בית המשפט: אפשר להגיש תביעה ייצוגית נגד פייסבוק בישראל

השופטת אסתר שטמר קיבלה את בקשתו של הגולש ודחתה את טענת פייסבוק שלפיה התדיינות משפטית נגד החברה יכולה להתקיים רק בקליפורניה ● האם מדובר בסנונית ראשונה של גל תביעות ייצוגיות נגד חברות בינלאומיות?

האם החברות הבינלאומיות צריכות לחשוש מגל של בקשות לתביעות ייצוגיות בישראל? אילוסטרציה: BigStock

בית המשפט המחוזי מרכז בלוד פסק באחרונה כי אפשר להגיש לבתי המשפט בישראל תביעות ייצוגיות נגד פייסבוק (Facebook). בכך נפתחה האפשרות בפני משתמשים ישראליים להגיש תביעות נגד חברות בינלאומיות נוספות שאין להן מטה בארץ אך הן פעילות בה.

ההחלטה ניתנה בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה על ידי משתמש פייסבוק ישראלי, אוהד בן חמו, שטען שהחברה פועלת באופן פסול, תוך התעלמות מפרטיות המשתמשים בשירותיה. לטענתו, הרשת החברתית הגדולה בעולם מנטרת את ההודעות הפרטיות של המשתמשים ועושה שימוש בתוכן ההודעות הפרטיות ששלחו.

עוד נטען בתביעה כי החברה לא קיבלה הסכמה מדעת של המשתמשים לפעולות אלו, לא רשמה את מאגר המידע שלה אצל רשם מאגרי המידע ולא נתנה הודעה מתאימה למשתמשים על פעולותיה – וזאת בניגוד לדין הישראלי.

הדרישה: 100 דולר לכל משתמש ישראלי בפייסבוק

התביעה הוגשה נגד פייסבוק הרשומה בארצות הברית ונגד פייסבוק הרשומה באירלנד, באמצעות הסניף הישראלי של החברה. התובע דורש פיצוי בסך 100 דולר לכל משתמש של החברה בישראל. כיוון שיש לה בארץ כארבעה מיליון משתמשים, עומד סכום הפיצוי על כ-400 מיליון דולר.

פייסבוק התנגדה לבקשה והתבססה על הטענה שבמסגרת ההצטרפות לרשת החברתית יש התניה שמבהירה שיש להביא כל מחלוקת עם החברה אך ורק לבית המשפט המחוזי בקליפורניה. בנוסף, לטענתה, הדין החל על תביעות בין פייסבוק למשתמשיה הוא הדין של מדינת קליפורניה ועל כן, לא ניתן להגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית המבוססת על הדין הישראלי.

השופטת אסתר שטמר דחתה את רוב הטענות של פייסבוק, התירה את הגשת הבקשה לתביעה ייצוגית נגדה בבית משפט בישראל ואף הטילה הוצאות על החברה בגובה של 10,000 שקלים. לפייסבוק ניתנו 90 ימים להגיב על בקשת התביעה הייצוגית.

בהחלטתה ציינה השופטת כי "אני סבורה שהפורום הנאות לדון בתובענה הוא בישראל. קיימות זיקות משמעותיות אחרות לפורום הישראלי: פייסבוק מפעילה ממשק בשפה העברית הפונה לקהל הישראלי; החברה פונה לקהל הישראלי; לפייסבוק מיליוני משתמשים ישראלים; מסמכי האתר שאותם נדרשים המשתמשים לאשר מתורגמים גם לשפה העברית; פייסבוק מאפשרת פרסום בעברית; עילות התביעה מתייחסות למשתמשים הישראליים של פייסבוק; וההודעות הפרטיות נשלחו על ידי משתמשים בישראל. לכן, הדין שיחול על התובענה הוא הדין הישראלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים