פייסבוק, גוגל וטוויטר נתבעות בגין מתן תמיכה לדאעש

למרות שעל פניו מציגות ענקיות האינטרנט חזית מאוחדת למלחמה בטרור, כעת טוען אב של קורבן מהפיגוע בפריז, כי השלוש דווקא נוהגות הפוך ומאפשרות למדינה האסלאמית לגייס דרכן לוחמים, לנהל תעמולה ולבקש תרומות כספיות

מי בעד הטרור? אילוסטרציה: BigStock

בניגוד מוחלט לתדמית שעליה טורחות ענקיות המדיה החברתית והיי-טק, פייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) וגוגל (Google), אביה של אחת מקורבנות הפיגועים הרצחניים שהתבצעו בשנה שעברה בפריז תובע כעת את החברות על כך שהן מתירות, לדבריו, לקבוצות כגון דאעש להשתמש בפלטפורמות שלהן כדי לנהל תעמולה קיצונית.

בתביעה, שהוגשה בבית המשפט המחוזי של ארצות הברית בצפון קליפורניה, מאשים רינאלדו גונזלס את שלוש חברות האינטרנט בכך שהן תרמו למותם של יותר מ-125 בני אדם, בהם בתו נעמי גונזלס.

התלונה המשפטית בת 34 העמודים נשענת על הצהרות קודמות שנעשו על ידי ה-FBI, מכון ברוקינגס (Brookings Institution) ומוסדות אחרים בדבר הדרך שבה ארגוני טרור מנצלים את אתרי המדיה החברתיים לגיוס ולהפצת תעמולה.

תרומות לארגון טרור

בטיעונים מצביעים באי-כוח התובע על עשרות דוגמאות בהן לכאורה השתמשו תומכי דאעש בטוויטר, בפייסבוק או בגוגל בכדי לפנות ולעסוק בגיוס אנשים לטובת האג'נדה שלהם. הרשתות גם נמצאות בשימוש כדי לנסות להשיג תרומות לארגון הטרור, כך על פי עורכי הדין.

בהתאם לחוקי ארצות הברית, בדרך כלל חברות כמו גוגל, פייסבוק וטוויטר פטורות מתביעות בנוגע לתכנים שמפורסמים על הפלטפורמות שלהן על ידי משתמשים וקבוצות, כולל תוכן שהוא בעל אופי החשוד כנוטה לטרור. עם זאת, במקרה זה, עורכי הדין של גונזלס האשימו את החברות בכך שסיפקו למעשה תמיכה כספית למחבלים, על ידי התרת השימוש ברשתות שלהן לצורך הפצת תעמולה.

"טענות התובע מבוססות לא על התוכן של פרסומי דאעש במדיה החברתית, אלא על כך שהנתבעות אפשרו את התשתית המספקת תמיכה מהותית לדאעש", כך טוענים עורכי הדין בתלונה שהוגשה לבית המשפט.

כל שלוש החברות שבשמן נוקבת התביעה הרוויחו, לכאורה, מהצבת מודעות בדפי דאעש. במקרה של גוגל, את ההכנסות שהחברה מרוויחה ממודעות שמוצגות לפני סרטוני וידיאו של דאעש ביוטיוב (YouTube) החברה אפילו חולקת בפועל עם ארגון הטרור, כך תטען התביעה.

שתיים מהענקיות מתגוננות אחת לא מגיבה

בתגובה לדברים יצאה גוגל בהצהרה, וביקשה שתפורסם במלואה. בהצהרה נכתב: "ליבנו יוצא אל קורבנות הטרור ובני משפחותיהם בכל מקום. למרות שאנו לא יכולים להגיב על תביעות משפטיות תלויות ועומדות, יש ליוטיוב רקורד חזק של נקיטת פעולה מהירה נגד תוכן טרור. יש לנו מדיניות ברורה האוסרת גיוס טרור ותוכן שבכוונתו להסית לאלימות, ואנו מסירים במהירות קטעי וידיאו שמפרים מדיניות זו ומסומנים על ידי המשתמשים שלנו. אנחנו גם פוסלים חשבונות המנוהלים על ידי ארגוני טרור, או כאלה המפרים את המדיניות שלנו שוב ושוב".

לגוגל יש כיום מדיניות של בדיקת סרטונים שסומנו על בסיס מתמשך, והיא אכן אוסרת חומרים שהיא רואה בהם קידום מיותר של אלימות או הסתת אנשים לאלימות ולהתנהגות מסוכנת אחרת.

עובדים בצורה אגרסיבית

המדיניות של החברה מאפשרת קטעי וידיאו גרפיים ואלימים המשמשים סרט תיעודי או מטרה חינוכית, או כאלו שיש להם ערך חדשותי. במקרים כאלה, גוגל בודקת האם הגורם שהעלה את הווידיאו סיפק איזשהו קשר בכותרת או במטא-דטה שמטרתו לעזור לצופים להבין מה הם רואים.

בהצהרה נפרדת הביעה פייסבוק את אהדתה לאלה שנפגעו מהתקפות טרור ואמרה שלא היה מקום ברשת שלה למחבלים או לתעמולה שלהם. "אנחנו עובדים בצורה אגרסיבית בכדי להסיר תוכן כזה ברגע שאנחנו הופכים מודעים אליו", כתבה החברה ממנלו פארק בתגובה לדיווח אודות התביעה.

"כל אחד יכול לדווח לנו על חשבונות או תוכן שקשורים בטרור והצוות הגלובלי שלנו מגיב לדיווחים אלה במהירות ומסביב לשעון. כאשר צוות פייסבוק פוגש דבר המצביע על פיגוע או על פגיעה אפשרית, החברה מעבירה אותו לרשויות אכיפת החוק, כך כתבה ענקית המדיה החברתית והוסיפה וטענה ש"תביעה זו היא חסרה כל בסיס ובכוונתנו להגן על עצמנו מפניה".

טוויטר לא הגיבה לעת עתה על הדברים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים