחפן ולא יודעים עליו כלום. בעוד שמטיסי טיסנים מחויבים לקבל הדרכה ולהבין את התחום, מטיסי רחפנים לא מחויבים ללמוד זאת – וזו בעיה. כשאזרח קונה רחפן, לא מקפיד וגורם לתאונה – יכולים לפגוע בכלל עולם הרחפנים", אמר.

קציר ציין כי קלוב התעופה לישראל נוסד ב-1933 והשתתף במכבייה הראשונה, שנערכה ב-1935. ב-1947 לקחו אנשי הארגון חלק בפעולות האוויריות להגנת היישוב וב-1951 הוא הצטרף ל-FAI, הפדרציה הבינלאומית לאווירונאוטיקה. נכון להיום כולל קלוב התעופה לישראל כ-3,500 פעילים בתחום, מתוכם 1,500 בתחום הטיסנאות, ב-16 סניפים בארץ, שבהם מתקיימים הדרכה ולימוד של יסודות האווירודינמיקה, מטאורולוגיה, פיזיקה, מכניקה, חוזק חומרים וחוקי הטיס. "כל מי שמתפעל רחפן צריך להכיר את היסודות האלה", אמר.

הוא הוסיף כי הארגון זכה בהישגים בינלאומיים, בהם אליפות עולם ומדליות זהב בתחרויות שונות, וכי הוא עתיד להקים סניפים נוספים.

לסיכום אמר קציר ש-"יש להביא את המודעות לחשיבות שבלימוד התחום לכלל הציבור. כל מי שמפעיל רחפן צריך להגיע לימי עיון והדרכה, כדי לדעת איך להטיס אותו, ואיך לעשות זאת בצורה בטוחה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים