האם קרייג רייט הוא אמנם ממציא הביטקוין?

מומחים ופרשנים העלו ספקות באשר לדבריו של היזם האוסטרלי בראיון ל-BBC ● חלק מהם סבורים שלעולם לא נדע את זהות ממציא המטבע הווירטואלי

"מר ביטקוין?" קרייג רייט. צילום: מתוך כתבת ה-BBC

העולם סער אתמול (ב') בעקבות חשיפתו של ד"ר קרייג רייט האוסטרלי כממציא הביטקוין (Bitcoin), לאחר שנים של ניחושים והערכות באשר לזהותו של ממציא המטבע הווירטואלי, שהיה ידוע בכינויו סאטושי נקאמוטו. בכך, כך חשבו בתחילה, נחתם מסע הניחושים, שהחל עם הביטקוין הראשון, שיצא ב-2009.

ואולם, נראה שכעת מתחילה סערה נוספת, שמאחוריה עומדת דרישה להוכחות טכניות שיעידו שרייט הוא אכן הממציא, כפי שהוא טוען.

מה-BBC נמסר כי יועץ האבטחה וה-IT והיזם הטכנולוגי בן ה-45 סיפק להם הוכחה כי הוא אכן זה שהמציא את הביטקוין, בכך שהציג קשרים להודעות שנשלחו תחת הזיהוי נקאמוטו לחלוץ נוסף בתחום, האל פיני, שבינתיים נפטר. עוד דיווח ה-BBC כי חברים בקהילת הביטקוין, כולל צוות הפיתוח של המטבע, אישרו את טענתו של רייט, כמו גם את דבריו לפיהם "הייתי הדמות העיקרית מאחורי זה, אבל אנשים אחרים עזרו לי".

טענתו של רייט גובתה גם על ידי ג'ון מטוניס, אחד המנהלים המייסדים של קרן הביטקוין (Bitcoin Foundation). הוא אמר כי "הייתה לי הזדמנות לסקור את הנתונים הרלוונטיים משלושה היבטים שונים… הפירמה שלי מאמינה שקרייג רייט עמד בכל ההיבטים האלה". גווין אנדרסן, המדען הראשי בקרן זו, פרסם בבלוג שלו פוסט התומך בטענה וכתב: "אני מאמין שרייט הוא האדם שהמציא את הביטקוין".

משטרת אוסטרליה: רייט לא קשור לביטקוין

עד לאחרונה היה רייט מנהל של יותר מתריסר חברות, כמה מהן בתחום ההצפנה, אולם בטווח זמן של שבוע אחד בלבד, ביולי האחרון, הוא הוציא את עצמו מהן. כבר בדצמבר האחרון הועלה שמו כיוצר הביטקוין על ידי האתרים הטכנולוגיים Wire ו-Gizmodo. זמן קצר אחר כך ערכה המשטרה חיפוש במשרדו ובביתו, כחלק מחקירת מס, ולפי הפרסומים, תוצאותיה העלו שהוא לא קשור למטבע הווירטואלי.

גם דיוויד גלנס, פרופסור חבר למדעי המחשב באוניברסיטת מערב אוסטרליה, שעבד בעבר עם רייט, הטיל ספק כי הוא ממציא הביטקוין. בראיון לגרדיאן (Guardian) ציין שהוא "ספקן מאוד. הייתי מחכה עד שנראה כולנו הוכחה אבסולוטית שזה המצב".

האקונומיסט (Economist) פרסם כי רייט סירב לבקשותיו לספק הוכחות נוספות לאלה שסיפק ל-BBC. "המסקנה שלנו היא שרייט עשוי בהחלט להיות נקאמוטו, אבל השאלה נותרת בעינה", נכתב באתר העיתון. "למעשה, ייתכן שהידיעה מי באמת המציא את ביטקוין לעולם לא תבוסס מעבר לכל ספק".

אלא שבבלוג שפרסם אתמול סיפק רייט הסבר טכנולוגי, כולל דוגמאות קוד, לתהליך שבאמצעותו אפשר להיווכח שהוא ממציא המטבע. "סאטושי מת", הוא כתב, "אבל זו רק ההתחלה". עוד סיפר כי בחר בשם הזה כמחווה לטמינאגה נקאמוטו, פילוסוף יפני בן המאה ה-17, שהיה סוחר ותמך בסחר חופשי.

בהצהרה שפרסם אתמול הוא כתב: "ההחלטה לפרסם את זהותי ברבים לא נעשתה בקלות, ואני רוצה להבהיר שאני עושה זאת משום שאני דואג בלהט לעבודתי, וגם כדי להפיג כמה אגדות שליליות וחששות בקשר לביטקוין ולבלוקצ'יין (Blockchain). איני יכול לאפשר עוד שהמידע השגוי שהופץ ישפיע על עתידם".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אדם הובר

    Copyright warning הזהרת זכויות יוצרים ביטקוין הוא "סימן מסחרי - מוכר היטב" אני - אדם הובר מירושלים ישראל - המצאתי את המטבע הוירטואלי יש לי זכויות יוצרים בלעדיות על הסימן Bitcoin is a "well-known trademark" I - Adam Huber from Jerusalem Israel - I invented the virtual currency I have exclusive copyright on the mark http://pazel2000.wixsite.com/trademark-center/blank-7

אירועים קרובים