שוב ברזיל נגד ווטסאפ: המדינה חסמה את האפליקציה ל-72 שעות

ספקיות הסלולר במדינה הצטוו לחסום את שירות המסרים המידיים שבבעלות פייסבוק לשלוש יממות, לאחר שזה סירב לספק גישה לרישומי שיחות לידי רשויות אכיפת החוק בטענה שאלה מוצפנות מקצה לקצה ואינן בהישג ידו

פגיעויות? בווטסאפ חלוקים על הקביעה של צ'ק פוינט

שירות ההודעות הפופולרי ווטסאפ (WhatsApp), שכולל מזה מספר שבועות הצפנה מקצה לקצה, נחסם בברזיל למשך 72 שעות, החל מאתמול (ב') אחרי הצהריים.

שופטת מסרז'יפה, שהיא המדינה הקטנה ביותר בברזיל, הורתה לספקיות הטלקום במדינה לחסום את השירות בשל מחלוקת על גישה לנתונים מוצפנים. השופטת, מרסל מונטלוואו, פסקה כי על ווטסאפ למסור לרשויות רישומי שיחות צ'אט הקשורים בחקירת פשעי סמים, אבל החברה טענה בתגובה שאינה יכולה לגשת לשיחות שנעשו בצורה מוצפנת, ולכן לא תוכל לספק את הרשומות הנדרשות על ידי בית המשפט.

עיתון מקומי בשם Folha de S.Paulo דיווח אתמול כי החסימה תחל בשעה 14:00 לפי שעון מקומי, ושחברות הטלפון המקומיות שלא יצייתו לה יעמדו בפני קנסות.

זהו אינו העימות הראשון של השופטת מונטלוואו עם ווטסאפ ועם פייסבוק (Facebook), החברה שווטסאפ נמצאת בבעלותה. האפליקציה, המתגאה ביותר מ-100 מיליון משתמשים ברזילאים, כבר "התקוטטה" עם השופטת המסוימת כשזו הורתה לעצור את סגן נשיא פייסבוק באמריקה הלטינית, דייגו דזודן, בחודש מרץ. פייסבוק אמרה בזמנו בתגובה למעצר כי ווטסאפ פועלת בעצמאות יחסית וכי לדזודן אין שליטה על נתונים המועברים באמצעות היישום.

חסימת שירותים על ידי בית משפט בברזיל אינה עניין חדש בעבור ווטסאפ. פעולת האפליקציה הופסקה בה כבר בדצמבר האחרון, אלא שבמקרה הקודם ההוראה לחסום את השירות במשך 48 שעות הוסרה בחלוף 12 שעות בלבד.

לספק מידע שלא נמצא

"לאחר ששיתפנו פעולה במלוא יכולתנו עם בתי המשפט המקומיים, אנחנו מאוכזבים מכך שהשופטת בסרז'יפה החליטה להורות שוב על חסימת ווטסאפ ברזיל", אמר דובר החברה ל-TechCrunch. "החלטה זו מענישה יותר מ-100 מיליון ברזילאים המסתמכים על השירות שלנו על מנת לתקשר, לנהל את עסקיהם ועוד, וזאת רק כדי לאלץ אותנו לספק מידע שהודענו שוב ושוב שאין לנו".

אפליקציית טלגרם (Telegram) – המתחרה של ווטסאפ בברזיל שמציעה הצפנה חלקית למשתמשיה, אך מסוגלת לגשת לתקשורת שלהם אם היא מקבלת צו בית משפט – וכן iMessage – מתחרה נוספת אשר מגינה על הודעות הגולשים עם הצפנה מקצה לקצה – זכו בשעות שלאחר כניסת החסימה לתוקף להפניות של גולשים בטוויטר (Twitter). המשתמשים דחקו זה בזה להחליף את שיטות התקשורת במסרים מיידיים לשירותיהן של המתחרות.

נציג של Hotspot Shield – שירות VPN פופולרי המאפשר ללקוחותיו לעקוף מגבלות אזוריות על תוכן – אמר ל-TechCrunch כי כבר במהלך השעה הראשונה לחסימת ווטסאפ במדינה בוצעו 82 אלף התקנות חדשות של VPN של החברה בברזיל, ודיווח כי בהתקנות השירות לאחר שהחסימה בברזיל הוכרזה חלה קפיצה משמעותית.

"על רקע המשבר הפוליטי שבו נאבקת ברזיל, חסימת מדיום התקשורת העיקרי הזה אינה עניין טריוויאלי כלל", אמרה מריאנה קונחה מלו, עורכת דין ברזילאית, ל-TechCrunch. "בברזיל, העניים והעשירים, כולם מתקשרים באמצעות ווטסאפ. לאנשים יש מספר קבוצות שהם משתמשים בהן כדי לתקשר עם חבריהם, עם שותפים עסקיים, וכדומה. זה לא קל להעביר פשוט את כל הפעילות מעת לעת לטלגרם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים