טרוריסטים ערכו בזארים למכירות כלי נשק בפייסבוק

איפה משיגים כיום רובה או אקדח, אם מעוניינים לרכוש כלי נשק בלתי חוקיים? ברשת החברתית ● המוכרים הם חברי קבוצות טרוריסטיות ומקלעים הם כלי הנשק הפופולרי ביותר במכירות הללו

כלי נשק - לא דבר חברתי בכלל. אילוסטרציה: BigStock

תערוכות נשק אינן המקומות היחידים שבהם ניתן לבחון או להשיג כלי נשק. על אף שממש באחרונה הטילה פייסבוק (Facebook) איסור על קיומן של עסקות שכאלה בתחומה, כעת מסתבר שטרוריסטים, כמו אנשי דאעש, הפעילו ברשת החברתית בזארים מקוונים, המציעים למכירה פשוט הכול, החל מאקדחים ועד טילים מונחים.

לפי דיווח שהתפרסם בסוף השבוע בניו-יורק טיימס (New York Times) סגרה פייסבוק שש מתוך שבע קבוצות חשודות מלוב. הדיווח התבסס על מחקר של ARES (ר"ת Libya by Armament Research Services). כמו כן, דיווח העיתון על קבוצות דומות שמוצאן בסוריה, עיראק ותימן.

לא כולם מתרגשים מהגילוי. "כל רשתות המדיה החברתית הן בליבה שלהן רק פלטפורמות תקשורת ואין סיבה שאנשים לא ישתמשו בהן כדי לסחור בנשק, בדיוק כפי שהם סוחרים בכל דבר אחר", אמר איאן מק'קולם, הסופר והעורך של הבלוג Forgotten Weapons. מק'קולם הציג את גישתו הלא ממש מעודדת במהלך סשן שאלות ותשובות פתוח שהתקיים ב-Reddit ביום ו' האחרון.

מרבית הנשק – רוסי

בתשובה לתהייה מאיפה הגיע כל הנשק שמוצע למכירה כעת מציין מחקרה של ARES שבימי שלטונו של הרודן מועמר קדאפי בלוב, הסחר בנשק במדינה הוסדר בקשיחות, אך לאחר הדחתו ב-2011 פשטו פלנגות על מאגרים צבאיים, מה שאפשר שליחת נשק לידיהן של קבוצות חמושות ומוכרים פרטיים.

"המהפכה ותוצאותיה סללו את הדרך לכך שיצוץ סחר בנשק לא חוקי בהיקף נרחב", כך על פי המחקר, שכותביו הרחיבו וטענו כי "רבים מהשחקנים בשוק חדש זה החלו להשתמש בטכנולוגיות חדשות כדי למכור את מרכולתם. מכירות באינטרנט באמצעות פלטפורמות מדיה חברתיות הן אחד הכלים שנמצאים כרגע בשימוש למטרה זו".

במחקר נטען שהסחר מתנהל על ידי "קבוצות פרטיות או נסתרות", הנגישות באופן נרחב לציבור. על פי החוקרים, הקבוצות פועלות בעיקר במרכזי אוכלוסיה "גדולים וחשובים". ARES בדק שמונה קבוצות מדיה חברתיות, ש-שש מהן התמקדו במכירות בתוך ומסביב לטריפולי. הקבוצות האחרות התמקדו בבנגאזי, בסברת'ה, בזאוויה ובסאבחה. המוכרים תוארו כבני 20-30, עם קשרים לקבוצות חמושות. דובר ARES סיפר לניו-יורק טיימס כי תועדו 6,000 עסקות בפייסבוק אבל הבהיר כי "נראה שהמספר הרבה יותר גדול מזה".

מרביתו של הנשק המוצע למכירה (73% ממנו) הוא ממוצא רוסי, כך מצא המחקר. 8% מגיעים מבלגיה ועוד 6% – מסין. הניו-יורק טיימס דיווח כי בסוריה נמצאו כלי נשק הזהים לאלה שארצות הברית סיפקה לקבוצות המורדות. "סביר להניח שרוב הנשק מגיע ממקור שאינו ידוע במדינות ברית ורשה לשעבר", נטען במחקר.

מוניקה ביקרט, לשעבר התובעת הפדרלית של ארצות הברית, שכיום מכהנת כאחראית על פיתוח ואכיפת סטנדרטי התוכן של פייסבוק, אמרה שאחד המבצעים שציין הניו-יורק טיימס אמנם הציג תמונות ודן בכלי הנשק, אבל לא הציע אותם למכירה, ולכן שרד את האיסור של הרשת. ביקרט ציינה כי לענקית המדיה החברתית לא הייתה שום דרך לניטור המכירות כשהחלה לאפשר מסחר באתר, אך מאחר שכיום ניתן להעביר תשלומים באמצעות ה-Messenger, יש לחברה שליטה טובה יותר בדברים. ועדיין, לדבריה, אכיפת האיסור תלויה בדיווח של משתמשי פייסבוק על מפירי האיסור למכור נשק באמצעותה. אם לא תקבל החברה דיווחים, היא לא תוכל לעולם לפקח על פעילותן של קבוצות דומות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים