ארבע ענקיות מדיה חברתית יסירו דברי שטנה ברחבי האיחוד האירופי

גיוס אנשי דאעש באמצעות רשתות חברתיות, הפצת גזענות ושנאת זרים או מיעוטים הפכו לעניין שבשגרה כיום ומהווים פעמון אזעקה בעבור כל מי שחרד מהאלימות ההולכת וגואה ברחבי העולם ● עכשיו - המלחמה

לא לצרוך סתם = לשמור על כדור הארץ ודיריו. אילוסטרציה: BigStock

יוטיוב (YouTube) של גוגל (Google), פייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) ומיקרוסופט (Microsoft), כמו גם הנציבות האירופית, חשפו קוד התנהגות חדש שמשמעותו הסרת דברי שטנה בהתאם להנחיות הקהילה על פני פלטפורמות מדיה חברתית בתוך פחות מיממה.

האיחוד האירופי קידם מאמצים המובילים קוד התנהגות זה בעקבות הפיגועים האחרונים שהתרחשו בבריסל ובפריז.

דאעש מגייס לשורותיו בשנים האחרונות, ובהצלחה גדולה, פעילים דרך הרשתות החברתיות השונות. בנוסף לכך, המיתון הכלכלי באירופה העצים מפלגות ימין קיצוני, שמובילות לגילויי אנטישמיות באינטרנט וליותר שנאת זרים ומיעוטים. חברות ההיי-טק, שכנראה לא מעוניינות לקחת אחריות על דברי שטנה, החליטו כעת לנקוט עמדה איתנה כנגד דברי שטנה ושנאה.

שינוי אטי אך יציב

ההתנהלות החדשה מפתיעה בהתחשב בכך שרשתות חברתיות רבות קידמו ואפילו קידשו את חופש הביטוי, ובשמו סירבו עד כה להסיר תכנים או חשבונות שעוררו מחלוקת (למעט כשמדובר בחומר המוגן בזכויות יוצרים). אבל בהתנהלות הרשתות החברתיות חל בכל זאת שינוי אטי אך יציב – מאז אמצע 2015 השעתה טוויטר 125 אלף חשבונות הקשורים לדאעש.

בספטמבר 2015 הסכימה פייסבוק לשתף פעולה עם ממשלת גרמניה בפעולה כנגד דברי שנאה. מאוחר יותר, בדצמבר 2015, הצטרפו גם גוגל וטוויטר אל פייסבוק ולממשלה הגרמנית. עכשיו מתחייבות ארבע חברות היי-טק באופן פורמלי לפעול ברמה האירופית כנגד התופעה של דברי השטנה.

"פיגועי הטרור האחרונים הזכירו לנו את הצורך הדחוף לטפל בדברי שטנה לא חוקיים ברחבי האינטרנט", כתבה ורה ג'וראווה, נציבת האיחוד האירופי לצדק, צרכנים ושוויון מגדרי (EU Commissioner for Justice, Consumers and Gender Equality) בהודעה לעיתונות מטעם הנציבות האירופית.

"המדיה חברתית היא, למרבה הצער, אחד הכלים שבהם משתמשות קבוצות טרור בכדי לעורר הקצנה בקהילה הצעירה ולעשות שימוש גזעני לצורך הפצת אלימות ושנאה. הסכם זה מהווה צעד חשוב קדימה על מנת להבטיח כי האינטרנט יוותר מקום לביטוי חופשי ודמוקרטי, שבו יכובדו ערכים וחוקים אירופיים", היא הוסיפה.

זירה שלא מעודדת אלימות

החברות והרשתות החברתיות המובילות שמצטרפות ומקבלות עליהן את הקוד החדש, יצטרכו למצוא את האיזון הנכון בין חופש הביטוי לבין נתינת מרחב לביטוי של תכני שנאה. בהתבסס על קוד ההתנהגות, יצטרכו החברות להעסיק צוותים ייעודיים לבדיקת פריטים מסומנים שמשתמשים התלוננו עליהם.

הרשתות החברתיות המדוברות יעודדו משתמשים לסמן תכנים של שנאה ויקדמו תכנים שיעסקו בהתנגדות לרטוריקת שנאה. בין השאר מתוכננים גם אקטים חינוכיים שבהם ינקטו החברות בכדי ללמד את המשתמשים שלהן מה אסור לפרסם ונחשב כתוכן שנאה ומה לא, ובנוסף החברות ישתפו פעולה זו עם זו בכדי לאמץ שיטות עבודה מומלצות.

המצב החדש יאפשר לשנות את כללי המשחק – במקום שהרשתות החברתיות יתמודדו עם כל מדינה אירופאית בנפרד, כעת הן יוכלו להסכים על דרכי פעולה זהות לאיחוד האירופי כולו.

אין ספק שמשמח לראות כיצד גם יריבות מרות במגרש המדיה החברתית מצליחות להניח בצד אינטרסים כלכליים ולעבוד יחד בכדי להתמודד עם הנושא הרגיש הזה. יש לקוות כי גם פלטפורמות חברתיות חדשות שיצוצו בעתיד יצטרפו למאמץ המשותף להחלת קוד ההתנהגות החדש וליצירת זירה שלא מעודדת אלימות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים